خودرو

چگونه تویوتا پریوس در جنگ هیبریدی هوندا اینسایت را شکست داد؟

به قلم ارشاکو به نقل از پردیس خودرو همه از یک رقابت خوب خوششان می آید,و تعداد زیادی از این رقابت ها بین خودروهای وجود دارند.رقابت موستانگ در برابر کامارو را در نظر بگیرید,یا مثلا رقابت بین F-150 در برابر سیلورادو.یا حتی کمری در برابر آکورد.

همه ی این رقابت ها از کینه ی شتری پیش آمده در اوایل دهه ی ۲۰۰۰ سرچشمه می گیرد,یک رقابت دیگر نیز به تازگی آغاز شده است,اگرچه این یکی در مورد اسب بخار و قدرت یا بین بهتر بودن وانت ها نیست.این رقابت در مورد مصرف سوخت است.

 

FDS_611_SatDec26204659IRST2015_تویوتا-پریوس-برابر-هوندا-اینسایت-a
خودروی هیبریدی

تاریخ هیبریدی

undefined

اگر به برخی دلایل ژرف و عمیق در مورد تویوتا پریوس چیزی نشنیده اید,باید گفت که این خودرو یکی از پر فروش ترین خودروهای هیبریدی است.بیش از ۱۰ میلیون نمونه از فروش این خودروهای بنزینی – برقی در سراسر دنیا وجود دارد.امروز,این خودرو هنوز پر فروش ترین خودروی هیبریدی است اما شاید به این فکر می کنید که ممکن است این خودرو یکی از محبوب ترین ها شود چون اولین در بازار است درست است؟اشتباه است.پریوس اولین خودروی هیبریدی در خاک آمریکا نبود.این افتخار نسیب هوندا اینسایت در دسامبر سال ۱۹۹۹ می شود,اینسایت به عنوان یک خودروی منحصر به فرد شناخته می شد اما آیا خودروی خوبی بود؟

با داشتن طراحی اکونو – هاچبک ,اویلن نسل اینسایت دارای دو درب بود و برای داشتن حالت آیرودینامیک بهتر تایرهای عقبش توسط بدنه پوشیده شده بود.در زیر پوسته ی آهنی آن محیطی با مهندسی عالی وجود داشت : یک موتور ۳ سیلندر ۱ لیتری با کمک یک موتور الکتریکی باعث می شدند مصرف سوخت اینسایت ۴٫۴۶ لیتر در صد کیلومتر باشد.این خودرو سریعا بین مردم محبوبیت یافت,اما این موفقیتش در مراحل بعدی ادامه نیافت.

دیو سالیوان یک تحلیلگر از اوتو پسیفیک گفت “اینسایت از همان ابتدا در جنگی وارد شد که نمی توانست پیروز ان باشد” او افزود “این خودرو دو صندلی,دو درب و یک طراحی نه چندان دلچسب داشت”.

 

خودروی هیبریدی
خودروی هیبریدی

undefined

اگرچه اینسایت با این قول و امید ارائه شد که از نظر مصرف سوخت فوق العاده به صرفه باشد,اما این حقیقت انکار ناپذیر که توان حمل بیش از ۲ نفر را نداشت و تنها دارای جعبه دنده ی دستی بود از جذابیت آن می کاست.مدل دارای جعبه دنده ی CVT یک سال بعد به بازار آمد,اما تا آن زمان دیگر خیلی دیر شده بود چون تویوتا پریوس رونمایی شده بود و بیشتر از آن چیزی که مردم انتظار داشتند را ارائه کرد.

 

خودروی هیبریدی
خودروی هیبریدی

چگونه پریوس پیروز شد

undefined

سالیوان گفت”پریوس مصرف سوخت,فضای بار و صندلی عقب عالی داشت که به خوبی طراحی شده بودند”.همانند اینسایت,پریوس از موتور هیبریدی استفاده کرد اما نرخ مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی ۵٫۷۷ لیتر در صد کیلومتر بود.مسلما,اکثر مردم به جای هوندا به پریوس جذب می شوند که این به لطف درب ها,صندلی ها و فضای بار اضافه ای است که تویوتا قرار داده است.سالیوان افزود”اینسایت اورجینال دلیلی بر این مدعا است که آمریکایی ها نمی خواهند عملا از صرفه در مصرف سوخت چشم پوشی کنند.”.

 

خودروی هیبریدی
خودروی هیبریدی

undefined

تویوتا پریوس با اولین نسل محصولش در سال ۲۰۰۱ بیانیه ای صادر کرد : خودروهای هیبریدی می توانند جذاب باشند.سپس کمپانی با تولید دومین نسل از این مدل از بیانیه ی خود پشتیبانی کرد.اینسایت تا سال ۲۰۰۹ آنچنان تغییری نکرد,اما دیگر برای ۴ درب شدن و فضای بار بیشتر خیلی دیر شده بود.آسیب وارد شده بود.

تیموتی کین از خودروی خوب خودروی بد گفت “اولین اینسایت در بین دوستداران خودرو یک موفقیت بود,مخصوصا در بین دوستداران هوای پاک,اما به زبان ساده این خودرو چیز جالبی برای اکثر خریداران خودرو نبود”.او افزود”وقتی هوندا در نهایت دومین نسل اینسایت را با همان شکل ارائه داد,اصلا و ابدا به خوبی پریوس نبود مخصوصا در زمینه ای که از همه چیز مهمتر بود : مصرف سوخت”.

 

خودروی هیبریدی
خودروی هیبریدی

undefined

دومین نسل پریوس دارای مصرف سوخت میانگین ۵٫۱۴ لیتر در صد کیلومتر بود در حالی که دومین نسل اینسایت مصرف سوخت ۵٫۶۳ لیتر در صد کیلو متر داشت.به گفته ی کین”اگر دیر به میدان آمدن به معنای مثیبت نباشد,دیر به میدان آمدن بدون لوازم ضروری و لازم مسلما هست”.

بعد از عدم قابلیت رقابت با فروش پریوس,تولید اینسایت در سال ۲۰۱۴متوقف شد,به همین راحتی,رقابت تمام شد و پریوس پیروز شد.اما پریوس هنوز در رقابت سنگینی قرار دارد و فروش آن از سال ۲۰۰۸ به بعد افت داشته است.

چه چیزی در فروش کمتر تاثیرگذار بوده است؟کین توضیح داد که”عامل موفقیت اصلی پریوس در سال های اخیر با وارد شدن مدل های پریوس C و پریوس V کم رنگ تر شده است”.”علاوه بر این,رقابتهیبریدی اصلی بسیار شلوغ شده است و رقابت خودروهای غیر هیبریدی بسیار به صرفه تر است”.

چالش های جدیدی در راه هستند

 

خودروی هیبریدی
خودروی هیبریدی

undefined

امسال یک مدل جدید پریوس با پیشرفت کمی در مصرف سوخت رونمایی شد و ظاهری زیبا تر و به روز تر داشت.نقد و انتقادات بیان می کنند که سواری خودرو اکنون بهتر از قبل است و هنوز هم مصرف سوخت عالی دارد,اما اگر شلوغی اطراف بازار تویوتای هیبریدی کاهش یابد,پس زمان آن است که رقابت جدید ایجاد شود.

سالیوان بیان کرد که”مشکل این است که تویوتا باید بر محبوبیت کاربردی/تاکسی/بی استفاده بودن پریوس غلبه کند”.”پریوس جدید ممکن است خودروی با کنترل خوبی باشد و پیشرفت بزرگی داشته باشد اما از بین بردن آن شهرت های بد کار مشکلی است”.یک رقیب سرسهت برای تویوتای هیبریدی فولکس واگن دارای موتور دیزلی است,که هم کارایی خوبی دارد و هم مصرف سوخت بهینه دارد,اما این بحران اخیر در مورد آلودگی موتورها باعث شده است همچنان پریوس بی رقیب باقی بماند.

سالیوان گفت”خودروهای دارای TDIبه خاطر کارایی,کنترل و قدرتشان محبوب بودند”.”اگری پریوس بتواند بتواند به اندازه ی TDI دلیل مناسب و کافی برای خریداران بیاورد تا آن را انتخاب کنند آن موقه موفق است”.

 

خودروی هیبریدی
خودروی هیبریدی

undefined

امسال,دومین نسل ولت رونمایی شد و به نظر می آید همه ی خصلت های خوب را دارد.این خودرو مسیر قابل طی با موتور الکتریکی طولانی تری نسبت به پریوس ارائه می دهد,کارایی خوبی دارد و صندلی های آن راحت هستند,اما قیمت آن کمی بیشتر از تویوتا است,و همین امر باعث می شود به عنوان یک رقیب حقیقی به حساب نیاید.ارقام فروش آن نیز در مقایسه با پریوس بسیار کمتر است.

خوشبختانه,وضعیت پریوس به عنوان برترین خودروی سبز در سیاره هنوز هم قرار است با چالش رو به رو شود.دیگر مدل های هیبریدی هنوز تنها اسم هایی هستند که در راه آمدن به بازار هستند از کمپانی های کیا و هیوندای.زمان مشخص می کند که آیا آنها شرایط لازم را برای به زیر کشیدن پادشاه فعلی دارند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا