معرفی انواع عطر و ادکلن های جدید

سنتهای مردم جهان برای عطر

یک افسانه قدیمی در مورد عطر وجود دارد که منشا آن کشور ترکیه است. در کشور ترکیه هنگام صرف قهوه ویا چای، به میهمان اُدکلنی می­دهند و به او می­گویند که این اُدکلن برای ضد عفونی کردن است نه برای خوشبو کردن خودتان. این گونه عطرها بیشتر برای مالیدن به دست­ها قبل از هر وعده غذایی یا خوردن نوشیئنی است. این مواد که به نام کُلُنی معروف هستند نوعی آب سبک است که در تمام سوپر مارکت­های ترکیه پیدا می­شود. تغریبا چیزی شبیه به ژل­ها و یا اسپری های ضد عفونی کننده که در سایر کشور­ها وجود دارد. حتی بعضی اوقات در کاتالوگ­های مربوط به محصولات بهداشتی­می­توانید چنین محصولاتی را مشاهده کنید. 

در واقع یک قانون وجود دارد که این مواد باید یکسری عطرهای ساده باشند که پایه آن­ها نت لیمو و مرکبات است اما انواع مختلفی می تواند داشته باشد. مثلا شرکت نیشان یک کُلونی ساخته که سه نوع رایحه داردکه یکی از آنها مدیترانه­ای نام دارد. که این نوع مورد علاقه تمام افراد از سراسر جهان است.  

اما اینکه منشا این سنت از بر اساس کتب و روایات تاریخی از اینجا می­آید که: در اواخر قرن ۱۹ میلادی، آب خوشبویی به عنوان هدیه به دست امپراطورعثمانی رسید. این هدیه از طرف دولت عبدالحمید دوم بود و از آن به بعد استفاده از این آب به جای گلاب در دربار عثمانی رواج پیدا کرد. در ان زمان تا قبل از اینکه امپراطور عثمانی این هدیه را دریافت کند ۱۰ قرن بود که در سراسر قلمرو عثمانی از گلاب برای مصارف مختلف استفاده می­شد( البته امروزه نیز برای مصارف آرایشی از گلاب استفاده می­شود). 

 

مراکش
مراکش

 

 

مراکش
مراکش

 

و اما اینجا افریقا است! در مراکشی­ها در اتاق­های خانه خود یک کاسه بزرگ پر از اب می­گذارند و درون ان گلبرگ­های رز یا یاسمن میریزند. آنها حتی در خانه­های خود به میهمانان برای شستن دستشان، گلاب تعارف می­کنند. در نوبیا بر اساس یک سنت، در حمام­ها مردم از خمیری استفاده می­کنند که با آن بدنهایشان را مسا میدهند . انها همچنین بدنشان را با ماده ای که ار ترکیب روغن و گیاهان است به اصطلاح خودشان، مومیایی می­کنند. سنت دیگری در سودان وجود دارد و آن این است که خانه­هایشان چوب معطری راآتش می­زنند( چیزی شبیه به عود). آنها بر این باورند که زنانی که همیشه این چوب آتش زده را به این طرف و آن طرف می­چرخانند زنانی هستند که مردان محله­ ­آنها را می­شناسند!  

 

عطر
عطر

 
اما سنت معروفی وجود دارد که مخصوص مردم شوروی قبل از فروپاشی آن است. مردم این ناحیه از عطر برای معطر کردن موها و و معطر کردمن کرم­های دست وصورت استفاده می­کردند. برخی از مردم هم از نمک حمام برای معطر کردن بدنشان استفاده می­کردند. در اکراین و بلاروس، که در آن زمان جزو شوروی محسوب می­شدند  لابلای یک پارچه مقداری برگ گل و چوبهای معطر میگذاشتند و آنرا زیر تخت و یا روی بخاری قرار می­دادند.  

 

خانه حمام در" کارلیا"
خانه حمام در” کارلیا”

 

در یوکاتان یک باور قدیمی وجود دارد و آن این است که اگر فردی به فرد دیگریعطر هدیه دهد، این یعنی پایان رابطه عاشقانه آن دو .در هندوستان  مردم  برای دفع بید از نعناع هندی استفاده می­کنند. یعنی برگ خشک شده نعناع را در کمد خود می­گذارند. آنها بر این باورند که بوی خوش نعناع باعث دفع بید می­شود. اما مردم اتیوپی، هنگام برگزاری مراسم چای برای معطر کردن فضا از برگ لیمو استفاده می­کنند. آنها این برگها را کف زمین میریزند.

در همه جای دنیا از زیبا ترین نقاط گرفته تا زشت ترین و کثیف ترین نقاط به سنت­ها وآداب ورسومی برمی­خوریم که بدون در نطر گرفتن مکان آن، بسیلر زیبا و جذاب است!

 

گل
گل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا