دنیای دیجیتال

نکات مفید و کاربردی در جست و جو با گوگل

به قلم ارشاکو : موتور جست و جوی گوگل محبوب ترین موتور جست و جوی جهان و البته ایران می باشد که اکثر وب گردان اینترنتی از ان برای جست و جوهای خود سود می برند ، اما در این بین جهت رسیدن به نتیجه مورد نظر وگرفتن جواب بهتر ، خوب است که نکاتی را در استفاده از این مرور گر رعایت کنیم . رعایت نکاتی بسیار ساده اما کاربردی ای که در ادامه از این مطلب از ارشاکو در اختیار شما قرار خواهد گرفت می تواند کمک شایانی به دقیق تر شدن جست و جوهای شما بکند. با ارشاکو همراه باشید ….

۱ –  از اپراتورها در جست و جوهای خود استفاده کنید 

 

۷۷۷۷۷
از اپراتورها در جست و جوهای خود استفاده کنید

 

 

اصلا به چه چیزهایی اپراتور می گوییم؟ علامت هایی هم چون OR ، AND ، “”  را اپراتور نامند . و استفاده از هر کدام از این علایم در جست و جوی شما معنی خاصی را به موتور جست و جوی گوگل اعلام می کند . استفاده از علامت OR در بین دو کلمه از جست و جوی خود به گوگل می گوید که نتایجی را به ما نشان بده که کلمه اول و یا کلمه دوم در آنها به کار رفته است. کلمه AND به معنی “و ” به هنگام استفاده بین دو کلمه از جست و جوی تان به گوگل می گوید که نتایجی را به من نشان بده که در آن هم کلمه اول و هم کلمه دوم وجود داشته باشد . نوشتن یک عبارت داخل علامت “” یا همان دابل کوتیشن به گوگل می گوید که نتیجه ای را به ما نشان دهد که دقیقا این کلمه در آن وجود داشته باشد . و یا علامت های دیگری هم چون منفی و مثبت و …. وجود دارد که به شما و گوگل در بهبود نتیجه جست و جوی تان کمک خواهد کرد.

 

۲ – در جست و جوهای خود از ستاره استفاده کنید 

در جست و جوهای خود از ستاره استفاده کنید
در جست و جوهای خود از ستاره استفاده کنید

 

 

 

فرض کنید هدف شما دسترسی به لیستی از تمام اختراعات توماس ادیسون است یا به دنبال متن آهنگ دلخواه خود هستید. برای این که گوگل بهترین پاسخ را به درخواست شما بدهد بهتر است در پایان عبارتی که جستجو می‌کنید یک “*” بگذارید. برای مثال وقتی شما عبارت “Thomas Edison invented” را همراه با یک ستاره جستجو می‌کنید شاهد نتایجی از اختراعات ادیسون خواهید بود که به صورت یک نوار در بالای نتایج نمایش داده می‌شوند.

 

 

۳ – به زبان خودتان از گوگل سوال بپرسید 

 

به زبان خودتان از گوگل سوال بپرسید
به زبان خودتان از گوگل سوال بپرسید

 

خوشبختانه موتور جست و جوی گوگل یک موتور جست و جوی بسیار هوشمند بوده و قادر است سوالاتی را که شما به زبان محاوره خود نیز می پرسید ، برایشان نتایج مناسبی پیدا کند. پس هر گاه نتوانستید با استفاده از اپراتورها و کلمات کلیدی به جست و جو بپردازید بهتر است سوال مورد نظر خود را به زبان خودتان از گوگل بپرسید.

 

۴ – با استفاده از دو نقطه (:) ، محدوده جست و جوی خود را به گوگل بگویید 

 

با استفاده از دو نقطه (:) ، محدوده جست و جوی خود را به گوگل بگویید
با استفاده از دو نقطه (:) ، محدوده جست و جوی خود را به گوگل بگویید

 

اگر به هنگام جست و جو نمی خواهید که گوگل از هر جایی به دنبال نتایج مورد نظر شما باشد و فقط قصد دارید عبارت مورد نظر خود را در سایت یا محدوده خاصی به دنبالش بگردید می توانید با استفاده از دونقطه این محدوده را به گوگل بفهمانید . بر فرض مثال عبارت  ershaco.com:site  به گوگل می گوید که جست و جوی شما فقط محدود به سایت ارشاکو باشد . یا مثلا استفاده از “intitle:” باعث خواهد شد که گوگل فقط در عناوین به دنبال جست و جوی مورد نظر شما باشد.

 

۵ – لینک هایتان را کوتاه کنید 

 

لینک هایتان را کوتاه کنید
لینک هایتان را کوتاه کنید

 

گوگل به آدرس‌های توصیفی و طولانی به دلیل راحت‌تر بودن طبقه‌بندی آن‌ها علاقه زیادی دارد؛ ولی همین آدرس‌های بلند برای ما در زمان اشتراک‌گذاری و پرینت گرفتن صفحات مشکل‌ساز خواهند شد. گوگل برای حل این مشکل یک کوتاه کننده URL با نام Goo.gl را به شما پیشنهاد می‌کند. این کوتاه‌کننده به راحتی این آدرس‌های بلند و آزارهنده را به آدرس‌های کوتاه و قابل استفاده تبدیل می‌کند. همچنین در goo.gl شما می‌توانید به اطلاعاتی مانند تعداد کلیک‌ها بر لینک دسترسی داشته باشید برای این کار از قسمت “details” استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا