معرفی انواع عطر و ادکلن های جدید

گل فرزیا در صنعت عطر سازی

گل فرزیا در سال ۱۷۶۶ در اروپا کشف شد. این گل در باغهای  دیوان­های ایتالیا و فرانسه کاشته می­شد و تبدیل به سمبل جوانی و مهربانی شد. رسم بر این بود که از این کل برای مراسم هفتمین سالگرد استفاده شود. اما برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ در ترکیبات عطرها استفاده شد. درسال ۱۹۸۵ برنارد شانت از کمپانی IFF، از این گل برای ترکیب  عطر آنتونیا فلاورز یعنی اولین عطر از مجموعه انتونیا بلانس_ماهونی ، استفاده شد.

 

گل فرزیا
گل فرزیا

 

استفاده از  فرزیا در |ین عطر، با استفاده از روش فضای فوقانی، به سازنده این عطر این اجازه را می­داد تا بتواند از گلهای تازه در این ترکیب استفاده کند. ایده اصلی آنتون خلق یک عطر جدید زنانه نبود بلکه می­خواست ترکیبی ایجاد کند که برای او یاد اور فضای کارش و گل مورد علاقه­اش باشد.

 

گل فرزیا
گل فرزیا

 

بعد از موفقیت عطر آنتونیا فلاور، استفاده از فرزیا در ترکیبات عطرهای دیگر رونق گرفت. درباره این عطرها بعدا صحبت خواهیم کرد.  چیزی که سوال بر انگیز است این است که چه چیزی در این گل وجود دارد که عطرسازان هنوز بعد از ۲۰۰ سال از آن در ترکیبات عطرهایشان استفاده کنند؟

عطر آنتونیا فلاورز:

 

عطر آنتونیا فلاورز
عطر آنتونیا فلاورز

 

 

نت پایه این عطر فرزیا است که با یاسمن، مگنولیا و زنبق مخلوط شده است. نت­های ظریف میوه­ای میوه در کنار این نت به مشام می­رسد. این عطر در سایزهای ۵۰ میلف ۱۰۰ میل و ۶۰ میل وجود دارد که لوسیون و صابون مخصوص آن هم وجود دارد.

پیچیده ترین چیز در مورد نقش نت فرزیا این است که  در آن  اَدَرانت یعنی ماده ای  که برای شناسایی منبع عطر بکار می­رود، وجود ندارد. مثلا وجود ماده­ای به نام داماسنون بتا در گل رَر و یا بنزیل استات در گل یاسمن نقش مشخص کننده بو در این گل­ها را بازی می­کنند. اما همانطور که گفته شد این مواد در فرزیا وجود ندارند. در عوض ماده ای در فرزیا وجود دارد که همین ماده در اسطوخودوس، گشنیز و گل یاس هم وجود دارد. این ماده به نام لینالول ترپنوید معروف است. وجود این ماده است که باعث القای حس طراوت و تازگی در بوی استشمام شده از هر گلی می­شود. و جالب این است که بدانیم که مقداراین ماده در انواع فرزیا متفاوت است و همین تفاوت در مقدار است که باعث می­شود در هر ۳ نوع از فرزیا بو­های مختلفی استشمام شود. البته در این گل مواد دیگری هم وجود دارد که مقدار انها بسته به نوع گل فرزیا است. مثلا از این مواد می­توان به لیمونن، سابینن وغره اشاره کرد).

از متوِی ژودو، شیمیدان روسی و ویکتوریا مینای در خصوص استخراج رایحه­های مختلف از گل فرزیا سوال کردم و انها پاسخ دادند که می­شود انواع رایحه­ها را از گل فرزیا استخراج کرد اما هیچ کاربردی در صنعت ندارند. دلیل ان هم این است که روغن مناسب  برای استفاده با این رایحه­ها هنوز تولید نشده و  یه همین نزدیک کردن رایحه­های مختلف استخراج شده به بوهایی  که از گل فرزیا در طبیعت می­شنویم بسیار سخت خواهد بود. به همین دلیل است که تولید کننده گان عطرهای طبیعی هنوز موفق به ساخت عطر طبیعی از فرزیا نشده اند. برای همین است که هنرمندانی که با عطرهای سنتزی کار می­کنند مجبور بارها و بارها رایحه این گل را بسازند.

البته یک راه حل هایی برای رفع این مشکلات وجود دارد که از حوصله این بحث خارج است.

اگر می­خواهید بدانید که گل فرزیا در ترکیب چه عطرهایی استفاده شده توصیه می­کنم  به عطر­هایی مثل، اُفرِزیا محصول دیپتیک Ofresia، فرزیا محصول فراگونارد Freesia، رفلِکشِن فور مِن محصول آموآژReflection for Men و موسک اِ فرزیا  محصول ای کودری Musc et Freesia ، راش محصول گوچیRush ، توگِدِر فور هِر محصول اُریفِلییمTogether for Her ، نوآ محصول کاشارِل Nao  ، حتما سر بزنید. علاوه بر این در جرسی فرام لِس اکسکلوسیو دِ شانل , Jersey from Les Exclusifs de Chanel، هم میتوان رد پایی از نت فرزیا دید اما زیاد مشهود نیست.

 

 

گل فرزیا
گل فرزیا

فرزیا زرد معروف ترین نوع از این گل است. برخلاف رنگ نسبتا روشنش، بوی تندی دارد. چیزی شبیه رایحه گل ابریشم. این گل القا کننده هوای مارچ است و به طرز عجیبی هیجان انگیز و اغوا کننده است. استشمام این بو حس زیبای رانندگی در هوای ماه مارچ را القا می­کند. و چه جیز بهتر از این برای طراوت روح و روان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا