گوناگون

به کمک این روش ها کتاب های بیشتری مطالعه کنید

هدف خود را از مطالعه مشخص کنید.
پیش از شروع مطالعه، از خودتان بپرسید چرا این کتاب را می‌خوانید. بیشتر مردم به دو دلیل اصلی مطالعه می‌کنند، لذت بردن و آگاه شدن.

تعیین هدف مطالعه نه تنها کمک می‌کند تا کتاب‌هایی را که نیاز به خواندنشان نیست براحتی حذف کنید بلکه به شما یادآور می‌شود که چرا خواندن آن کتاب بااهمیت است.

همین امر به شما انگیزه می‌دهد تا خواندنتان را ادامه دهید و کتابتان را هرچه سریعتر تمام کنید.

 

چندین کتاب را در یک زمان بخوانید.
این مسئله به نظر زیان‌بخش است اما اگر درحال انجام تحقیقی هستید و یا می‌خواهید در مورد موضوعی اطلاعات سریع جمع آوری کنید، اینکار بسیار مفید است.

خواندن کتاب های مختلف در یک زمان همچنین به ما این امکان را می‌دهد که دیدگاه‌های مختلف از یک موضوع را سریعتر به دست آوریم.

 

مفهوم را بخوانید، نه کلمات را.
آیا برایتان پیش آمده که هنگام مطالعه تنها کلمات را بخوانید اما هیچ چیز از آنچه کتاب می‌گوید را درک نکنید؟

خواندن کلمه به کلمه‌ی کتاب روش کارآمدی نیست. برخی از کلمات هیچ معنایی به آنچه می‌خوانید اضافه نمی‌کنند. مغز شما از آنچه فکر می‌کنید باهوش‌تر است. مغزتان می‌تواند با استفاده از دانش و تجربیات پیشین، از طریق چند کلمه‌ی مهم، معانی و آنچه که مدنظر نویسنده است را درک کند.

بعلاوه، خواندن کلمه به کلمه‌ای کتاب کسل‌کننده است، مگر اینکه تنها برای قدردانی از استفاده‌ی نویسنده از زبان، کتاب را مطالعه کنید. درعوض به چشمانتان اجازه دهید صفحه را اسکن کند و کلماتی را برگزیند که در شکل‌دهی معانی به شما کمک می‌کنند.

 

سعی کنید مکانی آرام برای مطالعه بیابید.
برای مطالعه، تمرکز لازم است. حتی‌الامکان مکانی آرام برای این کار پیدا کنید.

مطالعه در مکانی آرام، فهم و درک را بالا می‌برد، صداهای اضافی مزاحمتان نمی‌شود، نیاز نیست بطور پیوسته به صفحات و پاراگراف‌های قبل برگردید تا مطالعات گذاشته‌تان را مرور کنید.

بنابراین، سعی کنید محیطی مناسب برای مطالعه پیدا کنید و اگر لازم بود در اتاق را ببندید. اگر خواندن چند صفحه در چنین محیطی یکساعت طول بکشد خواندن همین مقدار صفحه در محیط شلوغ سه ساعت به طول می‌انجامد.

 

مطالعه را جزیی از فعالیت‌های روزانه‌ی خود قرار دهید.
اگر مطالعه‌ی کتاب برایتان پراهمیت است، مهم نیست تا چه اندازه سرتان شلوغ باشد، برای آن برنامه‌ریزی خواهید کرد و به آن زمان اختصاص خواهید داد.

گنجاندن مطالعه درمیان فعالیت‌های روزانه باعث می‌شود به منظور یافتن زمان مناسب برای مطالعه خود را به زحمت نیاندازید. اختصاص دادن زمان ثابت به مطالعه‌ی روزانه به تعویق انداختن آن را کاهش می‌دهد. برای دیگران هم راحت‌تر است که برنامه‌ی مطالعاتی شما را بدانند تا به هنگام مطالعه مزاحمتان نشوند.

 

برای اتمام هر کتاب زمان مشخصی تعیین کنید.
پیش از شروع مطالعه از خودتان بپرسید که چه مقدار زمان برای اتمام آن نیاز دارید.

موضوع جالبی که در این باره با آن برخورد کردم این بود که من کتاب‌هایی را که از کتابخانه قرض می‌گیرم زودتر از کتاب‌های خریداری شده می‌خوانم و دلیلش نداشتن موعد معین برای تحویل کتاب‌های خریداری‌شده است. لزومی به برگرداندن این کتاب‌ها نیست بنابراین تا هر زمان که بخواهم می‌توانم این کتاب‌ها را نگهدارم.

وقتی برای اتمام یک کتاب مهلتی تعیین نکنید، فوریتی هم وجود نخواهد داشت و وقتی انجام کاری فوری نباشد، به تعویق می‌افتد. در اینصورت کتاب‌هایتان در قفسه‌ها رها می‌شوند بدون اینکه خوانده شوند. بنابراین تعیین مهلت بسیار مهم است.

 

برای مطالعه‌تان هدف‌گذاری کنید.
هدف‌گذاری کمک می‌کند تا بدانید در طول یک هفته یا یک روز چه به میزان مطالعه نیاز دارید.

برای مثال، هدف مطالعه‌ی من خواندن ۱۰۰ کتاب است. هرسال ۵۲ هفته است بنابراین من باید در هر هفته حداقل دو کتاب بخوانم. هدف‌گذاری کمک می‌کند تا زمان موردنظر برای هرروز را تعیین کنیم و بتوانیم تنها اطلاعات موردنیاز را از هر کتاب استخراج کنیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا