خودرو

نقد و بررسی خودروی ولوستر

به قلم ارشاکو : در این مطلب از ارشاکو قصد داریم به نقد و بررسی ولوستر یکی دیگر از محصولات چشم گیر کمپانی هیوندا بپردازیم. اگر شما هم علاقمند به نقد و بررسی این خودرو می باشید ، در ادامه همراه ارشاکو باشید ….

 

ولوستر از محصولات چشم گیر هیوندای است که با ارزشی کمی بیش از صد میلیون (۱۰۳E6) تومان در بازارهای ایران به فروش می‌رسد. از سویی هزینه‌ی بالای آن باعث شده است در کشور ما از فهرست خرید بسیاری از علاقه‌مندان خودروهای با کیفیت کنار گذاشته شود، از سوی دیگر به دلیلی خاصیت وارداتی که دارد، صاحبان خودرو برای قطعات، تعمیرات و خدمات آن بلاتکلیف باشند. سوم این که برخلاف ظاهر حجیمی که این خودروها دارند فضای چندانی در داخل آن‌ها نیست. درست است که خودروهای کراس اوور در کشور ما و در تمام دنیا بیشتر از ون و استیشن طالب دارند اما یک خودروی کوپه هچ وقت نمی‌تواند سهم بازاری به قدر هاچ بک و سدان داشته باشد، مگر این که مثل مدل ولوستر ساخت هیوندا در واقع هاچ بک باشد ولی ادعای کوپه بودن داشته باشد. ظاهر نامانوس و ترکیبی این خودرو باعث شده است توجه بسیاری را در بازار به خود جلب کند اغلب سازندگان خودروهای کوپه ادعا می‌کنند کیفیت را فدای قیمت نمی‌کنند تا هم هزینه‌های بالای خود را توجیه کنند و هم مشتریان با تصور کیفیت بسیار بالا این محصول را خریداری کنند اما در ولوستر واقعا از این خبرها نیست. مثلا سوراخ‌هایی که برای هواکشی روی کاپوت جلو تعبیه شده است و نیز امکان انتخاب بین دنده‌های انگشتی روی فرمان و دسته دنده ی معمولی عملا بی فایده و صرفا برای زیبایی ظاهر است. ظاهرا به این دلیل است که هیوندای تصمیم گرفته است برای جلب توجه بیشتر فعالان عرصه‌ی خودروسازی در یکی از بزرگ‌ترین نمایش گاه‌های فنی این صنعت در دنیا شرکت کند.

 

ولوستر
ولوستر

 

امسالی مدلی سرخ و سیاه از این خودروی محصول کره‌ی جنوبی در کنار محصولات جدید کمپانی‌های مختلفی از جمله مزدا، جیپ، کیا، شورلت، نیسان و هوندا در نمایشگاهی در ایالت لاس وگاس در آمریکا به معرض تماشا گذاشته شده است. این نمایشگاه که سِما (SEMA گردهم‌آیی فعالان بازار تجهیزات خاص) نام دارد یکی از پیش‌رو‌ترین مکان‌های عرضه‌ی طرح‌های فرمی و مفهومی برای موتور و ماشین است که هر سال در کانونشن سنتر برگزار می‌شود و اغلب علاقه مندان این زمینه را به خود جذب می‌کند تا ببینند کدام‌یک از بازی‌هایی که با طرح این محصولات شده است را می‌توانند روی موتور و ماشین خود پیاده کنند. پنجاه سال است که (از سال ۱۹۶۲) این نمایشگاه مکان عرضه‌ی محصولات خرد حوزه‌ی اتومبیل بوده است. هر شرکتی با انتخاب یکی از محصولات کارخانه‌های برتر تولید خودرو و موتورسیکلت طرح‌هایی را که برای به‌سازی آن دارد به اطلاع مهندسین شرکت می‌رساند و در صورت جلب موافقت آن‌ها طرح‌ها را پیاده کرده و در این نمایشگاه که بیش از شش هزار عنوان کمپانی مختلف (۶۳۸۳) در آن فعالیت دارند به تماشا می‌گذارد. البته این نمایشگاه برای عموم باز نیست و صرف کمپانی‌ها و نمایندگان خودرو وارد آن می‌شوند.

 

پیشتر در سال ۲۰۱۳ دو نسخه‌ از ولوستر هیوندای، یکی توربو با طراحی فاکس مارکتینگ (Fox Marketing) و یکی توربو نایت ریسر یلو کیک (Night Racer Yellowcake) با طراحی ای جی آر (EGR) در این نمایشگاه شرکت کرده بود. هیوندای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ با پنج مدل و بعد در سال۲۰۰۱ در این نمایشگاه اعلام حضور کرد. سپس در سال ۲۰۰۲ با چهارده مدل در نهایت قوا وارد این نمایشگاه شد ولی در سال بعد این تعداد را به یازده مورد رساند، در سال ۲۰۰۵ فقط با یک مدل یعنی تیبورون رد فلایر (Tiburon Red Flyer) به این مسابقه آمد. پس از آن در سال ۲۰۱۳ سه مدل جنسیس و دو مدل ولوستر را که قبلا از آن ها نام بردیم در این مسابقه شرکت داده است.

مدل ولوستر ساخت هیوندای که در تصویر آمده است این بار به دست مهندسیان کمپانی بلاد تایپ ریسینگ (Blood Type Racing) با تغییراتی برای عرضه در این نمایشگاه آماده شده است. بلاد تایپ ریسینگ قبلا جنسیس کوپه ی بی تی آر (BTR Genesis coupe) ساخت هیوندای را در سال ۲۰۰۴ آماده‌ی نمایش کرده است که هشتصد اسب بخار توان داشت. توان مدل خودرویی که امسال برای نمایش آماده شده است پانصد اسب بخار است. نسخه ی اصلی یک موتور چهار سیلندر توربو داشت که از ۱٫۶ لیتر قدرتی برابر ۲۰۱ اسب بخار می گرفت. مهندسان بلاد تایپ ریسینگ با تعویض سیلندرها، استفاده از توربو شارژر بسیار قدرت مند و شفت و پیستون‌هایی که خودشان ساخته اند، با همان مصرف بنزین، این توان را به حد پانصد اسب بخار رسانده اند.

 

ولوستر
ولوستر

اساسا می‌دانید که ولوستر طراحی عجیبی دارد که بر اساس آن درها متقارن نیست، به ترتیبی که در طرف راننده یک درب بزرگ‌ و در طرف دیگر دو درب کوچک‌تر قرار دارد. این خاصیت باعث شده است این مدل ماشین نسبت به رقبا تفاوت بسیاری داشته باشد. اضافه کردن کیت‌های بدنه از جنس فیبر کربن باعث شده است بدنه‌ی خارجی کمی از حالت جمع و جور و مربع شکل خود خارج شود و با ایجاد سلطه ی افقی و برآمدگی های مدور در کناره‌ها، جلوه ای از یک غول حاکم بر سطح آسفالت‌ها در ذهن بیننده تصویر کند؛ رنگ سیاه فعلا تنها رنگی است که تولید شده است. این خودرو مجهز به یک اسپلیتر جلویی است که با کابل به جلوپنجره وصل می‌شود، یک زیرسپر و یک بالچه‌ی بسیار بزرگ در عقب دارد که به خاطر اتصال کاپوت عقب (و بلکه کل بخش عقبی این مدل ماشین) به سقف، نمی‌توان گفت در واقع روی کدام یک قرار گرفته است ولی به هر حال کنترل ماشین را در ساعت های بالا برای راننده راحت‌تر می‌کنند.

از جمله نوآوری‌های دیگری که برای نمایش این مدل در این نمایشگاه صورت گرفته است استفاده از رینگ های مدل پروفسور به ابعاد ۱۹*۹۰۵ اینچ (۴۹*۲۵ سانتی‌متر) ساخت شرکت اس اس آر (SSR)،ساخت کمک فنرهای مدل بی سی ریسینگ (BC Racing) و لاستیک هایی از برند تویو (Toyo) است. همین‌طور نگه‌دارنده‌های پیرس موتور اسپرتس (Pierce Motorsports) که برای استحکام بیشتر بدنه به شاسی نصب می‌شود و میل پیچشی که جلوی حرکت عمودی چرخ‌ها را در سرعت‌های بالا زیر شاسی می‌گیرد. دست آخر می‌رسیم به نوار سرخ‌رنگ پهنی که تمام اعضا را به هم متصل می‌کند و نیز چراغ های جلو که به خاطر فرم گرد و عقب‌رفته‌اش ظاهری عجیب و شیطانی به این ماشین می‌دهد. یک قفسه ی اگزو در داخل اتاق قرار گرفته است که با مهندسی و ساخت مخصوص، در صورت بروز تصادف و غلط خوردن احتمالی ماشین جلوی آسیب دیدن سرنشینان را می‌گیرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا