دنیای دیجیتال

پاور بانک چیست و در هنگام خرید آن باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از مشکلاتی که درحال حاضر اکثر افراد درگیر آن هستند زود تمام شدن باتری دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی موبایل ،لپ تاپ ،تبلت و … است .ممکن است باتری گوشی یا لپ تاپ شما درست موقع انجام یک کار ضروری تمام و دستگاه خاموش شود ،اگر به برق شهری دسترسی نداشته باشید چطور میخواهید دستگاهتان را شارژ کنید؟

پاور بانک (power bank ) شارژر همراهی است که شما میتوانید آن را به وسیله برق شهری و کابل مخصوص یا شارژر دستگاه الکترونیکی خود شارژ و در مواقع ضروری از آن استفاده کنید .پاور بانک ها انرژی را در خود ذخیره میکنند و با توجه به قیمت و برندها آنها انواع مختلفی دارند .در ابتدا بهتر است واژه ای را تعریف کنیم که در خرید و اطلاعات پاور بانک مورد استفاده قرار میگیرد .

میلی آمپر چیست؟میلی آمپر مخفف عبارت میلی آمپر بر ساعت با نماد mAh است و به معنای ظرفیت نگهداری انرژی است .مثلا اگر پاور بانکی دارای ظرفیت ۱۰۰۰۰ میلی آمپر باشد در واقع توانایی این را دارد که چهار بار باتری یک وسیله الکترونیکی با ظرفیت ۲۵۰۰ میلی آمپر را شارژ کند اما مفهوم علمی تر آن این است که پاور بانک مورد نظر میتواند در طول یک ساعت ۱۰۰۰۰ میلی آمپری که درخود ذخیره کرده است را آزاد کند .

پاور بانک ها یک پورت ورودی (برای شارژ شدن) و معمولا دو پورت خروجی برای شارژ کردن دستگاه های شما دارند .پورت در اصطلاح انگلیسی به معنای محل ورود و خروج است .از طریق پورت ورودی میتوانید پاوربانک را شارژ کنید و از طریق پورت خروجی مثلا گوشی خود را شارژ کنید .ممکن است کنار پورت های خروجی پاور بانک اطلاعاتی مانند ۵V1A یا ۵V2.1A را مشاهده کنید .این پورت ها معمولا هرکدام برای یک دستگاه تعیبیه شده اند مثلا پورت ۵ ولت ۱ آمپر معمولا برای گوشی ها و پورت ۵ ولت ۲٫۱ آمپر برای تبلت ها کاربرد دارد .اگر شما تبلتی را به پورت ۱ آمپر وصل کنید ممکن است یا شارژ نشود یا با سرعت بسیار کندی شارژ شود اما برخی از گوشی ها با پورتی به جز ۱ آمپر هم میتوانند شارژ شوند .

نکته مهم در خرید و استفاده از پاوربانک ها این است که درون آنها یک سیکل شارژ مشخصی وجود دارد و مثلا شما ۱۰۰۰ بار میتوانید آن را کامل شارژ کنید و استفاده کنید .پس در نظر داشته باشید که برای موارد غیرضروری آن را شارژ نکنید زیرا از عمر پاوربانک شما کم میشود .البته نوع باتری که درون پاوربانک قرار دارد با این موضوع در ارتباط کامل است و اگر باتری داخلی نامرغوب و کم ظرفیت باشد ممکن است تعداد دفعات کمتری بتوانید دستگاهتان را شارژ و استاده کنید .

اما در خرید پاور بانک ها باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در مرحله اول مهم است که شما پاور بانک را برای شارژ کردن چه دستگاهی نیاز دارید؟لپ تاپ ،گوشی موبایل ،تبلت یا … هر کدام باتری هایی با ظرفیت های متفاوت دارند .مثلا شما نمیتوانید با پاوربانک ۲۵۰۰ میلی آمپر مخصوص تلفن همراه یک لپ تاپ را شارژ کنید !ابتدا بررسی کنید که چه نوع پاور بانکی را با چه ظرفیتی نیاز دارید .

پاور بانک ها با توجه به ظرفیت و برند قیمت های متفاوتی دارند ،در مرحله بعد باتوجه به بودجه خود یکی از آنها را برای خرید انتخاب کنید و اطلاعات دستگاه را بررسی کنید .معمولا پاوربانک هایی با پورت های هوشمند یا متغیر قیمت بیشتری نسبت به سایر پاوربانکها دارند .

سعی کنید پاور بانکی بخرید که چراغ های LED برای نشان دادن وضعیت شارژ و خاموش یا روشن بودن دستگاه دارند چون راحت میتوانید متوجه میزان شارژ و وضعیت دستگاهتان شوید .

تا جایی که میتوانید از برندهای معتبر پاور بانک خریداری کنید چون جنس باتری های موجود در دستگاه رابطه مستقیم با طول عمر آن و نحوه شارژکردن دارد .دستگاهی که باتری نامرغوبی داشته باشد هم پول شما را هدر میدهد هم عمر کافی نخواهد داشت و ممکن است به گوشی یا تبلت شما آسیب برساند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا