خودرو

نقد و بررسی سیتروئن دی اس ۵ ال اس

به گزارش ارشاکو به نقل از پردیس خودرو خودروی سیتروئن دی اس ۵ ال اس در قدم اول برای رقابت با ماشین های تراز یک آلمانی در بازار چین وارد عمل شد و با این که مصرف کنندگان چینی بازار داخلی خودرو در این کشور بسیار به سدان عشق می ورزند ولی در قدم اول ناکام ماند. بخش CAPSA کارخانه ی شنزن دو مدل سالون و هاچبک از این خودرو را با این هدف ساخت ولی اضافه کردن این جلوپنجره ی بسیار بزرگ و این همه کروم، خصوصا کروم چشم گیر سقف، نتوانست ظاهر چشم گیری به این خودرو بدهد و هنوز یک ماشین معمولی است.

سیتروئن دی اس ۵ ال اس

مجلات مخصوص بررسی ظاهر و وضعیت فنی خودروها همیشه به این مساله ی مهم اشاره می کنند که ظاهر خودرو تا چه میزان برای جلب توجه بازار اهمیت دارد، اما این اتومبیل هر امتیازی داشته باشد این امتیاز مهم را ندارد. هیچ نشانی از نشان سیتروئن در پشت و جلوی بدنه ی آن وجود ندارد و فقط دو حرف ال و اس (دو حرف اول کلمات لوکس و سالون) روی آن خودنمایی می کند. در مقایسه با مدل قبلی یعنی DS5 (بدون LS) از نظر طراحی اتاق و بدنه شاهد افزایش ۱۷۰ میلی متری طول و ۳۰ میلی متری عرض هستیم که بسیار افزایش قابل توجهی است. از نظر طراحی داخلی، سیستم صوتی تصویری جدیدی را شاهد هستیم که در این اتومبیل حالت لمسی دارد، کنسول وسط چندان برجستگی چندانی ندارد، فرمان و داشبود تقریبا همان که بود باقی مانده است ولی فضایی که زیر صفحه نمایش لمسی صوتی تصویری این خودرو هست به یک زباله دان کوچک و یک گیره ی لیوان نوشیدنی مجهز شده است.

سیتروئن دی اس ۵ ال اس

این بخش از طراحی برخلاف آن چه به نظر می آید برای فیس لیفت اهمیت بسیاری دارد چون تمام وقت در برابر چشمان مشتری ها است و از آن نقاطی است که کاربر ارتباط مستقیمی با آن دارد ولی امکانات فنی بسیار مهی مثل مجهز بودن موتور به توربوشارژ در برابر چشمان او نیست و در نظر اول به چشم هیچ کس نمی آید. اما چیزی هست که در طراحی این خودرو غیر قابل توجیه به نظر می رسد و معلوم نیست کارخانه به چه دلیلی این کار را کرده است. شاید هر محصولی با خاصیت های شگفت انگیز بهتر به چشم رسانه و تبلیغات برسد ولی نه در وضعیتی که این تغییر، خودرو را به سمت امتیازات منفی ببرد. نه فقط در بازار چین بلکه در تمام جهان، خودروهای گران قیمت تر و جدیدتر، لوکس تر و بزرگ تر هستند، به همین دلیل هر قدر اتاق و بدنه بزرگ تر باشد مشتری تصور می کند بابت هزینه ای که پرداخته است ارزش بیشتری دریافت کرده است و خوشحال تر است.

 

FDS_611_FriJan08042338IRST2016_ds5-LS-C
سیتروئن دی اس ۵ ال اس

سیتروئن دی اس ۵ ال اس

ماشین های موفقی مثل مدل آ۴ آئودی، کل اتومبیل های سری ۳ ب ام و حتی اسکودا یتی که خودروی بزرگی نیست به این مساله توجه دارند و برای مدل های تازه شان هر طرحی داشته باشند همیشه سعی می کنند دست کم در حد چند اینچ شاسی بدنه و اتاق را بزرگ تر کنند ولی خودروی سیتروئن اس دی ۵ اس ال نه تنها بزرگ تر نشده است بلکه نسبت به مدل قبلی به اسم هاچبک بودن صندوق عقب را برداشته است و امکان بسیار کلیدی سقف خورشیدی را نیز حذف کرده است. به همین دلیل فاصله ی بین محورهای چرخ های عقب و جلو ۱۲ میلیمتر کمتر از قدیم است و جای زانوی مسافران عقب هم کافی به نظر نمی رسد. به این ترتیب کار بازاریابان خودرو سخت می شود. نهایتا می توان فکر کرد طراحان این خودرو تصور کرده اند شاید مشتریان چینی خیلی اهمیتی به این امکانات نمی دهند، سبک سفر می کنند یا پاهای کوتاهی دارند که در این صورت باید تصور کرد تمام اتومبیل های دیگر در تکیه بر این امکانات اشتباه می کنند.

سیتروئن دی اس ۵ ال اس

مخصوصا به جهت افزایش طول شاسی کم کردن فاصله ی چرخ ها می تواند باعث کاهش کنترل راننده بر مسیر حرکت و ایجاد خطرات احتمالی برای حفظ تعادل خودرو در سرعت های بالا بشود. چون فاصله داشتن نقاط تماس خودرو با زمین، در سرعت های زیاد در دور، در کنار مرکز ثقل پایین و انحراف محوری چرخ ها رو به بیرون، از عناصر مهم حفظ تعادل خودرواست و هر چه این فاصله بیشتر باشد تعادل خودرو بهتر حفظ می شود. شاید این مساله باعث مصرف مواد اولیه ی بیشتر برای تولید شاسی طویل تر، و مصرف سوخت بیشتر برای به حرکت آوردن یک حجم سنگین تر بشود ولی این ها در برابر حفظ امنیت جانی سرنشینان و راننده در درجهیاول و امنیت جاده ها و سایر رانندگان در درحه ی دوم هیچ است. اسباب شگفتی است که مهندسان کارخانه ی سازنده به این مساله توجه نکرده اند. شاید به همین دلیل است که متخصصین می گویند هم بازار و هم صنعت چین خاصیت های خودش را دارد والا تولیدکنندگان در تمام دنیا دنبال سود هستند، صرف پی گیری خطوط تولید سودآور باعث این انتخاب های ناموجه نمی شود.

سیتروئن دی اس ۵ ال اس

موتورهای دیزلی و نیز هیبریدی در چین چندان طرفداری ندارند و به همین دلیل خودروی مورد بحث ما دو مدل با موتور بنزینی دارد یکی موتور بنزینی ۱٫۸ لیتری با مکش طبیعی و دیگری موتور بنزینی توربوی ۱٫۶ لیتری سری پرنس PSA/BMW. اساسا اگر با تولیدات چینی آشنا باشیم می دانیم این خودرو سازان خیلی مایلند برخی امکانات را که در خودروهای اروپایی هست به ماشین های خودشان اضافه کنند و به قولی در برابر آن ها کم نیاورند. ولی چه بخواهیم و چه نخواهیم محصولات کارخانه های خودروسازی اروپا به زیرساخت هایی مجهز هستند که امکان می دهد از آن فن آوری ها در خودروهای شان استفاده کنند ولی این امکانات همه جا به یک میزان فراهم نیست. ناوبر یا راهنمای ماهواره ای (satnav) یکی از این امکانات است که اغلب کاربران خودروهای چینی از عملکرد آن ناراضی هستند و در مواردی مجبور شده اند بارها خودرو را ریستارت کنند.

 

FDS_611_FriJan08042405IRST2016_ds5-LS-F
سیتروئن دی اس ۵ ال اس

سیتروئن دی اس ۵ ال اس

نام گذاری این خودرو به دی اس ۵ شاید کار چندان درستی نباشد چون صرفا نسخه ی سالون از هاچبک همین مدل نیست بلکه یک اتومبیل کاملا متفاوت است. در بازار چین نیز این خودرو اندکی سطح پایین تر از نسخه ی هاچبک همین مدل قرار می گیرد. سرعت نهایی این ماشین برابر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است، ظرف ۸٫۸ ثانیه از حالت سکون کامل به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد، به ازای هر صد کیلومتر تقریبا ۶٫۵ لیتر بنزین مصرف می کند، کمترازیک و نیم تن وزن خالص دارد، گنجایش موتور آن ۱٫۵۹۸ سی سی است، موتور به مکانیسم افزایش قدرت توربوشارژ مجهزاست، توان موتور ۱۶۱ اسب بخار است و گشتاور آن در ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه برابر ۲۴۰ نیوتن متر است.

 

نکات مثبت نکات منفی
سیستم صوتی جدید ظاهر معمولی
دو مدل موتور بدنه ی کوچک تر
امکانات فنی خوب حذف پنجره سقفی
موتور قدرتمند  
سرعت نهایی بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا