ساعت

ساعت ضد آب و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

ساعت مچی امروزه علاوه بر کاربرد زمانی که دارد به دلیل زیبایی و جذابیتش در نیای فشن به جزو جدایی ناپذیری در انواع پوشش های رسمی، اسپرت و… تبدیل شده است. چرا که تنوع و گستردگی مدل های آن به صورت عقربه ای و دیجیتالی بسیار بالا است که می توان به راحتی با هر تیپ لباس یا سبک سلیقه ای آن را ست کرد و اتفاقا در بسیاری مواقع استایل شما را شیک تر کرده و جلوه خاصی به زیبایی شما می بخشد.

شاید شما از جمله افرادی باشید که به ورزش های آبی مشغولند یا در پی برنامه ریزی برای یک تعطیلات تابستانی در ساحل باشید، چندان فرقی نمیکند که یک غواص و شناگر حرفه ای باشید یا یک فرد عادی، داشتن یک ساعت ورزشی مقاوم حق شماست و همانطور که می دانید آب و حرارت دو دشمن بزرگ ساعت هستند.

شاید اگر همین الان به پشت ساعتی که در دست دارید نگاهی بیندازید نشان ضدآب بودن (water resistant) را ببینید این کلمه تقریبا در اکثر ساعتها وجود دارد اما این بدان معنا نیست که می توانید با همین ساعت به استخر بروید. پارامترهایی برای تعیین میزان مقاومت ساعت ضد آب در برخورد با آب وجود دارد که بررسی دقیق آنها نشان می دهد که شما باید چه انتظاری از ساعت در دستتان داشته باشید. در این مقاله، فروشگاه اینترنتی ارشاکو به بررسی مفهوم ضد آب بودن ساعت و پارامترهای موجود در میزان مقاومت ساعت های ضد آب می پردازد.

تاریخچه مختصر ساعت های ضد آب

ساعت های غواصی امروزه محبوبترین ساعتهای اسپرت ضد آب هستند اما صرفا برای غواصی و ورزشهای آبی استفاده نمی شوند چرا که بسیاری از آنها در دسته ساعتهای لوکس جای می گیرند. این ساعتها به دلیل طراحی زیبا، راحتی، دوام و ماندگاری بالایی که دارند بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و امروزه هر علاقه مند به ساعتی حتما یک نمونه از این ساعتها را در مجموعه خود دارد.

ایده ساخت ساعتهایی که بتوانند در آب هم درست کار کنند به سالهای اولیه قرن بیستم و زمان جنگ جهانی اول بر می گردد. در آن زمان غواصان ایتالیایی از نوعی وسایل برای نگه داری ساعت در زیر آب استفاده می کردند که قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب را داشت اما در بعضی مواقع درچار مشکل هم می شد. تا اینکه برند امگا در سال 1930 برای اولین بار ساعتی را با کیس مستطیلی به بازار معرفی نمود که ادعا داشت تا عمق 100 متری زیر آب می تواند کار کند هرچند این تنها در حد تئوری بود اما تا عمق 14 متری زیر آن توسط ویلیام بیبه مورد آزمایش قرار گرفت.

حدود 20 سال بعد کمپانی رولکس (Rolex) توانست به طور رسمی ساخت ساعت های مقاوم در برابر آب را به تولید انبوه رسانده و روانه بازار کند. یکی از راحت ترین راه ها برای جلوگیری از نفوذ آب، استفاده از یک قاب اضافی بر روی قاب اصلی ساعت بود که اولین نموه آن ساعت رولکس هرمتیک یا «سابمارین» مربوط به سال 1922 است. تنها مشکل این ساعت این بود که برای کوک کردن ساعت قاب بیرونی باید به کلی برداشته می شد و همچنین شکل ظاهری ساعت را بزرگ و نازیبا می کرد که این برای یک ساعت حرفه ای ضعف بزرگی بود.

در طول زمان تعاریف و استانداردهای مختلفی برای ساعت های ضد آب ارائه شد و به مرور با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییر یافت و به نظر می رسد این روند همچنان ادامه دارد.

مفاهیم مربوط به مقاومت ساعت در برابر آب

همانطور که ذکر شد تقربا تمامی ساعتها، چه ساعت های مردانه و چه ساعت های زنانه ضد آب هستند اما میزان مقاومت هر ساعت در برابر آب با توجه به نوع و مدل آن متفاوت می باشد. مثلا ساعتهای ورزشی ای که با توجه به نوع مصرف ضد آب هستند. مقاومت بیشتری نسبت به ساعتهای ضد آب روزانه دارند. در همه این ساعتها از یک واشر حلقه‌ای پلاستیکی برای مهروموم کردن درب پشت و پمپ‌های ساعت استفاده شده است. بعضی از این ساعت ها درب پشتی آن به بدنه پیچ می شود. و سطح مقاوتری را در برابر نفوذ آب می سازد. بعضی از دسته کوک ها نیز به داخل بدنه ساعت پیچ می شود که مقاومت زیادی ایجاد می کند.

مقاومت ساعت در برابر آب بر اساس سه فاکتور اصلی اندازه گیری می شود. قاب ساعت و درب پشت قاب، تاج (سر دسته) ساعت، اُرینگ ها و واشرهای ساعت. و عواملی از قبیل استفاده روزانه از ساعت، تعویض باتری، باز و بسته شدن تاج نیز مهم هستند. همچنین قرار گرفتن ساعت در معرض گرما و سرما و نحوه نگهداری از آن جزو فاکتورهای ضروری هستند. همه این ها میزان مقاوم بودن آن در برابر آب را در بازه زمانی کاهش می دهند. پس مراقبت و نگهداری اصولی از ساعت می‌تواند طول عمر آن و مقاومت آن در برابر آب را افزایش دهد.

جدول ساعت های ضد آب
جدول میزان مقاومت ساعت های ضد آب- water resistant watches

میزان مقاومت ساعتها در برابر آب در شرایط آزمایشگاهی و با مقیاس متر یا بار محاسبه می شود. در اینجا منظور از بار میزان فشار آب است. بدین صورت که هر 1 بار فشار آب معادل 10 متر عمق می باشد. سطوح مختلف مقاومت ساعتهای ضد آب به شرح ذیل است:

  • ضدآب (بدون درجه):

    ساعتهایی که در پشت آن کلمه water resistance را بدون عدد و درجه ای حک شده است ساعتهای ضدآب روزانه هستند که این نوع از ساعتها عمدتا در برابر پاشیدن تصادفی آب مثل نم نم باران یا پاشیده شدن آب هنگام شست و شوی دست و صورت مقاوم هستند نه در مواردی که ساعت زیر فشار آب قرار دارد. با این ساعتها نمی توانید به استخر و یا حتی حمام بروید. به‌طور کلی، اگر هیچ‌ عددی در زمینه ضدآب بودن ساعت شما بر روی آن درج نشده است. بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید. و به هیچ وجه آن را در معرض آب یا حتی بخار آب قرار ندهید.

  • ضدآب تا 50 متر یا 5 بار فشار آب:

    اگر ساعت شما یک ضدآب با 5 بار یا 5 ATM است با خیال راحت با آن به حمام بروید. و حتی در آب های کم عمق مثل استخر از آن استفاده کنید. ولی اکیدا توصیه می کنیم با این ساعتها از پرش یک باره به داخل استخر خودداری کنید.

  • ضد آب تا 100 متر یا 10 بار فشار آب:

    ساعتهایی با درجه 10 بار مقاومت در برابر آب از نوع ساعتهای ورزشی ای هستند. که قابل استفاده در استخر و شنا در دریاهای کم عمق با پرش می باشند. با این ساعتها می توانید حتی غواصی در آبهای کم عمق را نیز بدون نگرانی انجام دهید. اما همچنان نمی‌توانید با کپسول اکسیژن در قسمت‌های عمیق‌تر غواصی کنید. توجه داشته باشید که در زمان غواصی نمی‌توانید از دکمه های ساعت استفاده کنید.

  • ضد آب تا 200 متر یا 20 بار فشار آب:

    با ساعتهای این رده، شما می‌توانید در آب‌های کمی عمیقتر با 20 بار فشار و یا 20 ATM غواصی کنید. و در عین حال بدون دلواپسی ساعت خود را به دست داشته باشید. عمده استفاده این گونه ساعتها برای شناگران و غواصان حرفه ای می باشد.

  • ضد آب بالای 200 متر:

    این ساعتها به ساعتهای غواصی معروف اند چرا که امکان غواصی های حرفه ای در اقیانوس و آبهای عمیق را به شما می دهد. طبیعتا با پیشرفت تکنولوژی ساعتهایی با مقاومت های بسیار بالاتر مثلا تا 500 متر یا 1000 متر نیز وجود دارند. که ساعتهایی بسیار تخصصی برای مصارف صنعتی و نظامی هستند. اما چندان عموم مردم نیازی بدان نخواهند داشت.

تمامی آمار و ارقامی که گفته شد فشاری است که واشر درب پشت ساعت می تواند تحمل کند. ساعتها زمانی در برابر آب مقاوم هستند که این واشر باز نشده باشد لذا این واشر اهمیت بسیار بالایی دارد. باید توجه داشته باشید که این واشر نسبت به حرارت حساس است. به همین دلیل نباید در معرض گرما قرار گیرد. به عنوان مثال استفاده از این ساعتها در جکوزی و سونا از میزان مقاومت آن در برابر آب می کاهد. همچنین در مورد ساعتهای ضد آب درجه دار توجه به برند و اصل بودن ساعت نیز بسیار حائز اهمیت است. ساعتهای برند سیکو، کاسیو، سواچ و… از جمله برندهای شناخته شده در تولید ساعتهای مقاوم ورزشی و ضدآب می باشند. در لینک زیر می توانید تعدادی از ساعت های ضد آب اورجینال را مشاهیده نمایید:

خرید از ارشاکو

بهتر است سالی یک بار مقاومت ساعت در برابر آب توسط تعمیرکاران حرفه ای ساعت مورد آزمایش قرار گیرد. ترجیحا این کار قبل از فصل تابستان انجام شود. برای این کار ساعت باید باز شود اُرینگ ها و واشرها مورد بررسی قرار گیرند. در صورت نیاز حتی تعویض شوند و بعد از آغشته شدن به سیلیکون گریس ساعت بسته شود.

لطفا نظرات ،تجربیات و یا نقد های خود را در مورد مقاله ساعت ضد آب و هرآنچه که باید درباره آن بدانید با ما مطرح کنید و برای استفاده دوستان و آشنایان خود این مطلب را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا