ورزش و سلامتی

مزایای تستوسترون

 

تستوسترون به عنوان یک مکمل سلامتی به ورزشکاران هم کمک میکند در رشته ی خود به اوج برسند و هم کمک میکند در رخت خواب راحت بخوابند.این هورمون طبیعی به خاطر قابلیتش برای تحریک رشد عضله بین عموم معروف شده است.تستوسترون خالص از طریق چندین روش تحویل تحت نظارت مستقیم پزشک در دسترس است,در حالی که جایگزین های گیاهی آن در قفسه های مغازه های محلی وجود دارند.

درباره ی تستوسترون

تستوسترون در داخل ارگان های تناسلی مرد و زن وجود دارد.با در نظر گرفتن به عنوان یک هورمون آندروژن,تستوسترون جنسیت جنین را در طول مراحل پیشرفتش تعیین میکند.در داخل رحم مادر پسران مقدار زیادی تستوسترون و دختران مقدار کمی دریافت میکنند.

مشخصات افرادی که دارای مقادیر سالم تستوسترون هستند:

  • چگالی و تراکم زیاد و محکم استخوان ها که به پرهیز از پوکی استخوان کمک میکند.
  • حتی توزیع چربی نیز به این افراد ظاهری متناسب میدهد.
  • حجم عضله و قدرت شروع برای افزایش فعالیت ورزشی منظم.
  • تعداد مناسب سلول قرمز خونی اکسیژن را درون بدن انتقال میدهند و با کم خونی مبارزه میکند.
  • غرایز جنسی فعال و حداکثر پتانسیل برای داشتن یک زندگی جنسی فعال.
  • تولید زیاد اسپرم در مردان فعالیت جنسی را تحریک کرده و پتانسیل تولید مثل را افزایش میدهد.

حداکثر مقدار تولید در طول بلوغ جنسی اتفاق می افتد و بعد از سن ۳۰ سال در مردان شروع به کاهش یافتن میکند,در حالی که تولید مقدار کمی از آن در زنان تا دوران یائسگی ادامه میابد.یک بیماری معروف به کاهش فعالیت بیضه ها توصیف میکند چرا برخی آقایان قادر به تولید طبیعی تستوسترون نیستند.

عدم تعدال هورمونی

مردان مسن تر با مقادیر تستوسترون کاهش یافته و افرادی که از کم کاری بیضه ها رنج میبرند مشکلات سلامتی زیادی را تجربه میکنند.کم کاری یا بد کاری جنسی یک عارضه ی معمول است که با مشکلات خواب و مشکلات احساسی همراه است.کاهش تستوسترون در زنان پس از یائسگی معمولا نتیجه ی کاهش غریزه و پتانسیل جنسی را در پی خواهد داشت.تستوسترون مکمل کیفیت زندگی را برای بسیاری افراد که از این عدم تعادل هورمونی رنج میبرند,افزایش میدهد.

سوء مصرف تستوسترون

به خاطر قابلیت های طبیعی اش به عنوان یک بهبود دهنده ی نیرو,مکمل های تستوسترون در بین ورزشکاران و مشتاقان به سلامتی مرسوم شده است.سوء مصرف مشکلات عدیده ای ایجاد میکند,از جمله جوش صورت و پوست,زردی و از شکل افتادگی اندام های تناسلی.کلینیک مایو نیز فهمیده است که مصرف بیش از حد تستوسترون باعث غلیظتر شدن خون و افزایش پتانسیل مشکلات قلبی – عروقی میشود.با توجه به مجله ی سلامت مردان,مکمل های استرویدی سنتی از سال ۲۰۰۵ به بعد دیگر در دسترس عموم قرار نداشتند,اما تعدادی از جایگزین های طبیعی به سرعت وارد بازار مصرف شدند.

 

جایگزین های طبیعی تستوسترون

تریبیولوس ترستریس, DHEA ,کراتین, HMB و ال – آرگنین معروف ترین اشکال جایگزین تستوسترون میباشند.هر کدام بر وظیفه ی خاصی از تستوسترون تمرکز میکنند.مصرف کنندگان باید خطرات موجود در هر ماده را قبل از تصمیم گیری برای مصرف آن در نظر بگیرند.

  • تریبیولوس ترستریس یک گیاه اروپایی است که در حال حاضر در دشت های آفتابی کالیفرنیا وجود دارد.به فرم مایع تبدیل میشود و در بازار به عنوان محلول افزایش دهنده ی تستوسترون به فروش میرسد.متاسفانه,دانشمندان در دانشگاه میشیگان دریافتند که احتمال زیاد تری وجود دارد که مصرف کنندگان مرد کاهش مناسب مقادیر کلسترول و بهبود عضله های سینه را تجربه کنند.
  • قرص های دیهیدروپیاندروسترون(DHEA)یک محصول قدیمی در بازار سازندگان تستوسترون میباشد.یک ورژن مصنوعی از یک هورمون طبیعی دیگر.مواد موجود در آن مقادیر تستوسترون و استروژن را افزایش میدهند.ایجاد شده تا سرعت علایم وحشتناک پیری و مبتلایان به زیادی کلسترول را کاهش دهد,و مصرف کنندگان مرد در مورد بهبود عضلات سینه بیشتر در معرض خطر هستند.
  • کراتین باعث ایجاد استقامت و تسریع فرآیند بازیابی پس از تمری میشود.به شکل پودر در دسترس است,مصرف کنندگان مواد را داخل یک ترکیب نوشیدنی مخلوط میکنند.مصرف کنندگان عوارض جانبی کمی را گزارش داده اند اما گرفتگی عضلات و صدمات فشار و استرس اتفاق می افتند.
  • قرص های بتا هیدروکسی بتا متیل باتیرات(HMB)تفاوت منحصر به فردی دارند.تحقیقات انجام شده در ژورنال فیزیولوژی کاربردی نشان میدهد که آمینو اسید باعث افزایش حجم عضلات میشود.مطالعات انجام شده نشان میدهند که این محصول به اندازه ی کراتین موثر است اما از تاریخ ژوئن ۲۰۱۳ اطلاعاتی در خصوص عوارض جانبی بالقوه در دست نیست.
  • قرص های ال – آرگنین جریان خون به سمت بافت های عضله ای را برای بهبود کارایی افزایش میدهند.این ماده ی مشتق از آمینو اسید با توجه به یک مطالعه ی انجام شده برای ژورنال انجمن پزشکی آمریکا باعث حمله و سکته ی قلبی میشود.متخصصان پزشکی قویا توصیه میکنند که مردم باید از این مکمل بسیار در دسترس پرهیز کنند.

انجمن های بدنسازی نشان میدهند که تولید کنندگان طبیعی ترین مکمل های طبیعی را منحصرا برای مصرف کنندگان مرد تولید کردند.تعدادی از بانوان بیان کردند که با استفاده از محصولات ضعیف تر حداقل تاثیرات را تجربه کردند<یکی از معمول ترین عوارض جانبی جوش صورت میباشد.زنان در سن بچه دار شدن باید وقتی از هر کدام از اشکال محصولات تسوسترون استفاده میکنند بسیار هوشیار و محتاط باشند,باید در نظر بگیرند که این هورمون عیب و نقص های بسیاری در نوزاد ایجاد میکنند.مطالعات در مورد تاثیرات محصولات لیست شده در بالا برای مصرف کنندگان زن بسیار کم میباشند.

مکمل های سالم تستوسترون شامل موادی برای افزایش دادن عملکرد های اصلی انسان هستند.تمام محصولات مشتق هایی از مواد شیمیایی هستند که در بدن یافت میشوند,اما حتی مقدار زیادی از یک چیز خوب هم میتواند باعث بروز مشکل شود.با در نظر گرفتن خطارت جدی مرتبط با این موارد,مصرف کنندگان باید در طول استفاده از آنها پزشکان خود را مطلع نگه دارند.

 

 

منبع : body4life.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا