خودرو

نقد و بررسی اوپل موکا

به قلم ارشاکو ، به نقل از پردیس خودرو اوپل موکا یک اس یو وی کراس اور ساب کامپکت (یا مینی اس یو وی) است که مهندسی و تولید آن هر دو محصول کارخانه ی ماشین سازی آلمانی اوپل است که بخشی از جنرال موتورز است و از اواخر سال ۲۰۱۲ تولید آن آغاز شده است.

 

 

FDS_611_WedJan27013259IRST2016_اپل-موکا
اوپل موکا

 

اوپل موکا

یکی از بزرگ ترین کمپانی های خودروسازی که در طول تاریخ کارکردش هر آن چه دیدیم خودروهای با کیفیتی بوده است و در اغلب کشورهای دنیا رضایت مشتری را به دست آورده است. به همین دلیل امروز برند معتبری ست و با نیاز اندکی به تبلیغات حضور چشمگیری در بازارهای جهانی خودرو دارد. بازار این کلاس خودرو فعلا در دستان رقبای قدرتمندی چون یتی اسکودا و قشقایی و جوک نیسان است که با ظاهر زیبا و نیزک یفیت فنی قابل توجهی سهم بازار بالایی رابه خود اختصاص داده اند وبه نوعی رقبای قدر اوپل هستند.

 

اوپل موکا
اوپل موکا

 

اوپل موکا

تولید این خودرو امروز در بوپیونگ در کره ی جنوبی و ساراگوسا در اسپانیا صورت می گیرد و کمپانی های تریلیاردی چندملیتی هزاران قطعه را در مجموعه ی پیچیده ای از تولید و معامله سرهم می کنند تا یک دستگاه اوپل موکا راهی بازار فروش بشود. اوپل موکا از خودروهای سری جی (J) است که در واقع خودروی اسپورتی کاربردی است و سال به سال در حال پیش رفت است به این معنی که از نظر محبوبیت پس از کلاس سی (C) و قبل از کلاس بی (B) قرار می گیرد. این ماشین با نام واکسهال موکا (Vauxhall Mokka) در انگلیس و بیوک آنکور (Buick Encore) در چین و آمریکای شمالی عرضه شده است. نخستین عکس های این مدل در سال ۲۰۰۷ دیده شد که چیزی شبیه یک اس یو وی بر اساس مدل کلاس سی کورسا بود ولی آن طرح هیچ وقت تولید نشد.

 

اوپل موکا
اوپل موکا

 

اوپل موکا

بین مدل های ساخت این کارخانه، اوپل موکا را می توان چیزی بین آتارا و زافیرا تورر در نظر گرفت که مثل قشقایی هر دو آپشن دیفرنسیل جلو و دو دیفرانسیل را در خود دارد ولی سروصدای بسیاری زیادی دارد و صدای موتور، صدای باد و صدای جاده به داخل اتاق راه پیدا می کند. نام موکا از شکل کوچک و دایره ای دانه ی قهوه ی عربی گرفته شده است. اوپل موکا بر اساس پلتفرم جی ام گاما ۲ (GM GAMMA II) ساخته شده است و با سه حالت موتور عرضه می شود: موتور ۸۵ کیلو واتی ۱٫۶ لیتری بنزینی، موتور ۱۳۰ کیلو واتی بنزینی با توربوشارژ و یک موتور گازوئیلی ۱٫۷ لیتری با قدرت ۹۶ کیلو وات. مدل دو دیفرنسیل این محصول به حالت هوشمند عمل می کند به این ترتیب که در حالت معمول صد درصد قدرت موتور به دیفرنسیل جلو منتقل می شود و به مجرد این که چرخ های جلو سر بخورد، آغاز به حرکت شدیدی بکند یا پیچ تندی را دور بزند، به صورت خودکار و بی درنگ پنجاه درصد گشتاور موتور به دیفرنسیل های عقب منتقل می شود. تولید این ماشین در پاییز سال ۲۰۱۲ آغاز شد و تا فوریه ی سال بعد هشتاد هزار و بعداز دو ماه صد هزار برای خرید آن به کمپانی تولید کننده سپرده شد. در اکتبر سال ۲۰۱۴ اروپاییان بیش از سیصد هزار خودروی اوپل موکا سفارش داده بودند. البته کیفیت رانندگی این خودرو به نرمی و سبکی رقبایی چون یتی نیست و رانندگی این وسیله در دستان راننده بسیار بدقواره است به ترتیبی که کارخانه خود اعلام کرده است که به سرعت برای ماشین هایی که به انگلیس می فرستد به روز رسانی هایی انجام می دهد تا این مشکل را حل کند.

 

اوپل موکا
اوپل موکا

 

 

اوپل موکا

موتورهای این مدل خودرو دنده های دستی شش سرعته دارد که فقط مدل ۱٫۶ لیتری آن پنج دنده دارد. تنها حالت دنده اتوماتیک آن خودرویی است که هر دو امکان را دارد و می توان بین شان دست به انتخاب زد و در مدل های ۱٫۴ لیتری و ۱٫۷ لیتری سی دی تی آی (CDTI) قابل سفارش است. در بازار روسیه یک مدل از این خودرو با موتور بنزینی ۱٫۸ لیتری A18XER عرضه شده است که نسل سوم موتورهای جنرال موتورز است و در سال ۲۰۰۵ تولید شد تا جای موتورهای اکوتک (Ecotec) نسل های قبل و نیز ای تک شانزده وی (E-TEC 16V) محصول دوو را بگیرد، این موتورها در مجارستان، کره، مکزیک و چین ساخته می شوند. در اکتبر سال ۲۰۱۴ این خودرو موتوری به نام دیزل زمزمه (diesel whisper) را معرفی کرد که موتور ۱٫۶ لیتری سی دی تی آی اکو فلکس (CDTI ecoFLEX) داشت و قدرت موتور آن برابر صد کیلووات است و قرار شد از ابتدای سال ۲۰۱۵ جایگزین موتورهای سی دی تی ای ۱٫۷ لیتری بشود که توان اندکی کمتر داشتند. موتور ۱٫۶ لیتری سی دی تی آی اکو فلکس یک موتور دیزلی چهار سیلندر با گنجایش متوسط ساخت آدام اوپل ای جی (Adam Opel AG) است که نخستین موتور دیزلی تمام آلومینومی اوپل است و در تمام مدل ها قدرت ۶۰ کیووات دارد و در یک نسخه قدرت ۱۰۰ کیلووات را نیز گنجانده است.

 

اوپل موکا
اوپل موکا

 

 

اوپل موکا

موتورهای بنزینی
مدل موتور گنجایش قدرت گشتاور تولید دی اکسید کربن
۱٫۴ توربو اس اس چهار سیلندر تخت ۱٫۳۹۸ لیتری ۱۰۳ کیلووات ۲۰۰ نیوتن بر متر ۱۵۳ گرم بر کیلومتر
۱٫۶ وی وی تی ۱٫۵۹۸ لیتری ۸۵ کیلووات ۱۵۵ نیوتن بر متر ۱۳۹ گرم بر کیلومتر
۱٫۸ وی وی تی ۱٫۷۹۶ لیتری ۱۰۳ کیلووات ۱۷۸ نیوتن بر متر ۲۲۵ دیفرانسیل جلو

۲۵۷

دو دیفرنسیل

موتورهای گازوییلی
مدل موتور گنجایش قدرت گشتاور تولید دی اکسید کربن
۱٫۶ سی دی تی آی اکو فلس چهار سیلندر تخت ۱٫۵۹۸ لیتر ۸۱ کیووات ۳۰۰ نیوتن بر متر ۱۱۴ تا ۱۰۹ گرم بر کیلومتر
۱۰۰ کیلووات ۳۲۰ نیوتن بر متر ۱۰۹ تا ۱۱۹ گرم بر کیلومتر
۱٫۷ سی دی تی آی اکو فلس ۱٫۶۸۶ لیتر ۹۶ کیلووات ۳۰۰ نیوتن بر متر ۱۲۰ تا ۱۲۹ گرم بر کیلومتر

 

اوپل موکا

نسخه ی بیوک آنکور اوپل موکا در نمایشگاه بین ماللی صنعت خودرو در دیترویت در سال ۲۰۱۲ به نمایش درآمد و در ژانویه ی سال ۲۰۱۳ برای فروش آماده و عرضه شد. این ماشین نخستین اس یو وی کراس اور ساب کامپکت تولید این کارخانه ی خودروسازی است و دو حالت یک دیفرنسیل و دو دیفرانسیل دارد. تنها موتور این مدل یک موتور ۱٫۴ لیرتی توربو دیزلی است که گیربکس اتوماتیک شش سرعتی دارد. فضای داخلی اوپل موکا را می توان نقطه ی قوت اصلی خودرو در نظر گرفت که شباهت بسیارب به آسترا دارد و حتی برای افراد درشت و بلندقد نیز فضای مناسبی برای سر و پا قرار داده است و این شاید یکی از نقاط ضعف چشمگیر جوک نیسان باشد. مصرف این خودرو چندان زیاد نیست ولی قیمت کلی ماشین بسیار بالا است.

نکات مثبت نکات منفی
موتور قدرت مند قیمت بالا
انواع مختلف قابل انتخاب رانندگی سخت و بد دست
مصرف کم  
فضای خوب داخلی  
آلودگی اندک  

 

 

اوپل موکا

Recent search terms:

  • https://ershaco com/blog/نقد-و-بررسی-اوپل-موکا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا