خودرو

نقد ، بررسی و مشخصات فنی رنو سفران

 

نمایی از روبرو و کنار رنو سفران

به قلم ارشاکو به نقل از پردیس خودرو ، یکی از مدل های جدید رنو به نام سفران (Safrane) از طریق کمپانی نگین خودرو در ایران در دو مدل LE و SE به فروش می رسد که یک موتور دو لیتری چهار سیلندر با توان ۱۳۷ اسب بخار به چرخ های آن نیرو می دهد. سیلندرهای این ماشین به شکل خورجینی وی شکل است و قدرت موتور با یک دیفرانسیل به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند.

 

رنو سفران
رنو سفران

 

نمایی از روبرو و کنار رنو سفران مشکی

امکان کروز کنترل که روی این ماشین قرار داده شده است شاید بیشتر به درد مسافرت های طولانی جاده ای بخورد تا سفرهای کوتاه و پر از ترمز درون شهری. سقف پانوراما، این خودرو را تبدیل به یک خودروی زیبا و جوان پسند می کند که می تواند داخل خودرو را روشن کند و در مواردی که نیاز به تهویه داریم، با باز کردن آن هوای داخل اتاق خودرو را عوض کنیم.

 

رنو سفران
رنو سفران

 

نمایی از پشت و کنار رنو سفران

رینگ های آلومینیومی این ماشین با وزن نسبتا کمی که دارند استحکام بالایی دارند و اساسا یکی از مولفه های رخ داشتن خودرو همین درخشش ها است که مخصوصا اگر در نقطه ی مقابل یک نوار کرومی یا بخش فولادی رنگ دیگری قرار بگیرد بسیار خیره کننده است و یکی از مهم ترین عوامل موفقیت بازاری خواهد بود. بارها دیده ایم در نمایشگاه های خودرو کمپانی ها به راحتی با نوردهی و انتخاب رنگ های چشم گیر تر برای نمایش روی سایر مدل ها سایه می اندازند در حالی که در اغلب موارد لزوما برتری فنی بالایی نسبت به آن ها ندارند. قبل از اشاره به استاندارد آلایندگی یورو ۴ که این خودرو موفق به اخذ آن شده است از مهندسان و متخصصان این امر در ایران باید پرسید با این آمار بالای واردات و نیز تولید محصولاتی که این استاندارد را دارند آیا با زیرساخت های کشور ما می توان به پاکی این خودروها دل بست؟ کیفیت بنزین مصرفی در ایران و پوشش سطحی جاده های ما به طور میانگین تا چه میزان بر اساس این استانداردها تهیه شده است چون بی تردید بر خروجی محیطی خودروها اثر می گذارد.

 

رنو سفران
رنو سفران

 

نمای داخل رنو سفران

می دانیم که ظاهر در عملکرد ستادی بازاریابی خودروها اهمیت بسیاری دارد و هر چه مولفه های تشکیل دهنده ی ظاهر چشم بیننده را بیشتر پر کند کمپانی ها بیشتر به آن اهمیت می دهند در صورتی که شاید خصوصیا فنی خودرو تا این میزان برای شان کلیدی نباشد. این خودرو علاوه بر استارت دکمه ای یک سیستم کارت هوشمند برای روشن کردن خودرو طراحی کرده است که می تواند باعث امنیت بیشتر خودرو باشد و تا حدودی جلوی سرقت ماشین را بگیرد چون بدون داشتن کارتی که در اختیار راننده است خودرو روشن نمی شود و قابل رانندگی نیست. در عین حال خود رانندگان نیز باید تمام کوشش خود را برای برای حفظ آن بکنند چون می تواند مثل شمشیری دولبه عمل کرده و جلوی استفاده ی درست خود راننده از ماشین را نیز بگیرد. در این خودرو میزان باد چرخ ها نیز نمایش داده می شود و می توانید بدون نیاز به بررسی همیشگی و دائم چرخ ها بدانید چرخ ها کم باد یا پنچر است یا نه و در صورت نیاز به تعمیرگاه و مراکز تنظیم باد مراجعه کنید. پمپ هایی وجود دارد که به صورت دستی با برقی کار می کند و برای این منظور مناسب است.

در دوران قدیم که امکانات فنی به این میزان نبود و همه نمی توانستند در هر ساعت از شبانه روز که مایلند از خدمات متخصصین استفاده کنند برخی رانندگان به این دلیل خود را قَدَر می دانستند که با نگاه و معاینه ی مختصری تشخیص می دادند خودرو چه مشکلی دارد و عبارات مخصوص خود را نیز برای صحبت کردن در مورد آن داشتند. امروز امکاناتی که در خودروهای تازه معرفی می شود روز به روز این امکان را بیشتر فراهم می کند که با اخطار نقص یا کمبود در سیستم آب و روغن و چنان که در این مورد می بینیم سیستم باد خودرو مشکل را به راننده اطلاع می دهند تا حتی در صورتی که خود از حل مشکل مزبور برنمی آید دست کم بتواند به متخصص یا مراکز مربوط مراجعه کند و مشکل حل بشود. جدا از این که با این روش و تشخیص و درمان زودهنگام مشکلات خودرو عمر وسیله ی نقلیه بالا می رود و هزینه های حل کلی مشکل هم در حداقل نگه داشته می شود پیش گیری از بروز مشکلات جدی در سیستم فنی خودرو می تواند باعث سالم تر نگاه داشتن هوای شهرها بشود. همین لاستیک های کم باد می تواند با فشار آوردن بیشتر به موتور باعث سوختن ناقص و بیشترِ بنزین شده و هوا را آلوده تر کند و با فرسودن لاستیک ها آمار تولید شایعات و زباله ی تایر را بالا ببرد که یکی از خطرناک ترین زباله های صنعتی شهری است و تجزیه ی آن در طبیعت بسیار زمان بر است. سیستم صوتی برند BOSE یکی از بهترین سیستم های صوتی داخل خودرو ها است که در این وسیله نصب شده است و می تواند به خوبی توجه مشتریان جوان تر یا علاقه مندان به سیستم صوتی داخل خودرو از رادیو و تلویزیون گرفته تا موسیقی را به خود جلب کند.

 

رنو سفران
رنو سفران

 

نمایی از پشت و کنار رنو سفران

حداکثر سرعت این خودرو ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت است و ظاهرا رساندن سرعت آن از حالت سکون اولیه به صد کیلومتر بر ساعت ۱۱٫۹ ثانیه طول می کشد. این خودرو به ازای هر صد کیلومتر مسافتی که طی می کند ۸٫۳ لیتر سوخت مصرف می کند. هفتاد لیتر بنزین در باک این خودرو جا می شود و موتور آن گشتاوری برابر ۱۹۱ نیوتن بر متر دارد. ابعاد رنوی سفران ۴۸۹۷ در ۲۰۴۲ در ۱۴۸۳ میلی متر است، فاصله ی بین دو محور عقب و جلوی آن برابر ۲۷۶۲ میلی متر و ظرفیت صندوق آن ۴۷۷ لیتر است. دنده ی عقب رنوی سفران سنسور دارد که وجود مانع را در قسمت پشتی ماشین حس می کند و به راننده اطلاع می دهد تا در موارد حرکت به سمت دنده ی عقب که دید کاملی ندارد با استفاده از آن از برخورد با موانع پرهیز کند. این ماشین دو ایر بگ دارد و در قسمت صندلی های عقب مجهز به کمربند ایمنی نیست ولی مجهز به ترمز ضدقفل، صندلی های گرم و سرد و فرمان چرم پوش است و با خریدن آن یک صندلی کودک و یک جعبه ابزار نیز دریافت می کنید. آینه ها برقی، روکش صندلی ها پارچه ای و چرخ های خودرو فولادی است. یک گیربکس ۶ دنده ای تیپترونیک روی این خودرو است که کارکرد مخصوصی دارد. این نوع گیبرکس ها به جای کلاچ یک مبدل گشتاور دارد و با این که به طور اتوماتیک دنده ها را عوض می کند ولی کامپیوتر ندارد بلکه اهرمی شبیه دسته دنده برای انتخاب چرخ دنده ی مناسب در اختیار راننده می گذارد. مدل های دست دوم این خودرو تولید سال ۲۰۱۲ با چراغشوی و چراغ های زنونی در حد ۱۳۰ میلیون و مدل ۲۰۱۵ با قیمتی در حد ۱۵۰ میلیون تومان در بازارهای تهران معامله می شود. قیمت نمایندگی برای سدان مدل ۲۵۰۰ با گارانتی نگین خودرو ۱۶۸ میلیون و در بازار ۱۷۵ میلیون تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا