آرایشی و زیبایی

مراقبت از پوستهای خشک

در فصلهای سرد، مراقبت از پوست مخصوصا پوستهای خشک بسیار حیاتی است و در برخی از موارد کاری سخت است. وقتی که درجه حرارت کم می­شود، میزان رطوبت هوا هم کم می­شود و در این آب و هوا پوستهای خشک آسیب زیادی می­بینند. این مطلب شامل نکاتی در خصوص مراقبت از پوستهای خشک در فصل­های سرد سال و همینظور مراقبت از پوستهای خشک به طور کلی است.

 

استفاده از پاک کننده­های ملایم صورت

 

استفاده از پاک کننده­های ملایم صورت
استفاده از پاک کننده­های ملایم صورت

 

استفاده از پاک کننده­های قوی که شامل الکل و سولفات هستند، برای پوستهای خشک اصلا و ابدا توصیه نمی­شود. برای پوستهای خشک باید از پاک کننده­های ملایم که حاوی مرطوب کننده هستند استفاده شود. پاک کننده­های قوی تعادل”پی هاش” پوست را بر هم می­زنند و باعث بروز خشکیو آسیب بیشتری بر روی پوست می­شوند. اگر پوست شما خشک است و از پاک کننده­ای استفاده می­کنید که بعد از مصرف احساس خارش و یا سوختگی می­کنید، باید بگویم این پاک کننده برای پوست شما قوی است .برای پاک کردن آرایش از روی پوست خشک بهتر است به جای شیر پاک­کن از روغن­های پاک­کننده استفاده کنید.

 

استفاده از روغن­های صورت به جای مرطوب کننده­های محلول درآب:

 

استفاده از روغن­های صورت
استفاده از روغن­های صورت

 

به جای استفاده از مروطب کننده­های محلول در آب بهتر است از روغن­های صورت و یا مرطوب کننده­های روغنی استفاده کنید. بعد از اینکه پوست خود را تمیز کردید، همانطور که پوستتان کمی مرطوب است، ۳تا ۵ قطره روغن مخصوص صورت به کف دستتان بزنیدف و خیلی آرام روی پوست صورتتان ماساژ دهید. روغن­های مخصوص صورت، نه تنها باعث حفظ روطوبت پوست می­شوندف بلکه باعث آبرسانی و حفاظت پوست درمقابل باد و  اب و هوای سرد می­شود.

 

پوسته پوسته شدن پوست:

 

پوسته پوسته شدن پوست
پوسته پوسته شدن پوست

 

پوسته پوسته شدن پوست فرآیند بسیار مهمی است. چون وقتی پوست صورت پوسته پوسته می­­شود به این معنی است که پوست جدید روی صورت شما ساخته شده و پوستهای مرده و کهنه از بین میروند. میدانید که وجود لایه­ای از پوست مرده بر روی صورت، اجازه جذب چربی از روی پوست را نمی­دهند  و پوست چروک و خشک می­شود. برای همین معمولا از لایه بردارها برای از بین بردن پوست مرده و همچنین از بین بردن پوسته پوسته­های روی صورت استفاده می­شود.  با این حال وقتی که پوست  بیش از حد خشک باشد، برای رهایی از این پوسته ها و سلول­های مرده باید به جای استفاده از لایه­بردارهای فیزیکی، که باعث خشک شدن بیشتر پوست صورت می­شود، از لایه­بردارهای شیمیایی مثل ماسکهای میوهای( ماسکهایی که با آنزیم­های میوه­ای تهیه شده­اند) استفاده کرد. مثلا میوه­های مثل کدوتنبل و پاپایا از بهترین نوع میوه­ها برای این ماسکها هستند.

بهبود خشکی و ترمیم آسیب دیدگی

اگر خشکی و آسیب دیدگی پوست برای شما هم به وجود امد، بهتر است به دنبال مصرف مواد و محصولاتی باشید که خاصین مرطوب و نرم کنندگی داشت باشد. ترکیبات نرم کننده همانطور که از اسنشان پیداست، باعث نرم و لطیف شدن پوست می­شوندو مرطوب کننده ها نیز باعث حفظ و ایجاد رطوبت مورد نیاز برای پوست می­شود. این ترکیبات همچنین از پوست در مقابل آسیب­های ناشی از سرما و خشکی هوا می­شود. ترکیبات نرم کننده مثل روغن گیاهان، مثل کره کاکایو، کره گیاه “شی” و انبه است. اما مرطوب کننده­­ها مثل گلسیرین، عسل و آلویه ورا است. در زیر سه نمونه از این ترکیبات که می­توانید در فصل های سر استفاده کنید آورده شده است.

برای جلو گیری از قرمز شدن اطراف بینی در فصل­های سرد: اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که وقتی در معرض هوای سرد قرار می­گیرند و یا سرما می­خورندف بینیشان قرمز می­شود و پوست اطراف آن خشک می­شود، بهتر است که بینی و پوست اطراف آنرا با پاک کننده­های ملایم بشویید و بعد هنگام خواب کمب روغن پالم استفاده کنید.

لبهای خشک و ترک خرده: در فصل سرماف لبهای اکثر مردم خشک و ترک خورده می­شود که گاهی درد و سوزش ان غیر قابل تحمل است. برای جلوگیری از ترک خوردن و خشک شدن لب، بهتر است در وطل روز از نرم کننده­های مخصوص لب استفاده کنید و قبل از خواب، لبهایتان را با رغن­های مخصوص چرب کنید. استفاده از نرم کننده­های لب که حاوی مواد معطر هستند نه تنها در بهبود لبهای خشک و ترک خورده کمک نمی­کنند، بلکه اوضاع را هم بدتر می­کنند.

دستهای خشک و ترک خورده:

 

دستهای خشک و ترک خورده
دستهای خشک و ترک خورده

دستها به خضوص در هوای سرد و همجنین به دلیل شست و شوی زاید ف ترک می­خورند و خشک می­شوند. که نه تنها گاهی دردناک و غیر قابل تحمل است، بلکه گاهی نمیتوانید دستهایتان را بشویید و این کار خود باعث انتقال بیماری می­شود. معمولا از کرم­های دست و صورت برای رفع این خشکی و ترک خوردگی استفاده می­شود، اما اگر با وجود استفاده از این کرم­ها همچنان پوست دستتان خشک و ترک خورده استف می­توانید از روغنهایی که ترکیبی از روغن “شی” ، کماکایو و یا موم زنبور عسل است استفاده کنید.

روشهای دیگر برای حفاظت از پوست:

  • نوشیدن مقدار کافی آب: حتی اگر تشنه نیستید و یا دوست ندارید زیاد آب بنوشید می­تواندی به جای آن از چایی که با کمی عسل شیرین شده است استفاده کنید. مسلما سلولهایی که آب کافی داشته باشند دیر تر از بین می­روند و چین و چروک پوست صورت هم دیرتر ایجاد می شوند.
  • برای حفظ آب بدن و آبرسانی به سلولهای بدن میتوانید بیشتر سوپ بخورید.
  • بهتر از در خانه از روش­­های مرطوب کردن هوا استفاده کنید. مثلا استفاده از دستگاه بخور، یا قرار دادن کتری آب بر روی هیترواجاق گاز و روشهای دیگر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا