معرفی انواع عطر و ادکلن های جدید

انواع نت های عطر،گیاهان خوشبو و ادویه جات

به قلم ارشاکو :

گیاهان سبز خوشبو وآرام بخش :

گیاهان سبز خوشبو وآرام بخش
گیاهان سبز خوشبو وآرام بخش

 

وقتی کلمه سبز به گوشمان می­خورد در ذهنمان گیاهان سبز و تازه می­ایند که بوی خوشی دارند. در این دسته از نت­­ها به اسانس­های تند و تیزی بر می­خوریم  مثل ضمغی که از روی گیاهان سبز جمع می­شود و رایحه ­ای مثل سبزی تند و تلخ دارد. در واقع القا کننده حس بهار و سر سبزی و تازگی چمنهای بهاری!

برگ درخت انجیر یکی از نتهایی است که از سنتز برگ انجیر به دست می اید و بویی تلخ و کمی شیرین و سبز دارد. برگ دیگری که ویژگی­های منحصر به فردی دارد برگ گوجه فرنگی است. که در عطرهای سیسلی، فُلاوریل از شرکت گوتال و لیبرت اسیدولی محصول لی بیل از نینا ریچی، انرا می­توانید پیدا کنید.

برگهای بنفش هم یکی از مدرن ترین شهورترین نت­ها در دسته برگ­های سبز هستند . این برگها رایحه خیار تازه بریده شده به بسیاری از ترکیبات می­بخشندبه خصوص در ترکیبات مخصوص اقایان. زیر مجموعه این برگهای سبز، برگ چای است، که رایحه­ای خاص به ترکیبات می­خشد البته این رایحه بسته به نوع برگ و نوع چایی که عطر سازان استفاده می­کنند متفاوت است. مثلا  چای سیاه، قرمز، سفید و یا سبز و غیره.

اما گیاهان معطر و یا به اصطلاح هِرب­ها آن دسته از گیاهانی هستند که عطر سازان در سایر ترکیبات از آن­ها استفاده می­کنند. این گیاهان معطر همان­هایی هستند که ما در پخت وپز از ان­ها استفاده می­کنیم مثل رُز ماری، نعناع، آویشن، ترخون، مرزنجوش، رازیانه، ریحان  و سایر گیاهان این دسته. در میان این دسته گیاهانی مثل درمنه، سوسن اصغر، گلپر و سنبل هندی در صورت اضافه شدن به ترکیبات رایحه­ای کاملا متمایز از بقیه گیاهان به آنها می­خشند.

و اما سرخس، که یک گیاه معطر و آرام بخش است و در عطرهای قدیمی فرانسوی  استفاده از ان در کنار اسطوخودوس، گلسنگ، کومارین ابداع شد و به نت­های این گیاهان جان تازه­ای بخشید. این گیاه خوشبو در اعماق جنگل­ها یافت می­شود. از عطرهایی که درترکیبات آنها سرخس به کار رفته می­توان به فواِژه رویال محصول هوبیگانت که توسط پاول پارکت در سال ۱۸۸۲ ساخته شد اشاره کرد. رایحه این عطر چیزی بین بوی تلخ و شیرین ، چوب بود که در کنار سردی آن بسیار دلچسب بود. این عطر یکی از خاص ترین عطرهای مردانه است.

استفاده از سرخس در ترکیبات عطرها نوعی حس خاکی بودن، تاریک بودن و عمیق بودن را القا می­کند. استخراج رایحه و نت سرخس با استفاده از یکسری از حلال­ها امکان پذیر است و اینکه مقدار کافی و متناهی از آن بدست بیاید بسیار سخت است. نوع ترکیباتی که در کنار رایحه سرخس که به عنوان نت پایه بکار می­رود، از سایر گیاهان خوراکی یا هما هِرب­ها در آن استفاده می­شود در بسیاری از عطرهای معروف و مورد پسند همه مردم، بسیار رایج است.

.

ادویه جات:

 

negahdar

ادویه­ها شباهت زیادب به نت­های استفاده شده در عطرها دارند. خیلی از ادویه­هایی که در قفسه­های آشپزخانه­ها پیدا می­شوند، مثل دارچینف فلفل، میخک، تخم گشنیز، زنجبیل در ترکیبات بسیاری از عطرها نیز کاربرد دارند اما استفاده از بعضی از این ادویه­ها در عطرها کمی غیرمعمول است مثل زعفران دست چین شده، یا تمر هندی یا حتی زیره سیاه با بویی ملایم و حتی فلفل صورتی . اما اگر در ترکیب عطری استفاده شوند واقعا رایحه­ای خاص و متفاوت به ان ترکیب می­بخشند. بعضی از انواع هِرب­ها هم هستند که بویی شبیه بوی ادویه دارند یعنی کمی تند وتیز هستند مثل پونه کوهی. این نوع گیاهان هم به صورت خشک و هم به صورت تازه در ترکیبات عطر بکار می­روند.

ادویه جات را می توان به رایحه­های مثل تند و کوتاه مدت ( یعنی بوی شدید و سوزاننده ای دارند اما مدت ماندگاری ان کم است) مانند دارچین، سرد و بلند مدت( یعنی رایحه­ای که حس سردی القا می­ند و ماندگاری آن هم طولانی است) مثل گشنیز، زیره سیاه و هل تقسیم یندی کرد.

این تقسیم بندی به عطر سازان ای امکان را می­دهد تا با توحه به هدفی که از ساخت عطر دارند و یا با توجه به حسی که می­خواهند از طریق آن عطر به بقیه القا کنند از این مواد استفاده کنند. انها می­توانند از این مواد در کنار سایر مواد دیگر برای اینکه پیام خود را بهتر به بقیه برسانند استفاده کنند.

در مطلب بعدی در خصوص نت­های شیرین و چوب صحبت می­کنیم…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا