ورزش و سلامتی

میس

 

مزایای میس

وقتی به میس فکر میکنید,ممکن است یک قوطی کوچک از مایعی که معمولا برای دفاع شخصی استفاده میشود را تجسم میکنید.به هر حال,میس واقعی یک ترکیب شیمیایی نیست بلکه یک محصول گیاهی طبیعی محلی در اندونزی,سری لانکا,مالزی و هند غربی است.میس از گیاه معطر میریستیکا به دست می آید.

منبع میس

وقتی در جستجوی مکمل های میس هستید,بیشتر اوقات عکس دانه ی جوز روی محصولات را میبینید.چون میس و دانه ی جوز هر دو از یک گیاه به دست می آیند,یعنی از گیاه معطر میریستیکا.میتوان گاهی آنها را به جای هم استفاده کرد.جوز دانه های سربسته و خشک میریستیکا میباشد,در واقع میس از پوشش خشک محافظ دانه ها به دست می آید.چون جوز دارای تاریخچه ی استفاده به عنوان داروی روانگردان میباشد,در تمهیدات دارویی و پزشکی به وسعت میس مورد استفاده قرار نمیگیرد.

مواد غذایی فعال میس

عمده ماده ی تشکیل دهنده ی میس ۷-۹% از یک اسید اساسی(volatile),همراه با صمغ,پروتئین,روغن جامد و شکر میباشند.روغن اساسی حاوی مایریستیسین,گرانیول و پینن میباشد.این ترکیبات برای تاثیرات پزشکی میس معقول هستند.

محدودیت های دز

به خاطر غلظت زیاد این ترکیبات روغن اساسی,توصیه میشود که هیچگاه بیش از یک قاشق چای خوری از میس را مصرف نکنید.

مزایای سلامتی

تعدادی از معروف ترین مزایای سلامتی میس در زیر لیست شده اند.

سلامت فرآیند هضم

برای مدت های مدید از میس برای درمان بیماری های هضم و گوارشی مانند حالت تهوع,اسهال,تشنج موضعی معده و نفخ استفاده میشد.یک ترکیب معمول شناخته شده برای تسکین سوء هاضمه,نفخ و حالت تهوع چایی تشکیل شده از عصاره ی پوست درخت نارون,میس و دانه ی جوز است که با خامه ترکیب و جوشانده میشوند,سپس در هنگام بی میلی نوشیده میشود.یک درمان معمول برای اسهال,با توجه به طب چینی و هندی,ریختن ۳ قطرره روغن ضروری نیس/دانه ی جوز بر روی یک حبه قند و قورت دادن آن بعد از جذب شدن قطعات روغن در آن است.اگر کپسول را ترجیح میدهید,یک کپسول ۲۰۰ میلی گرمی را میتوانید دو بار در روز مصرف کنید تا اثرات اسهال از بین بروند.

درمان و جلوگیری از سرطان

یک مطالعه ی منتشر شده در آپریل ۲۰۱۲ با موضوع “ژورنال طب استوایی آسیای اقیانوسی”بیان کرد که روغن ضروری میس/دانه ی جوز میتواند به درمان,و احتمالا جلوگیری از سرطان با پیشگیری از شکل گیری رگ های خونی که تومور های سرطانی را تغذیه میکنند,کمک کند.یک مطالعه ی منتشر شده در آپریل ۲۰۱۲ با موضوع”ژورنال علم تغذیه”بیان کرد میتوان از ترکیب میریستیسین برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کولون استفاده کرد.

تسکین اضطراب و افسردگی

میس همچنین دارای مشخصات و ویژگی های ضد اضطراب و آرامبخش میباشد.در یک گزارش منتشر شده در بهار ۲۰۰۶ با موضوع”ژورنال تغذیه ی دارویی”,ثابت شد که میس تاثیرات ضد افسردگی چشمگیری از خود بروز میدهد.

محققان به این نتیجه رسیدند که این تاثیرات از فعالیت از انتقال دهنده ی عصبی دوپامین و سروتونین سرچشمه میگیرند.

تسکین دهنده ی درد

برای قرن ها از میس در طب چینی به عنوان روغن ماساژ تسکین دهنده ی درد استفاده میشد.چند قطره از ترکیب روغن ضروری در یک اونس از یک روغن حامل میکروب مانند زیتون یا انگور,و سپس مالیدن آن بر روی محوطه ی دردناک,میتواند بسیاری درد ها را تسکین دهد از جمله : درد عضله,ورم مفاصل,درد مفاصل,کوفتگی و سوزش ها.

خنک کننده ی تنفس

میس در مبارزه و مقابله با بوی بدن دهان بسیار موثر است و این به خاطر ویژگی های ضد باکتری آن میباشد.با افزودن مقدار اندکی به خمیر دندان در هنگام مسواک زدن,میتواند باکتری هایی که بوی بد ایجاد میکنند را از بین ببرد.

منبع : body4life.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا