گوناگون

چند باور غلط درباره سرماخوردگی

ارشاکو : به نقل از دکتر ساعدی “سرماخوردگی بیماری ای است که بشر برای پیشگیری و درمان آن سال ها تلاش کرده ولی تاکنون به نتیجه ای نرسیده است. ” در این میان می توان باورهایی را یافت که سالیان سال در بین مردم شیوع پیدا کرده و گاها از این روش ها برای سرماخوردگی شان استفاده می کنند. بی آنکه از درست و غلط بودن این درمان ها اطلاع داشته باشند. در این مطلب از ارشاکو قصد داریم در این باره با شما خوانندگان گرامی صحبت کنیم. با ما همراه باشید …. 

این بیماری سالانه بیشترین بار اقتصادی را بر کشورها آن هم به ۲ صورت وارد می کند؛ شکل اول استراحت بیمار در منزل و خروج موقتی او از چرخه کاری است و شکل دوم هزینه های اضافی درمانی و دارویی است که به نادرست برای بیماران صرف می شود.

سرماخوردگی معمولا با علائمی مانند خارش و سوزش گلو شروع می شود و به تدریج با عطسه های مکرر، آبریزش بینی، در گلو، سرفه و خلط سینه و… توام می شود. این علائم در اغلب مواقع بعد از ۳ تا ۵ روز به طور خود به خود فروکش می کنند. تقریبا همه مردم با این علائم آشنایی دارند ولی برای مقابله با آن به راه هایی دست می زنند که اصلا علمی نیستند و گاه هم پرهزینه اند.

با بخور نمی توان سرماخوردگی را درمان کرد 

فقط راهکار خوبی برای تهویه مجرای بینی خشک و آلوده به ویروس است. همچنین در زمستان آب و هوا خشک است و استفاده از بخور در محیط بسته باعث مرطوب شدن محیط می شود. اما بخور درمانی برای سرماخوردگی محسوب نمی شود. 

دارویی برای بهبود سرماخوردگی وجود ندارد 

تجویز هر دارویی برای سرماخوردگی فقط برای کاهش علامت است و هیچ تاثیری در روند بیماری نمی گذارد. تنها راه برای کاهش علائم استراحت کافی، تغذیه مناسب و مصرف مایعات گرم است. برای کاهش علائم می توان با آب نمک مجرای بینی را شستشو داد.پس به بیماران عزیز توصیه می شود کمی صبور باشند و فقط استراحت کنند تا اینکه دست به خود درمانی بزنن و انواع و اقسام داروها را امتحان کنند.

کی گفته قطره های ضداحتقان خوبه ؟


بسیاری از افراد برای رفع گرفتگی بینی از قطره های ضداحتقان استفاده می کنند اما استفاده از این قطره ها کار اشتباهی است. گرفتگی بینی موقتی است و بهترین درمان شستشوی بینی است. استفاده از قطره های ضداحتقان بینی این محدوده را حساس می کند و باعث خونریزی در مخاط می شود که مشکل دیگری را برای بیمار به وجود می آورد. اگر واقعا احتقان بینی شدید است، بیمار می تواند حداکثر ۲ روز از این قطره ها استفاده کند.

تنها جایی که مجاز به استفاده از انتی بیوتیک هستید.


در کودکان ۲ تا ۶ ساله به دلیل وضعیت قرارگیری مجرای داخلی گوش و ارتباط آن با مجرای بینی، احتمال ورود ویروس از مجاری هوایی به داخل گوش میانی بسیار زیاد است. ورودی ویروس به گوش با گوش درد ظاهر می شود . این جاست که برای جلوگیری از درد کودکان حتما بایستی از انتی بیوتیک استفاده شود.

کی گفته لوزه سوم باعث سرماخوردگی میشه ؟

باور غلطی که وجود دارد این است که مردم فکر می کنند کودکی که مدام دچار سرماخوردگی می شود دارای لوزه سوم است و اگر لوزه سوم را بردارند دیگر کودک دچار سرماخوردگی یا حداقل سرماخوردگی های زود به زود نخواهد شد!!! بایستی بگوییم که این گونه نیست . اما کودکانی که دارای لوزه سوم می باشند و مدام دچار گلو درد می شوند بهتر است که عمل لوزه سوم داشته باشند.

 

 

۶۷۵۵۰۴_۶۳۴
چند باور غلط درباره سرماخوردگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا