گوناگون

کاهش خطر ابتلا به سرطان فقط در چند قدم

در این مطلب از ارشاکو قصد داریم ره کارهایی برای جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان ارائه دهیم . با ما همراه شوید ….

واکسیناسیون:

قرار گرفتن در معرض ابتلا به انواع ویروس­ا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. برای مثال ویروسی که باعث بروز بیماری هپاتیت نوع “بی” می­شود، خطر بروز سرطان کبد را افزایش می­دهد. یا ویروس پاپیلومای انسانی خطر ابتلا به سرطان­های گردنه رحم، مقعد و واژن را افزایش می­دهد. واکسن­های زیادی جهت مقابله با این نوع ویروس­ها وجود دارد. البته باید توجه داشته باشید که واکسن­های هپاتیت و پاپیلوما، واکسن ضد سرطان نیستند. در واقع واکسن­های ضد سرطان آن دسته از واکسن­هایی هستند که حجوم سلول­های سرطانی به بدن را شبیه سازی می­کنند. محققان امروزه در پی یافتن راه­کارهایی برای تولید واکسن ضد سرطان هستند. البته در خصوص اینکه آیا شما کاندید خوبی برای استفاده از واکسن هستید و یا اینکه چه نوع واکسنی باید بزنید، باید با پزشک خود مشاوره کنید.

  • خواب کافی:

 

۸۰۷۲۸۴۱۲-۴۵۱۲۶۶۴
خواب کافی

 

مدارک زیادی وجود دارد که در آن­ها به این نکته اشاره شده است که به هم خوردن سیکل خواب باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می­شود. در یک مطالعه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که زنانی که خواب مناسبی ندارند و زمان کاری آن­ها نامنظم است تا ۳۰ درصد بیشتر از زنان دیگر به سرطان سینه دچار می­شوند. کار به صورت شیفت ها مختلف نیز در ابتلا به سرطان موثر است.  علاوه بر این کمبود خواب نیز باعث ابتلا به چاقی می­شود که چاقی نیز به تنهایی خود یکی از فاکتورهای ابتلا به سرطان است. برای داشتن خواب کافی و مناسب در شب بهتر است به این توصیه­های دانشمندان توجه کنید:

  • داشتن برنامه خواب: هر شب در یک زمان مشخص شده به تختخواب بروید.
  • برای خوابیدن قوانین خاص خود را داشته باشیدو همیشه در یک مکان و با یک وضعی بخوابیدو
  • فضای اتاق خواب خود را مناسب کنید. مثلا اگر از جمله افراد گرمایی هستید فضای اتاق خواب خود را خنک نگهدارید یا اگر به نور حساس هستید فضا را تاریک کنید و …
  • برخی از خوراکی­ها را نباید دقیقا قبل از ساعات خواب مصرف کنید. مثلا نوشیدنی­ای کافیین دار یا نوشیدنی­های الکلی. توجه داشته باشید که با شکم پر به تختخواب نروید چون این کار باعث به هم خوردن خواب و ایجاد مشکل در خوابیدن شما می­شود.
  • حتما چرت روزانه داشته باشید اما کمتر از ۳۰ دقیقه. چون خواب زیاد در طول روز باعث می­شود تا شب درست نتوانید بخوابید.
  • حتما ورزش کنید انا سعی کنید در ساعات نزدیک به ساعت خواب ورزش نکنید
  • د ر هنگام خواب به موارد استرس زا فکر نکنید. مثلا مشکلات مالی، ارتباطاتتان و کار…

 

با توجه به تمام موارد گفته شده به نظر می­رسد یک کار دیگر نیز باید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام داد و ان هم  یافتن و درمان بیماری­ها و شرایطی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می­دهد. کارهایی که در این زمینه می­توانید انجام دهید عبارت است از :

  • چک آپ دوره­ای و منظم تحت نظر پزشک:

این چک آپ شامل چک کردن دندان­ها و قسمت­هایی از دهان که است خطر رشد سلول­های سرطانی در آن بیشتر است. در حین روند و دوره چک آپ می­توانید در خصوص خطر ابتلا به سرطان در خود، آزمایش­های غربال­گری و هرگونه علایم در این مورد پرس و جو کنید. هرچه زودتر در مورد ابتلا به سرطان و یا استعداد خود در خصوص ابتلا به سرطان بدانید، درمان را زودتر می­توانید انجام دهید و درمان­ها بهتر جواب خواهد داد.  همانطور که گفته شد چک آپ می­تواند شامل تست دهان، سیستم تولید مثل، پوست، تیرویید و دیگر ارگان­های بدن باشد.

  • در مورد تاریخچه بیماری­ا در خانواده خود با پزشکتان صحبت کنید. در بسیاری از موارد، اعضای یک خانواده در خصوص ابتلا به یک سری از سرطان­ها مستعدتر هستند. این امر می­تواند یکی به دلیل سبک زندگی در ان خانواده، شرایط محیطی و یا به دلیل وجود ژن­های غیر معمول که از یک نسل به نسل دیگر منتقل می­شودف باشد. اگر افرادی در خانواده شما وجود داشته اند که مبتلا به سرطان بوده­اند، ممکن است که خطر ابتلا به سرطان در شما بیشتر از بقیه باشد. پزشک می­تواند به شما در این مورد راهت=نمایی کند و اگر آزمایشات اضافی لازم بود حتما برای شما انجام دهد.
  1. – ۳راهنامی انجام آزمایشا غربالگری به شرح زیر است:
  • ماموگرافی سالانه برای زنان بعد از سن ۴۰ سالگی
  • تست پولیپ روده و یا سرطان روده در خانم­ا و آقایان بعد از سن ۵۰ سالگی
  • تستس دهانه رحم بعد از سن ۲۱ سالگی در زنان
  • تستس سرطان پرستات در مردان بعد از سن ۵۰ سالگی
  • معایناتی خودتان می­توانید بر روی خودتان انجام دهید و از علایم سرطان زودتر آگاه شوید. زنان و مردان می­توانند به طور منطم پوست خود، و سایر قسمتهای بدنشان را چک کنند و در صورت مشاهده هر گونه علامت غیر معمول به پزشک مراجعه کنند. برخی از سرطان­ها باعث ایجاد یکسری نشانه­های غیر معمول بر روی پوست می­شوند. زنان باید ماهانه سینه­های خود را چک کنند. ت.جه داشته باشید که هر گونه افزایش یا کاهش وزن بدون برنامه و بی دلیل حتما باید به پزشک گزارش داده شود. چون یکی از علایم ابتلا به سرطان همین افزایش و یا کاهش وزن ناگهانی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا