مد و مدگرایی

تعطیلاتی به یاد ماندنی در روی آب

مهدی پیرگزی: دبی همیشه جذاب بوده، هم برای مردم سراسر جهان و البته برای ایرانی‌ها. هر روز خبرهای تازه‌ای درباره ساخت و ساز در این امیرنشین به گوش می‌رسد. ساخت نخستین دفتر کار با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی تا آسمانخراش‌های عجیب و غریب و البته سر به فلک کشیده تا عمیق‌ترین استخرهای جهان. حالا برگ تازه‌ای به دفتر جذابیت‌های معماری دبی افزوده شده است: خانه‌های شناوری که لوکس و تجملاتی هستند! اما داستان از چه قرار است؟

پس از چند دهه مرتفع‌سازی روی خشکی، حالا طراحان و مهندسان در دبی روی به آب‌های اطراف این امیرنشین آورده‌اند. تلاش برای ساخت خانه‌های شناوری که دست کمی از یک قطر باشکوه و مدرن ندارند نمونه بارز این نگرش جدید است. البته طراحی و ساخت این دسته از خانه‌ها در امارات پروژه چندان جدیدی نیست و پیشتر نیز شاهد Floating Seahorse و Waterlovt بوده‌ایم اما این‌بار پروژه حیرت‌انگیزی طراحی شده که می‌توان گفت رقیبی برای آن در دنیا وجود ندارد.

این طراحی جدید «زندگی جدید روی آب» نام دارد که مهم‌ترین ویژگی آن، ترکیب معیارهای زندگی لوکس با محیط جدید محسوب می‌شود. طراحان این پروژه می‌گویند به منحصربه‌فردبودن این خانه توجه زیادی داشته‌اند. در نگاه نخست، کاملاً مشخص است که ساکنان این خانه، حریم شخصی، راحتی و ارتباط حیرت‌انگیزی با طبیعت دارند. به همین دلیل می‌توان این پروژه را برای ساخت هتل‌های لوکس یا خانه‌های منحصربه‌فرد که قیمت نجومی دارند در نظر گرفت.

Untitled

این خانه لوکس در دل آب ساخته شده و حالا این سوال  به ذهن می‌رسد که رفت و آمد به آن چگونه صورت خواهد گرفت؟ جواب خیلی ساده اما جذاب است: قایق لوکس و سرعتی. ساکنان و مهمانان خانه پس از پیادهشدن از قایق تندرو وارد خانه‌ای بزرگ می‌شوند که ۱۵۰۰ متر مربع وسعت دارد.
کل ساختار این خانه در نوع خود جالب توجه است. طراحان سقفی از جنس فولاد ضد‌زنگ برای آن در نظر گرفته‌اند که در آن خبری از گوشه‌های زاویه‌دار نیست. در واقع در هیچ جایی از این خانه شاهد زوایای تند نیستیم که این خود یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربفرد آن محسوب می‌شود.

 

طراحان برای این خانه یک تراس دیدنی و البته بزرگ در نظر گرفته‌اند که از فراز آن می‌توان چشم‌انداز زیبای دریا را نیز مشاهده کرد. این خانه در سه طبقه در نظر گرفته شده که در قسمت پایینی آن از ساختارهای بتنی بهره گرفته شده است. در زیرزمین این خانه که خود  دسته کمی از یک فضای بزرگ لوکس ندارد فضای کافی برای پارک ۶ خودرو در نظر گرفته شده است. سالن ورزشی، انبار و حتی یک محوطه تفریح و سرگرمی از دیگر ویژگی‌های این بخش از خانه شناور محسوب می‌شود. در طبقه همکف چهار اتاق‌خواب مجهز و فوق‌لوکس تعبیه شده است. همچنین فضای مناسبی برای انجام کارهای اداری، اتاق‌نشیمن و یک آشپزخانه مجهز هم به چشم می‌خورد. هر یک از این اتاق‌های فضای خارجی مخصوص به خود را دارد و دقیقا به همین دلیل است که توجه حریم شخصی در این معماری مدرن به عنوان یک فاکتور اصلی در نظر گرفته می‌شود. در طبقه بالایی نیز سالن لوکسی برای برای صرف غذا و شام و یک تراس بزرگ دیده می‌شود.

 

Untitled

ویژگی‌های این خانه کم نیستند. به عنوان مثال سیستم کنترل هوای مطبوع هر اتاق به طور دستی و مجزا از دیگر اتاق‌هاست. نکته جالب توجه دیگر این است که از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا برای تنظیم دقیق دمای هوای بخش‌های مختلف خانه استفاده می‌شود. پمپ حرارتی خانه، اوج هنرنمایی تکنولوژیکی به کار رفته در آن است که از به جریان یافتن آب در سراسر آن برای تنظیم گرمایش یا سرمایش استفاده شده است. این ابتکارعمل کمک زیادی به حفظ محیط زیست می‌کند و در عین حال مصرف انرژی را در سطح پایینی نگاه می‌دارد.
تأمین انرژی در این خانه نکته بسیار مهمی است که برای حل آن راه‌حل‌های مناسبی نیز در نظر گرفته شده است. این امکان در نظر گرفته شده که خانه را به شبکه سراسری برق متصل کرده یا حتی برق مورد نیاز آن را از طریق صفحات خورشیدی تأمین کرد. همچنین نصب سیستم‌های پیشرفته تصفیه‌سازی فاضلاب و آب آشامیدنی در آن در نظر گرفته شده است.
این خانه توسط یک شرکت هلندی به نام NLW طراحی شده و گفته می‌شود که در هفته‌های پیش رو در نمایشگاه فناوری Cityscape Global دبی به طور رسمی به دنیا معرفی خواهد شد. مدیران این پروژه برنامه‌های زیادی برای آینده آن در ذهن دارند به طوریکه در نظر دارند در سال اول ارایه این دست از خانه‌ها در منطقه خاورمیانه تا ۵۰ میلیون دلار فروش داشته باشند. البته آنها به این رقم هم راضی نیستند و به دنبال دو برابر کردن آن طی دوسال بعدی هستند.
حالا می‌رسیم به قیمت خانه یعنی همان بخشی که برای هر علاقمندی به چنین پروژه‌های خاص معماری جذاب و هیجان‌انگیز است. ۱۱ میلیون دلار قیمتی است که برای این خانه فوق‌العاده لوکس در نظر گرفته شده است. از این حیث می‌توان این بنا را یکی از گران قیمت‌ترین خانه‌های خاورمیانه و حتی دنیا به شمار آورد، خانه‌ای که همین اطراف یعنی پیش پای ایران ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا