گوناگون

ببویید و لذت ببرید!

دراین پوست از ارشاکو  رازهای تقویت حس بویایی را به شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

  • به چیزهایی که قبلا بو کرده­اید دقت کنید.
به چیزهایی که قبلا بو کرده­اید دقت کنید.
به چیزهایی که قبلا بو کرده­اید دقت کنید.

 

” یا استفاده کن، یا از دست بده” این ضرب المثلی است که ورزشکاران در مورد عضله­هایشان به کار می­برند. همین ضرب­المثل در مورد حس بویایی هم کاربرد دارد. هرچه از حس بویاییتان بیشتر استفاده کنید، بینی­تان تیز تر می­شود. سعی کنید یادبگیرید که چگونه بوها را برای بقیه توضیح دهید. حتی می­توانید مجلات مرلوط به عطر و ادکلن مطالعه کنید. حتما از مطالب انها می­توانید چیزهای زیادی در مورد انواع بوها یاد بگیرید. حتی می­توانید چشمانتان را ببندید و از دوستانتان بخواهید تا چیزهایی را جلوی بینی شما بگیرند و شما از بوی آنها نام آنها را حدس بزنید.

قبل از نوشیدن قهوه یا چای سعی کنیدبا تمام وجود بوی آن را استشمام کنید. یا مثلا قبل از اینکه تکه­ای پنیر یا هرچیزی می­خورید، حتما با تمام احساس انرا استشمام کنید.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که هرچیزی را قبل از خریدن بو می­کنید، حتما حس بویایی بهتری دارید.

 

 بینی خود را آموزش دهید.

 

 بینی خود را آموزش دهید.
بینی خود را آموزش دهید.

 

هرچه نسبت به بوهایی که هر روز استشمام می­کنید، حساس­تر باشید، بینیان قوی­تر خواهد شد. کاری که برای قوی­تر کردن بینی­تان می توانید انجام دهید این است که که مثلا هر روز موز، قهوه­ تازه، صابون و شامپو را به مدت ۱ دقیقه، به صورت جداگانه ببویید. با اینکار گیرنده­های بویایی در بینی­تان را تقویت خواهید کرد. سعی کنید ۵ تا ۶ بار روزانه این­کار را انجام دهید.

مدارکی وجود دارد که تصویر سازی در مورد بوها، به بهبود حسس بویایی در انسان­ها کمک می­کند. روزانه یک دقیقه وقت برای نسبت دادن یک عکس به بوی مورد علاقه­تان بگذارید.

وقتی برای بوها یک عکس در ذهنتان داشته باشید، آن وقت برای شناسایی بوها نیاز نیست که دیگرنفس عمیق بکشید و به سرعت بوها را تشخیص می­دهید.

 

 ورزش کنید

 

 ورزش کنید
ورزش کنید

 

تحقیقات نشان داده­اند که حس بویایی در افراد بعد از ورزش قوی­تر از زمانهای دیگر است. البته دلیل ان هنوز مشخص نیستف اما آزمایشات نشان داده­اند که حس بویایی بعد از ورزش به شدت قوی­تر از زمانهای دیگر است. همچنین ورزش حداقل یک­بار در هفته رابطه عمیقی با کاهش خطر از دست دادن حس بویایی در زمان پیری دارد.

شاید دلیل ان این است که ورزش، عملکرد مغز را افزایش داده و یا اینکه در سلامت افرد تاثیر زیادی دارد.

 

در رژیم غذایی خود از ویتامین b12 و زینک بیشتری استفاده کنید.

 

در رژیم غذایی خود از ویتامین b12 و زینک بیشتری استفاده کنید.
در رژیم غذایی خود از ویتامین b12 و زینک بیشتری استفاده کنید.

 

هیپوسمیا( اصطلاحی در طب پزشکی که برای بیماری از دست دادن حس بویایی به کار می­رود) گاهی اوقات رابطه عمیقی با کمبود زینک و ویتامین b12  در گیاهخواران دارد. برای قوی­تر کردن حس بویایی، سعی کنید غذاهایی که منبع غنی زینک هستند، مثل صدف، عدس، دانه­ آفتاب­گردان و گردو بیشتر مصرف کنید و همچنین به خاطر داشته باشید که از مکمل­های مولتی ویتامین که حداقل حاوی ۷ میلی گرم زینک هستندف روزانه استفاده کنید.

 

 به احساسات خود در مورد انواع بوها، توجه کنید.

 

 به احساسات خود در مورد انواع بوها، توجه کنید.
به احساسات خود در مورد انواع بوها، توجه کنید.

 

اعصابی که از طریق­انها بوها احساس می­شوند، رابطه مستقیمی با بخش احساسی مغز دارند. تحقیقات نشان می­دهند که برای مثالف ان دسته از بوهایی که ناشی از فست فودها هستند،  میزان خشم و عصبانیت افراد در ترافیک و مکان­های اینچنین را افزایش می­دهد. اما رایحه نعناع و دارچین، باعث افزایش تمرکز و کاهش خشم در هنگام رانندگی می­شوند. همچنین رایحه­های لیمو قهوه به طور کلی باعث بهبود تفکر و افزایش قدرت تمرکز می­شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا