گوناگون

۱۳ راه حل برای ترک کردن سیگار

ارشاکو : دلیل ترک سیگار کردن را در خود بشناسید:

می­خواهید سیگار کشیدن را ترک کنید؟ اما می­دانید دلیل واقعی اش چیست؟ ” چون برایتان بد است، کافی نیست” برای ایجاد انگیزه بیشتر، نیاز به یک دلیل قوی و شخصی تر دارید. شاید می­خواهید خانواده تان را از مضرات ثانویه سیگار نجات دهید. شاید تصور ابتلا به سرطان ریه شما را ترسانده! یا شاید هم می­خواهید جوانتر و سالم­تر به نظر برسید؟ دلیل لازم و کافی را برای ترک سیگار در خود پیدا کنید.

  • انجام عمل ناگهانی آسان نیست:

اینکه شما سیگار کشیدن را ترک کنید و اعلام کنید که از این لحظه سیگار نمی­کشید، کار ساده و آسانی است، اما اینکه ناگهانی و بدون هیچ ابزاری کاری را انجام دهید سخت است.

دلیل این امر هم این است که نیکوتین اعتیاد آور است. مغز عادت به مصرف نیکوتین می­کند. در غیاب نیکوتین، علایم و نشانه­های ترک نیکوتین بروز می­کند.

  • برای نیکوتین جایگزین انتخاب کنید:

وقتی که سیگار را ترک می­کنید، کمبود نیکوتین ممکن است باعث ایجاد ناامیدی، افسردگی، عصبانیت و بی قراری در شما شود. ولع مصرف نیکوتین ، شما را خسته میکند. NRT درمان از نوع جایگزین کردن نیکوتین باعث کاهش این احساسات می­شود. مطالعات جایگزین­های نیکوتین مثل ادامس نیکوتین، قرص­ها می­تواند شانس موفقیت شما در برنامه رفتاریتان را  برای ترک سیگار، دو برابر کند.

  • داروهای تجویزی برای ترک سیگار را بشناسید:

برای کاهش مصرف نیکوتین بدون استفاده از محصولات حاوی نیکوتین، می­توانید در خصوص داروهای تجویزی در این باره از پزشک متخصص خود سوالاتی بپرسید. قرص­هایی وجود دارند که باعث کاهش ولع می­شودو بر روی بخش­هایی از مغز که تحت تاثیر مصرف نیکوتین هستند، تاثیر می­گذارد. استفاده از این روش ممکن است باعث کاهش لذت مصرف نیکوتین در شما شود وقتی می­خواهید سیگار بکشید. داروهای دیگری نیز وجود دارند که باعث کاهش بروز علایم ترک نیکوتین در شما مثل عدم توانایی در تمرکز و افسردگی شود.

  • این کار را به تنهایی انجام ندهید:

در مورد تصمیمتان برای ترک سیگار با دوستان، خانوادهو همکاران صحبت کنید. تشویق انها می تواند در نتیجه تفاوت زیادی ایجاد کند. NHS می تواند کیتها و یا سرویس­هایی در اختیار شما قرار دهد که به شما در ترک سیگار کمک می­کند. می­توانید به گروه­های ترک سیگارملحق شوید و یا با مشاوران در این زمینه مشورت کنید. درمانهای رفتاری نوعی از مشاوره­هایی است که به شما کمک می­کند تا استراتژی ترک سیگار را برای خود مشخص کنید. درمانهای رفتاری تلفیقی با استفاده از محصولات جایگزین نیکوتین و یا داروها می تواند شانس رسیدن به موفقیت را در شما تقویت کند. 

 

sigaret
13 راه حل برای ترک کردن سیگار
  • استرس خود را تقویت کنید:

یکی از دلایل سیگار کشیدن مردمف رسیدن به ارامش است. وقتی که شما تسلیم می­شوید، به دنبال راه دیگری می­گردید که بر استرس خود غلبه کنید. سعی کنید که به طور منظم ماساژ دریافت کنید و یا موسیقی­های آرامش بخش گوش کنید، و یا در کلاس­های یوگا و یا تایچی شرکت کنید. در صورت امکان ، را در هفته­های اول بعد از ترک سیگار، موقعیت­های استرس زا  را ترک کنید.

  • سعی کنید که از بروز محرکها جلوگیری کنید:

برخی از فعالیتها ممکن است که نیاز شما به سیگار را تحریک کند. یکی از شایع­ترین این محرکها الکل است. پس سعی کنید که در طول هفته­های اول ترک، کتر الکل بنوشید. در صورتی­که قهوه برای شما یک محرک استف به جای قهوه چای بنوشید. و اگر عادت دارید که بعد از هر وعده غذایی سیگار بکشید، سعی کنید که یک کار جایگزین انتخاب کنید. مثلا مسواک کردن دندان­ها و یا ادامس جویدن.

  • خانه خود را تمیز کنید:

به محض اینکه اخرین سیگار خود را کشیدید، تمام فندک­ها و زیر سیگاری­های خود را دور بریزید. لباسهایی که بوی سیگار می­دهند و همچنین فرش­ها و پرده­های خود را بشویید. از خوشبوکننده­ها و تازه­ کننده­های هوا برای خلاصی از شر این بوها استفاده کنید. بهتر است که از بوها و یا دیدن چیزهایی که یاداور سیگار کشیدن برای شما است، دوری کنید.

  • دوباره و دوباره سعی کنید:

بازگشت به اول راه عادی است. بسیاری از سیگاری­ها قبل از اینکه سیگار را برای همیشه ترک کنند، بارها و بارها این راه را تکرار کرده­اند. شرایط و احساساتی که باعث بازگشت شما می­شود را بررسی کنید. از این روش برای رسیدن به موفقیت خود استفاده کنید. به محض اینکه تصمیم دوباره گرفتید، تاریخ ترک سیگار خود را در تقویم خود برای هر ماه یادداشت کنید.

  • فعالیت داشته ­باشید:

فعالیتهای فیزیکی می تواند ولع شما به نیکوتین در زمان ترک نیکوتین کاهش دهد. وقتی نیاز دارید که خود را به سیگار برسانید، به جای آن بدوید و یا در جا بدوید. حتی ورزشهای سبک مثل راه رفتن و یا وجین کردن سبزیجات هم مفید است. این فعالیتها می­تواند باعث کاهش وزن در شم شود علاوه بر اینکه در ترک سیگار نیز به شما کمک می­کنند.

  • میوه و سبزیجات بخورید:

در طول دروان ترک سیگار، سعی کنید رژیم غذایی نداشته باشید. در عوض سعی کنید که بر روی خوردن میوه ،سبزیجات و محصولات کم چرب  بیشتر تمرکز کنید. مطالعات انجام شده در ایلات متحده، نشان می دهند که این غذاها باعث وحشتناک شدن مزه سیگار برای شما می­شود. این امر باعث می­شود که علاوه ب اینکه با ولع خود کنار می آیید مواد مغزی که برای مقابله با بیماری­ها نیاز دارید را به بدن خود برسانید. 

  • برای خود جایزه در نظر بگیرید:

علاوه بر اینکه ترک سیگار برای سلامتی شما مفید است، باعث صرفه جویی در هزینه­های شما می­شود. پس از بخشی از این هزینه صرفه جویی شده برای خرید چیزهایی که برایتان جالب است استفاده کنید.

  • اینکا را برای سلامتتان انجام دهید:

چیزی بیشتر از مسایل مالی در این زمینه وجود دارد. یک سرطان شناس در انگلیس می­گوید، مرگ ناشی از استعمال سیگار ۵ برابر بیشتر از مرگ ناشی از تصادفات ، مصرف بیش از حد دارو، قتل ، خودکشی و اچ آی وی است. ترک سیگار تاثیرات زود بازدهی بر روی سلامت شما دارد. این کار باعث کاهش فشار خون و کاهش نبض در شما در طول ۲۰ دقیقه می­شود و در ۸ ساعت، سطح اکسیژن و مونوکسید کربن در خون شما به حد نرمال می­رسد. بعد از دو روز حس چشایی و بویایی شما بر می­گردد. و اما فواید طولانی مدت شامل، کاهش خطر بیماری­های عروق کرونوری قلب، سرطان ریه و سرطان­های دیگر می­شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا