مادر و کودک

کتاب های پر طرفدار دنیای کودک و نوجوان

یکی از ضروریاتی که امروزه با وجود دنیای مجازی توجه کمی به آن می شود کتاب و خواندن کتاب است. به خصوص نسل جدید که بیم آن می رود از کتاب فاصله بگیرند. هر چند با وجود اینترنت و لوازم دیجیتالی نوین خواندن کتاب کمی به حاشیه رفته است ولی اگر خوب بنگریم میبینیم که کتاب ضرورتی است که هرگز نباید از زندگی انسان جدا شود. برای اینکه خواندن کتاب را در نسل جدید نهادیه کنیم باید این کار را از روزهای اول زندگی و از کودکی آموزش دهیم. کودکان کم سن و سال با هر کتای انس نمی گیرند و با هر داستانی نمی توانند ارتباط خوبی برقرار کنند بنابراین بایستی درست انتخاب کنیم و بهترین شیوه را برای علاقه مند کردن کودکان از سنین پایین انتخاب نماییم.

اگر کودکان را به کتاب علاقه مند کنیم در آینده می توان امیدوار بود آن ها خود به طرف کتاب بروند. در این بخش سعی شده چند کتاب معروف و جذاب کودک و نوجوان را معرفی کنیم .با ارشاکو همراه باشید

نیروی اهریمنی‌اش/ فیلیپ پولمن

نام یک مجموعه سه‌‌گانه کتاب‌های داستانی تخیلی است که توسط فیلیپ پولمن نوشته شده ‌است. این کتاب‌ها به ترتیب سپیده شمالی(Northern Lights)، خنجر ظریف(The Subtle Knife) و دوربین کهربایی(The Amber Spyglass)  در سال‌های ۱۹۹۵، ۱۹۹۷و ۲۰۰۰ منتشر شده‌اند. کتاب اول در آمریکا با نام قطب‌نمای طلایی شناخته می‌شود و در سال ۲۰۰۷ فیلمی نیز با همین عنوان ساخته شده‌ است که در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه اسکار و جایزه بافتا برای بهترین جلوه‌های ویژه شد. کتاب سوم از مجموعه نیروی اهریمنی‌اش در سال ۲۰۰۸ برنده‌ی جایزه‌ی کتاب سال Whitebird در انگلستان شد، که یک جایزه معتبر ادبی به شمار می‌‌رود.

 

n21325

دنیای شارلوت

رمان مصور «دنیای شارلوت» نوشته «ای.‌بی. وایت» نویسنده آمریکایی است که در ۱۵ اکتبر ۱۹۵۲ منتشر شد و «گرث ویلیامز» تصویرگری آن را بر عهده داشته است. کتاب داستان دوستی یک خوک به نام «ویلبور» و یک عنکبوت به نام «شارلوت» را روایت می‌کند. این رمان متعلق به ادبیات کودک و نوجوان در نظرسنجی‌ای که با استفاده از نظرات منتقدان این حوزه صورت گرفته در صدر برترین آثار ادبیات کودک و نوجوان قرار گرفته است و تقریبا اکثر منتقدان آن را ستوده‌اند. در سال ۲۰۰۰ مجله «ویکلی پابلیشرز» رمان «دنیای شارلوت» را که با عنوان «تار شارلوت» نیز شناخته می‌شود به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان در تمام دوره‌ها معرفی کرد.

charlottes_web_2

آلیس در سرزمین عجایب

آلیس در سرزمین عجایب» نوشته «لوییس کارول» یکی از ماندگارترین کتاب‌های دوران کودکی است. این رمان تخیلی که حتی برای بزرگسالان هم شگفت‌انگیز است‌، جلد دومی دارد به نام «آن‌سوی آینه». لوییس کارول با کشاندن خوانندگانش از لانه خرگوش به دنیای جادویی‌اش‌، شاهکاری خلق کرده با موجوداتی عجیب و باورنکردنی که تا ابد در یادها باقی می‌ماند. «آلیس در سرزمین عجایب» و ادامه آن که «آن‌سوی آینه» (۱۸۷۲) نام دارد طی یک قرن و نیم تجدید چاپ شده و نه تنها در عرصه چاپ و نشر کتاب و تصویرگری بلکه در دیگر عرصه‌های هنر نظیر انیمیشن، فیلم، موسیقی، عکاسی و نقاشی نیز تاثیرگذار و الهام‌بخش بوده‌ است.

alice-in-wonderland-2010

باد در بید / کنت گراهام

از موقع ظهور این داستان “دوستی و رشد اخلاق” در بیش از ۱۰۰ نسخه منتشر شده است و سالیانه صدها هزار بار از سوی خانواده‌ها برای کودکان خود خریداری شده است. نثر جذاب و روان گراهام داستان سه نوجوان به نامهای مول، رتی و باجر را دنبال می‌کند که بیشتر زندگی خود را به گردش‌های ماجراجویانه اختصاص داده‌اند و باقی اوقات خود را در قایقشان سپری می‌کنند. تا اینکه این ۳نفر تصمیم می‌گیرند به وزغی در سفرهای پرخطر خود کمک کنند و در ماجراهای مختلفی بعد از فرار از زندان و شرکت در مسابقات اتومبیل رانی برای هدف اصلی خود در بازپس گرفتن عمارت وزغ تلاش کنند…

۱۹۰۳۰۹_۶۶۴                                                           download images

شیر، کمد و جادوگر

رمان فانتزی «شیر، کمد و جادوگر» نوشته «سی. اس. لوئیس» در سال ۱۹۵۰ منتشر شد و به عنوان اولین کتاب از مجموعه هفت رمان «نارنیا» یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین رمان‌های تاریخ به حساب می‌آید. تخیل پررنگ قصه‌های «نارنیا» آن‌چنان شیرین است که خواننده دلش می‌خواهد باور کند یک کمد یا یک نقاشی می‌تواند دری باشد برای ورود به دنیایی دیگر. جهانی که لوییس خلق کرده خواننده را به ماجراجویی‌های بی‌پایانی در نقاط مختلف تاریخ تخیلی‌اش می‌برد و با خود همراه می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا