آرایشی و زیبایی

لوازم آرایش و بی فرهنگی ایرانیان

آرایش در ایران

آرایش در ایران

ارشاکو : پسرهایی با لب های پروتز کرده! آقایان هم وارد این حوزه شده اند. پسرهایی که آرایش می کنند یکی از طنزهای تلخ رسانه ها هستند. ضد هنجاری که قابل درک و پذیرش نیست .

پسرها در آرایش و استفاده از لوازم آن بیشترین شباهت را در سیر شبیه شدن به دخترها در آخر الزمان دارند برخی از پسرها به شکلی از این محصولات استفاده می کنند که شاید در سالیان نه چندان دور رقابت جدی را با زنان آغاز کنند!

مانکن های خیابانی خود ماهواره ای هستند برای ترویج بی بند و باری و استفاده از پوشش های خاص و لوازم آرایش در جامعه. مانکن هایی که گاهی برای اهداف اقتصادی و گاهی صرفا ضد فرهنگی آماده شده اند.
عده ای در پازل بازی این افراد در عرصه فرهنگ و مصرف گرایی خود آسیب می بینند و اگر می دانستند هیچ الگویی حتی از نوع آرایش و میزان استفاده آنان بر نمی داشتند.

سرطان! بله پای سرطان به لوازم آرایش هم باز شده است لوازم آرایش ماهواره ای و قاچاقی که در جامعه مصرف می شوند جز سودجویی عده ای ماحصلی ندارند سودجویی که برای جامعه مصرف بیماری های پوستی و سرطان به دنبال دارند. آمارها می گویند بعضا تا ۹۰ درصد از لوازم آرایش موجود در بازار قاچاق، غیر بهداشتی و چینی هستند.

آرایش چه محصول تبلیغات رسانه ای باشد چه محیط های عمومی استفاده بدون ضابطه آن برای یک فرد آسیب های فراوانی را به دنبال می آورد از ضررهای اقتصادی تا ناامنی های اجتماعی و ارزشی.
دخترانی که با هرگونه آرایش و پوشش نامتعارف در سطح جامعه حضور پیدا می کنند مورد آزار مردهای بی قید واقع می شوند نگاه ها بدان ها جنسی می شود و در سطح یک کالا ارزش خود را پایین می آورند.

اما این نوع استفاده از لوازم آرایش تنها مشکلات فردی برای مصرف کننده ندارد بلکه موجبات مشکلات اجتماعی و خانوادگی بسیاری را به دنبال دارد مانند روابط نامشروع و رابطه های بی قید و شرطی که میان دختران و پسران ایجاد می شود.
وضعیت آرایش، پوشش دختران نه تنها در به مرز انفجار رسیدن قوه جنسی جامعه اثر داشته است بلکه در از هم پاشیدگی نظام خانواده، افزایش خیانت و طلاق هم موثر بوده است.

ایرانی ها رتبه های حرف و حدیث دار خود را دارند مثلا رتبه اول مصرف نوشابه اما از دیگر این رتبه ها رتبه هفتم در دنیا و دوم در خاورمیانه (بعد از عربستان) در مصرف لوازم آرایش است.
در اینباره یک روزنامه فرانسوی در گزارش خود در مصاحبه با یک زن ایرانی آورده است
“غالب زنان ایرانی هر روز صبح به محض برخاستن از خواب مشغول آرایش می‌شوند. حتی اگر بیمار هم باشند بر این باورند که باید آراسته و آرایش‌کرده در مجامع عمومی ظاهر شوند”
موضوعی تاسف برانگیز و غیر قابل انکار که به دنبال خود مسائل فراوانی را به دنبال دارد.

در پی این رتبه، گردش مالی عظیمی نیز جریان دارد. گزارش ها در اینباره می گویند در سال ۲۰۰۷ (که مطمئنا این آمار رشد هم داشته) زنان ایرانی، سالانه بالغ بر دو میلیارد دلار خرج خرید لوازم آرایشی می کنند هم چنین حدود ۱۴ میلیون نفر از زنان شهرنشین ایرانی در گروه سنی ۱۵ تا ۴۵ سال ماهانه به طور متوسط هفت دلار صرف خرید لوازم آرایشی می‌‌کنند، که البته بعضی از آمارها ۱۲ دلار را نشان می‌‌دهند قابل ذکر است چندی پیش کمپانی “لانکوم” فرانسه که یک برند معروف تولیدکننده لوازم آرایشی است با گرفتن یک جشن در هتلی در تهران بازگشت دوباره خود به بازار لوازم آرایشی ایران را جشن گرفت!

ما به همه توصیه ها پیرامون آراستگی به ویژه درباره چگونه زیباتر شدن از هر زبانی توجه می کنیم اما غافل از توصیه های صریح اسلام در اینباره هستیم توصیه هایی که با توجه به ویژگی ها و نیازهای واقعی زنان و مردان بیان شده، از آسیب ها می کاهد و فواید فردی، اجتماعی و خانوادگی به دنبال دارد.
گردش مالی بالای ایران در استفاده از لوازم آرایش می توانست نشان خوبی باشد اگر در جای خود و صحیح مصرف میشد اما متاسفانه این آمار همراه با استفاده نامناسب از این لوازم است، استفاده هایی که آسیب های جسمی و روانی برای جامعه دارد اگر این استفاده مناسب باشد نه تنها زیان اقتصادی و فرهنگی نخواهد داشت بلکه می تواند موجبات تقویت خانواده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا