معرفی انواع عطر و ادکلن های جدید

روش های تولید عطر

در این مقاله از ارشاکو  به نکاتی در خصوص روش تولید عطر و موارد کاربرد عطر در آینده خواهیم پرداخت . اما روش­ تولید و پردازش عطر:

جمع­آوری

قبل از اینکه عملیات تولید شروع شود، ترکیبات لازم به مرکز کارخانه برده می­شود.  یعنی گیاهان جمع­اوری شده از سراسر دنیا، که گاهی هم به دلیل اینکه برخی از این گیاهان بسیار حساس هستند، باید دست­چین شوند. ترکیبات حیوانی، از استخراج چربی حیوانات به­وجود می­آیند. و رایحه­هایی که از طریق سنتز باید تولید شوند، نیز در آزمایشگاه­ تولید می­شوند.

استخراج

روغن­ها به روش­های مختلفی از گیاهان استخراج می­شوند.مثلا تقطیر ، استخراج با استفاده از حلال وخیساندن . که در ادامه دو روش تقطیر و استخراج با استفاده از حلال را توضیح خواهیم داد.

در روش تقطیر

بخار استخراج شده از گیاهان در در ظرفهای استیل نگهداری می­شود. در این ظرفها روغن­های استخراج شده تبدیل به گاز می­شود. سپس این گاز در حین عبورازیکسری لوله­ها سرد شده و تبدیل به مایع می­شود. . روغنی که توسط روش تقطیر استخراج می­شود می­تواند به روش حرارت دادن گلبرگهای گل و یا ماده پایه به دست آید.

  • اما در روش استخراج با استفاده از حلال­ها:

گلها در یک تانک بزرگ گردان ریخته می­شود و روی آنها بنزن یا نفت ریخته می­شود. با استفاده از این روش روغن موجود در گلبرگها استخراج شده. در این روش بخشهای مختلف گل در حلال، حل شده و چیزی که از ان باقی می­ماند همان روغن موجود در گلها است. این روغن در مرحله بعد با اتیل الکل مخلوط می­شود. روغن در الکل حل نمی­شود فقط میزان رایحه ان تشدید می­شود. الکل با استفاده از حرارت کاملا تبخیر شده و چیزی که در انتها باقی می­ماند روغنی است که شدت رایحهع­ان افزایش یافته اشت.

 

عملیات ترکیب

وقتی که روغن پایه عطر استخراج و جمعآوری شد، نوبت به ترکیب نتها با توجه به فرمول طراحی شده می­شود. این فرمول توسط شخصی که به “بینی” معروف است طراحی می­شود.  برای به دست آوردن فرمول  ساخت یک رایحه خوب و مناسب ممکن است نیاز به ترکیب ۸۰۰ نوع نت و صرف سالها وقت باشد. وقتی که رایحه ساخته شد،با الکل ترکیب می­شود. میزان الکل استفاده شده متفاوت است. در بیشتر عطرهای خالص از ۱۰ تا ۲۰ درصد  عطر حل شده در الکل به اضافه آب استفاده می­شود. در کلونی­ها از ۸۰ تا ۹۰ درصد الکل و ۳ تا ۵ درصد عطر استفاده می­شود که حدود ۱۰ درصد این ترکیب آب می­باشد. در آبهای آرایشی از ۲ درصد روغن و ۶۰ تا ۸۰ درصد الکل و ۲۰ درصد آب استفاده می­شود.

ماندگاری:

بهترین عطرها ممکن است بعد از ترکیب تا چند ماه و یا حتی چند سال خاصیت خود را حفظ کنند. به همین دلیل به منپور اینکه تشخیص داده شود که ایا رایحه­ها قابل استفاده هستند یا نه، توسط فردی که ملقب به “بینی” است تست می­شوند. هر روغن پایه و عطری دارای ۳ نت است. نت اولیه، نت میانی و نت انتهایی یا پایه. نت اولیه شبیه به لیمو و مرکبات است، نت میانی شبیه نت گلهای رز و یاس است و نت انتهایی و پایه بیشتر بوی چوب است.البته با توجه به نوع رایحه  عطر و ترکیبات آن نتهای دیگری نیز می­توانند وجود داشته باشد.

 

عطر
عطر

کنترل کیفیت

کیفیت عطر به شدت وابسته به نوع مواد اولیه­ای دارد که جمعآوری می­شود. تنها برای استخراج یک پوند روغن، نیاز به جمعآوری هزاران گل است. و اگر این گلها آفت زده شوند و یا به دلیل تغییرات فصلی خراب شوند، کار تولید کنندهگان عطر تمام است. مضاف بر اینکه با توجه به نوع کشت و پوروش مواد اولیه، روغن استخراج شده از انها نیز متفاوت است. مثلا  روغن استخراج شده از گلها و یا حیواناتی از یک رده که در جاهای مختلف تحت شرایط مختلف پروش داده می­شوند، یکسان نیست.

حتی در بسیاری از موارد نسل و گونه­بسیری از حیوانات که از چربی انها در صنعت عطر سازی استفاده می­شود در حال انقراض هستند. مثلا نوعی وال که از اسپرم ان روغن خاصی استخراج می­شد از سال ۱۹۷۷ تا کنون در حال انقراض است.

اما استفاده از روش سنتز در صنعت عطر تا حدودی این مشکلات را کم است. این روش نیاز به استخراج روغن از منابع طبیعی مثل حیوانات و گلها را تا حد زیادی کاهش داده است.تا حدودی خطر انقراض نسل را نیز کاهش داده است.

امروزه عطرها به دلایل مختلفی استفاده می­شوند. این عطرها بیشتر به روش سنتز تهیه می­شوند تا از روشهایی که در آنها مواد اولیه از طبیعت استخراج می­شدند. استفاده از عطرها به شدت در حال افزایش و گسترش است.

استفاده از عطر برای بهبود در روحیه افراد، بهبود و ایجاد تغییرات در روابط زوج­ها از کاربردهای جدید عطر در دنیای امروز است. حتی از عطر برای بهبود و فعال کردن عملکرد مغز استفاده می­شود. حتی گاهی مواقع از عطر برای بازگردادند حافظه افراد نیز استفاده میشود. حتی یک شخاه جدید در علم فیزیک ایجاد شده به نام رایحه درمانی. منطقی که در پشت این روش وجود دارد این است که استشمام این رایحه­ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می­شود. همچنین استشمام رایحه­های شیرین باعث بهبود در حالت روحی انسان می­شود و می­توان در روان­درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

به غیر از خاصیت رایحه­درمانی عطر، بسیاری از مردم از عطر برای جذب طرف مقابل خود استفاده می­کنند. انسانها نیز مانند سایر پستانداراین از فرومون­ها برای جذب جنس مخالف خود استفاده می­کنند. عطرهای جیدی تولید شده که تاثیر فرومون­ها را در انسان دو برابر کرده و باعث تحریک گیرنده­های جنسی در مغز می­شوند. در آینده نزدیک نه­تنها مردم از عطر برای از بین بردن بوی بد استفاده می­کنند، بلکه از آن برای بهبود در حالات روحی و شرایط فیزیکی و حتی زندگی زناشویی خود استفاده خواهند کرد.

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا