ورزش و سلامتی

رودیولا روزیا

با این گیاه ضد سرطان میشی!

رودیولا روزیا یک گیاه فوق‌العاده است که تاریخ استفاده‌ی طبیعی و متفاوتی دارد. تصور می‌شده است که سیستم عصبی را تقویت می‌کند، با افسردگی مقابله می‌کند، ایمنی را افزایش می‌دهد، ظرفیت و توانایی ورزش را افزایش می‌دهد، حافظه را بهبود می‌بخشد، به کاهش وزن کمک می‌کند، عملکرد جنسی را افزایش می‌دهد و مقادیر انرژی را نیز افزایش می‌دهد. مدت‌ها به عنوان یک آداپتوژن شناخته می‌شد. آداپتوژن‌ها موادی هستند که مقاومت کلی بدن را افزایش داده و به طبیعی و نرمال‌سازی عملکرد‌های بدن کمک می‌کنند.

رودیولا دارای تاریخی افسانه‌ای می‌باشد که به هزاران سال قبل بازمیگردد. در سال ۷۷ پس از میلاد فیزیکدان یونانی دسقیروطوس کاربرد‌های پزشکی این گیاه را که بعده‌ها آن را رودیا ریزا نامید، در متن پزشکی کلاسیک خود به نام مواد پزشکی (De Materia Medica) ثبت کرد. وایکینگ‌ها برای افزایش قدرت و استقامت فیزیکی وابسته به گیاهان بودند، در حالی که امپراتوری‌های چینی گروهی را به سیبری می‌فرستادند تا “ریشه طلایی”را به خاطر مزیت‌های پزشکی‌اش به چین آورند. مردم آسیای مرکزی از رودیولا روزیا نوعی چایی درست می‌کردند که مؤثرترین درمان برای سرماخوردگی و آنفولانزا بود. فیزیکدانان مغولی این گیاه را برای بیماری سل و سرطان تجویز می‌کردند.

تحقیق در مورد رودیولا رزیا و دیگر گیاهان دارویی بخشی از نقشه و عکس العمل شوروی برای مقابله با غرب در توسعه‌ی نظامی، پیشروی ارتش، سرعت پیشرفت، ورزش‌های المپیک، علم، پزشکی و صنعت به شمار می‌رود. این گیاه یک گیاه معروف در سیستم‌های درمانی پزشکی در اروپای شرقی و آسیا می‌باشد، و این به خاطر اعتبار و شهرتش در بهبود سیستم عصبی، کاهش استرس، افزایش عملکرد کاری، از بین برنده‌ی خستگی و جلوگیری‌کننده از بیماری رفتاری(روانی)میباشد.

رودیولا روزیا ضد افسردگی

استرس

رودیولا رزیا تا مدت‌ها به عنوان یک آداپتوژن قدرتمند شناخته می‌شد. آداپتوژن‌ها موادی هستند که مقاومت کلی بدن را افزایش داده و به طبیعی و نرمال‌سازی عملکرد‌های بدن کمک می‌کنند. وقتی یک وضعیت استرس‌زا به وجود می‌آید، مصرف آداپتوژن‌ها باعث ایجاد و تولید درجه‌ای از سازگاری(یا مقاومت غیر مستقیم)میشود که به فیزیولوژی بدن ما اجازه می‌دهد با وضعیت استرس‌زا به صورت قدرتمندتری مقابله کند. این باور وجود دارد که آداپتوژن‌ها با افزایش قابلیت سلول‌ها برای تولید و استفاده از سوخت سلول به صورت مؤثر‌تر عمل می‌کنند.

از آنجایی که به نظر می‌آید رودیولا رزیا بر مقادیر تک آمینه‌ی مرکزی اثر می‌گذارد، همچنین ممکن است مزایایی نیز داشته باشد و آداپتوژن انتخابی در وضعیت‌های پزشکی ایجاد شده توسط عدم تعادل تک آمینه‌های سیستم عصبی باشد. این گفته سازگار با ادعا‌های روسیه برای بهبود‌ها در افسردگی و جنون جوانی(اسکیزوفرنی)میباشد. همچنین در تحقیقات گفه می‌شود که درمان و بهبود بیماری‌هایی همچون اختلال‌های فصلی در بدن، درد عضلات و سندروم خستگی مزمن و غیره تضمین می‌شود.

همچنین ادعا می‌شود که این گیاه کارایی عالی‌ای به عنوان یک معالجه برای شرایط ضعف(کاهش عملکرد کاری، اختلال در خواب، اشتهای کم، زود رنجی و کج خلقی، فشار خون، سر درد و خستگی)دارد، شرایطی برای تشدید قدرت فیزیکی و ذهنی ایجاد می‌کند و با آنفولانزا و دیگر بیماری‌های ویروسی و دیگر بیماری‌ها نیز مقابله می‌کند. دو آزمایش کنترل شده‌ی دارویی مستقل از هم و تصادفی برای استاندارد‌سازی هصاره‌ی ریشه‌ی رودیولا رزیا(SHR-۵)باعث ایجاد پشتیبانی برای این ویژگی‌های آداپتوژنیک ادعا شده شدند.

رودیولا روزیا بازسازی عضله

بازیابی عضله

ثابت شده است که رودیولا رزیا زمان بازیابی عضلات پس از مدت طولانی تمرین و ورزش را کاهش می‌دهد، تا فراخنای توجه، حافظه، قدرت و عمل سم زدایی را افزایش دهد. عصاره‌ی رودیولا رزیا مقدار آنزیم‌ها، RNA و پروتئین‌های مهم برای بازیابی عضله پس از یک جلسه‌ی ورزشی خسته‌کننده را افزایش می‌دهد. همچنین وضعیت انرژی عضله؛ سوخت و ساز گلیکوژن در عضلات و کبد؛ سوخت و ساز پروتئین عضله و فعالیت آنابولیک را بهبود می‌بخشد.

گیاه رودیولا روزیا، که به نام‌های “ریشه طلایی” یا “ریشه آرامش” هم شناخته می‌شود، یک گیاه دارویی است که در مناطق سرد و کوهستانی رشد می‌کند. این گیاه به دلیل خواص آرام‌بخش، تقویت کننده و مقاومت در برابر استرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد فعال موجود در رودیولا می‌تواند به بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی، سرطان و کاهش خستگی کمک کند.

حافظه

مطالعات با استفاده از آزمایشات تصحیح و ویرایش شده نشان می‌دهند که رودیولا رزیا قابلیت‌های یادگیری و تمرکز را به مرور زمان و با استفاده به مدت طولانی، بهبود می‌دهد. همچنین فعالیت بیو الکتریکی مغز را که حافظه و انرژی مغز را بهبود می‌بخشد را نیز افزایش می‌دهد.

در یک مطالعه، ۴۰ دانش‌آموز به صورت تصادفی ۵۰ میلی گرم عصاره‌ی رودیولای استاندارد شده یا نوعی داروی دیگر را دو بار در روز برای مدت ۲۰ روز دریافت می‌کردند. دانش‌آموزانی که از عصاره‌ی استاندارد شده استفاده می‌کردند پیشرفت‌های چشمگیری در فعالیت فیزیکی و زیبایی اندام، عملکرد روانی – حرکتی، عملکرد ذهنی و سلامتی کلی نشان دادند. نمونه‌هایی که عصاره‌ی رودیولا رزیا را دریافت می‌کردند نیز کاهش بسیار چشمگیری در خستگی ذهنی، بهبود الگوی خواب، کاهش نیاز به خواب، ثابت حال و احوالی بهتر، و انگیزه‌ی بیشتر برای مطالعه و درس خواندن را نشان دادند. میانگین نمرات امتحان بین دانش‌آموزان دریافت‌کننده‌ی عصاره‌ی رودیولا رزیا و نوعی داروی دیگر به ترتیب ۳٫۴۷ و ۳٫۲۰ بود.

مشکلات قلبی

ثابت شده است که رودیولا برای مشکلات قلبی ایجاد شده یا تشدید شده توسط استرس مؤثر است. عملکرد آن برای این شرایط در قابلیتش برای کاهش مقدار کاته کولامین‌ها و کوروتیکو استروید‌های ترشح شده توسط غده‌های فوق کلیوی در طول استرس می‌باشد. وجود غیر طبیعی این هورمون‌های استرس متعاقباً فشار خون، و مقادیر کلسترول و پتاسیم را افزایش داده و خطر مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد. دریافتیم که رودیولا لیپید‌های مضر خون را کاهش می‌دهد و بنابراین خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین مقدار AMP – دوره‌ای(c-AMP) ترشح شده در داخل سلول‌های قلب را نیز کاهش می‌دهد. AMP دوره‌ای مربوط به ATP (آدنوسین‌تری فسفات) یعنی مولکول اصلی انرژی زای بدن، می‌باشد. c-AMP به عنوان یک “پیام‌رسان ثانویه”یا ارتباط بین محیط‌های بیرونی و درونی سلول عمل می‌کند. به ورود کلسیم درون سلولی بیشتر به قلب نیز کمک می‌کند بنابراین پتانسیل بیشتری برای انقباض عضله‌ی قلبی ایجاد می‌کند. بنابراین رودیولا ضربان قلب و انقباضات عضله‌ی قلبی را تنظیم می‌کند.

رودیولا ضد سرطان

سرطان

ثابت شده است که رودیولا با افزایش استقامت بدن در برابر سموم، فعالیت ضد توموری را افزایش می‌دهد. مجموعه‌ای از مواد آنتی اکسیدان در رودیولا رزیا تشخیص داده شده است و گونه‌های مرتبط و فعالیت چشمگیر تمیز دادن رادیکال‌های آزاد برای عصاره‌های رودیولای الکل و آب نیز تشخیص داده شده‌اند. رودیولا رزیا ممکن است همراه با برخی عوامل ضد تومور دارویی مفیدتر و بهتر باشد. با توجه به اطلاعات به دست آمده از محققان روسیه درمیابیم که مصرف رودیولای خوراکی رشد تومور را تا ۳۹% و گسترش بیماری را تا ۵۰% کاهش می‌دهد. مشکلات ادراری و ایمنی را نیز در بیماران دارای سرطان مثانه بهبود می‌بخشد. در دیگر آزمایشات با انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان سلولی(آدنوکارسینوماس)، استفاده از عصاره‌های رودیولا رزیا باعث افزایش چشمگیر نرخ درمان و بازماندگی می‌شود.

سیستم ایمنی

رودیولا با تثبیت تعادل حیاتی(تعادل متابولیکی) در بدن هم از سیستم ایمنی محافظت می‌کند و هم آن را تحریک و فعال می‌کند. همچنین سلول‌های قاتل طبیعی(NK)را در معده و طحال افزایش می‌دهد. این عمل ممکن است به خاطر قابلیت آن برای نرمال‌سازی هورمون‌ها با تعدیل ترشح گلوکوکورتیسوئد در بدن باشد.

افسردگی

در تحقیقات بر روی حیوانات، به نظر می‌آید که عصاره‌های رودیولا انتقال پیش ماده‌های سروتونین، تیپتوفان و ۵ – هیدروکسیتریپتوفان در مغز را افزایش می‌دهند. سروتونین یک ماده‌ی شیمیایی انتقال دهنده‌ی عصبی مغز است که در بسیاری از عملکرد‌ها از جمله انقباض نرم عضلات، تنظیم دما، اشتها، درد، آگاهی، رفتار، فشار خون و تنفس نقش دارد. وقتی متعادل شود، از حس رضایت و آرماش ذهنی بهره‌مند خواهید شد. مقادیر سروتونین چه خیلی زیاد یا خیلی کم باشد باز هم از طرفی با وضعیت‌های مختلف غیر طبیعی ذهنی مانند افسردگی مرتبط است. بنابراین رودیولا توسط دانشمندان روس به صورت تنها یا با دارو‌های ضد افسردگی استفاده می‌شده است تا وضعیت ذهنی یک فرد را بهبود بخشند. این مشکل معمولاً در کشور‌هایی که افراد به اندازه‌ی کافقی از نور خورشید بهره‌مند نمی‌شوند و ماه به ماه رنگ خورشید را نمی‌بینند اتفاق می‌افتد. این باعث یک وضعیت شناخته شده با نام SAD یا اختلالات انفعالی فصلی می‌شود که در کشور‌های اروپای شمالی رایج است.

دیگر مزایا

مزایای بسیار دیگری با استفاده از رودیولا کشف شدند از جمله قابلیتش برای بهبود شنوایی، برای تنظیم مقادیر قند خون برای بیماران دیابتی و حفاظت از کبد در برابر سموم محیطی. ثابت شده است که رودیولا فرآیند‌های لیپولیتیک (تجزیه‌ی چربی) را فعال کرده و لیپید‌ها را از بافت چربی به سیستم چربی سوزی طبیعی بدن شما برای کاهش وزن انتقال می‌دهد. همچنین می‌تواند از لحاظ پزشکی عملکرد تیروئید را بدون ایجاد پر کاری تیروئید افزایش دهد. عملکرد غده‌ی تیموس و حفاظت یا تأخیر انحطاط که با افزایش سن اتفاق می‌افتد را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند غده‌ی فوق کلیوی را بدون ایجاد پر کاری بهبود بخشد. در طول سالیان ثابت شده است که رودیولا متعاقباً بدکاری و انزال زودرس در مردان را افزایش داده و مایع پروستاتی را نرمال‌سازی و طبیعی می‌کند.

منبع : body4life.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا