دنیای دیجیتال

نقد و بررسی Xperia P

به نقد و بررسی نقد و بررسی Xperia P  خواهیم پرداخت. همراه ما در ارشاکو باشید ….

معرفی :

سونی طراحی خاصی را در سری گوشی های Sony Xperia NXT خود ایجاد کرده که برخی وجود نوار شفاف را در این مدل از گوشی نمی پسندند ، عده ای هم از عدم وجود آن یعنی وجود لبه های مسطح در برخی گوشی ها ناراضی اند و مدعی اند که با خیال آسوده نمی توان آنها را در دست نگه داشت و امکان سر خوردن آنها زیاد است .

گوشی Xperia P از نظر طراحی ظاهری بسیار شبیه مدل Xperia S می باشد . کوچکتر بودن آن نسبت به مدل S ، نگهداری و حمل آنرا راحت تر کرده که با ابعاد x 59.5 x 10.5mm122 و وزن ۱۲۰ گرم آنرا بسیار خوش دست کرده است .

پشت این گوشی حالتی منحنی شکل دارد ، لبه ها کمی تیز بوده و این ویژگی باعث ایجاد امنیت بیشتر می شود و احساس خوبی را هنگامیکه آنرا در دست می گیرید به شما می دهد حتی اگر جنس بدنه از یک فلز لغزنده باشد .

مزیت بزرگ بدنه ی پلاستیکی Xperia S ضد لک و ضد خش بودن آن بوده است . رنگ نقره ای و بدنه ی آلومینیومی ای که در این مدل یعنی Xperia P استفاده شده بر زیبایی و دوام آن می افزاید اما انعطاف پذیری آنرا از بین برده و در پنل پشتی این گوشی هیچ اثری از پلاستیک نخواهید یافت ، اما لازم است بگوییم که Xperia P تنها از نظر کیفیت ساخت بهتر از Xperia S می باشد .

Xperia P سه آیکون back  ، homeو menu را در طول نوار روشن پایینی جای داده است . که همانند مدل  s از کاربری لمسی برخوردارند .

 فضای گوشه ی سمت چپ ، پایین گوشی به اتصالاتی از جمله میکرو HDMI و میکرو USB اختصاص داده شده که کاملا کنار هم قرار دارند و در تاریکی ممکن است اشتباه گرفته شوند و یک شیار کوچک نیز سمت چپ برای میکرو سیم کارت قرار داده شده است . در سمت راست گوشی به ترتیب از بالا، کلید پاور، کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و کلید شاتر دوربین قرار دارند. در بالای گوشی نیز جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری قرار دارند.

سخت افزار :

Xperia P دارای یک صفحه نمایش لمسی خازنی ۴ اینچی با وضوح ۵۴۰x960 می باشد . که تراکم پیکسلی بسیار بالای ۲۷۵ppi  را ارائه می‌دهد و در میان گوشی های هم رده ی خود از رزولوشن بالاتری برخوردار است که در نتیجه این رزولوشن ، کیفیت عالی متون و تصاویر را تضمین می‌کند.

این گوشی از یک پردازنده ی دوهسته ای Cortex-A9 با سرعت ۱ گیگاهرتزی و ۱ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه ی داخلی پشتیبانی می کند . درست است که این گوشی با پردازنده ی دو هسته ای توان یک گوشی با پردازنده ی چهار هسته ای را ندارد اما کارهای روزمره را بدون هیچ مشکلی انجام می دهد . عدم پشتیبانی از micro SD یکی از نقاط ضعفی است که امتیاز داشتن حافظه ی بالا را از این گوشی گرفته است .

 

نرم افزار و رابط :

Xperia P همانند سایر گوشی های جدید اکسپریا از سیستم عامل اندروید ۲٫۳ با رابط کاربری UXP NXT استفاده می‌کند .این رابط کاربری بسیار زیبا، ساده و در عین حال کاربردیست و نسبت به نسخه‌های پیشین، پیشرفت بسیاری داشته است. سونی ویجت‌های بسیار خوب و تعدادی تصویر پس زمینه متحرک بسیار زیبا در این رابط کاربری قرار داده است. البته سونی وعده ی ارتقاء نرم افزار این گوشی را به اندروید ۴٫۰ داده است .

به طور پیش فرض از کیبورد مخصوص سونی با نام Xperia Keyboard استفاده می‌کند که از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند .تایپ کردن با این گوشی چه در حالت عمودی و چه در حالت افقی لذت بخش خواهد بود .
مرورگری اینترنت با Xperia P به خوبی Xperia S نیست و احتمالا دلیل این امر را مرورگر اینترنتی استاندارد اندروید ۲٫۳ می‌دانیم. درست است که این مرورگر از فرمان‌های دو انگشتی و Flash به طور کامل پشتیبانی می‌کند اما حرکت در بین صفحات خیلی روان نیست و پیشنهاد می‌کنیم که یکی از مرورگرهای اینترنتی سریع را بر روی گوشی خود نصب کنید.

سونی در این گوشی از برنامه موزیک پلیر خود استفاده کرده ، این برنامه یکی از بهترین و کامل‌ترین موزیک پلیرهایی است که بر روی گوشی‌های اندرویدی تا به امروز وجود داشته محیط این برنامه بسیار منظم بوده، اکولایزرها و تنظیمات بسیاری وجود داشته و در ضمن به یک ویجت بسیار خوب هم مجهز است.

 

Sony-Xperia-P-Review-06
Xperia P

 

 

ویژگی های بارز 

طراحی متمایز :

این گوشی همانند همه ی تلفن های سری NXT اکسپریای سونی در عین سادگی از یک طراحی بسیار قدرتمند بهره برده است . اما اکسپریا P یک گام جلوتر از مدل های مذکور قرار گرفته است و بدنه ی آلومینیومی ای که برای آن در نظر گرفته شده ، آنرا بسیار مدرن و با دوام کرده است .

شفافیت صفحه نمایش :

Xperia P دارای درخشانترین صفحه نمایش ایست که تا کنون در بازار تکنولوژی دیده شده است . این مسئله در آزمایشات TESTfactory به یقین تبدیل شده ، صفحه نمایش Xperia P با ۱۱ اسمارت فون کلاس بالای دیگر مقایسه شده که در نهایت Xperia P در بالاترین نقطه از این لیست قرار گرفت .

صفحه نمایش شفاف حتی در نور شدید آفتاب :

صفحه نمایش ۴ اینچی Xperia P به لطف بهره گیری از تکنولوژی جادوی سفید یا White Magic، از روشنایی بسیار بالایی برخوردار است، به همین دلیل کار کردن با گوشی در محیط‌های پر نور حتی در زیر تابش مستقیم نور آفتاب، بسیار راحت است. به علاوه این صفحه از رزولوشن ۵۴۰ ۹۶۰Xاستفاده می‌کند .

برخورداری از کیفیت ضبط HD :

این گوشی از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با کیفیت عکس برداری بالایی برخوردار است که می توان گفت عکس برداری آن در مقایسه با فیلم برداری گوشی، کیفیت قابل قبول تری را ارائه می دهد .

به لطف وجود حسگر تصویر Exmor R ، شما قادر خواهید بود که تصاویر خیره کننده ای را حتی در نور کم ثبت کنید .اگر می خواهید از تماشای تصاویر روی یک صفحه نمایش بزرگتر لذت ببرید کافیست که یک ضربه روی صفحه بزنید و عکس های خود را روی تبلت ، لپ تاپ و یا تلویزیون خود به اشتراک بگذارید .

 

شناسنامه محصول :

  • پردازنده : پردازنده ی دو هسته ای NovaThor U8500 Chipset با سرعت ۱ گیگاهرتز
  • پردازنده ی گرافیکی : Mali-400MP
  • حافظه ی داخلی : حافظه کلی ۱۶ گیگابایت
  • حافظه ی رم : ۱ گیگابایت رم
  • صفحه نمایش : ۴ اینچ صفحه نمایش لمسی خازنی با رزولوشن ۵۴۰ × ۹۶۰
  • دوربین : ۸ مگاپیکسلی
  • تعداد سیم کارت : تک سیم کارته
  • ابعاد : ۱۲۲ × ۵۹٫۵ × ۱۰٫۵ mm
  • وزن : ۱۲۰ گرم
  • سیستم عامل : اندروید ۳ (Gingerbread) با قابلیت ارتقاء به نسخه ی ۴٫۰ اندروید
  • باتری : باتری یون لیتیوم استاندارد ۱۳۰۵ میلی آمپری
  • جهز به حسگر ژیروسکوپ (Gyro Sensor)

 

نقاط قوت :

صفحه نمایش بسیار شفاف و روشن

بدنه ی آلومینیومی

بلندگوی قدرتمند

سیستم عامل اندروید

دوربین ۸ مگاپیکسلی

 

نقاط ضعف :

مرورگر متوسط

عدم پشتیبانی از micro SD

 

مناسب برای :

کاربران معمولی

افرادی که کیفیت صفحه نمایش گوشی برایشان مهم است .

 

 

 

 

مدل های مشابه با Xperia P :

Sony Xperia Sola

Sony Xperia S

Sony Xperia Neo L

Sony Xperia U

 

پاورقی :

حسگر Exmor R CMOS : حسگر Exmor R CMOS به کار رفته در دوربین های سایبرشات جدید سونی، حتی در نور کم تصایری با کیفیت فوق العاده می گیرند. تکنولوژی Exmor R CMOS به شما این امکان را می دهد تا در هر شرایطی که باشید از گرفتن عکس هایی با کیفیت عالی و نویز کم لذت ببرید.

تکنولوژی جادوی سفید یا White Magic  : به لطف این تکنولوژی روشنایی صفحه نمایش به طرز چشمگیری افزایش می یابد که کار کردن با گوشی را در محیط‌های پر نور آسان‌تر می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا