ورزش و سلامتی

مولتی ویتامین ها : اطلاعات

یک مولتی ویتامین همه یا اکثر ویتامین ها و مواد معدنی را برای تکمیل آن مقدار ویتامین و مواد معدنی که افراد از غذا به دست می آورند فراهم میکند.مولتی ویتامین ها معمولا حاوی دیگر مواد غیر ضروری مانند آنتی اکسیدان ها و گیاهان میباشند, و معمولا دچار کمبود مواد ضروری مانند اسیدهای چرب امگا ۳ و آمینو اسیدهای ضروری میباشند.یک مولتی ویتامین نمیتواند جای یک رژیم غذایی خوب را بگیرد,در واقع,حتی سالم ترین رژیم های غذایی نیز نقدار بهینه ی مواد ضروری روزانه ی بدن را فراهم نمیکنند چه برسد به مولتی ویتامین ها.علاوه بر این,دیگر عوامل مانند استرس,آلودگی,و انتخاب های غذایی محدود برای یک زندگی عادی باعث میشوند مولتی ویتامین ها برای همه ی افراد بسیار مهم شوند.حتی جامعه ی پزشکی آمریکا برای افراد بالغ مصرف روزانه ی مولتی ویتامین را تصویه میکند.

مولتی ویتامین ها برای افراد خاصی مانند گیاهخواران,آن دسته از افرادی که از داروهای خاصی استفاده میکنند,و افراد مبتلا به یک سری بیماری های خاص,ممکن است مهمتر از بقیه ی افراد باشند.

نتیجه تصویری

مکمل های مولتی ویتامین به چندین شکل موجود میباشند : قرص,کپسول,پودر,مایع و جویدنی.

  • قرص ها اقتصادی ترین نوع مولتی ویتامین ها و برای اکثر افراد بهترین انتخاب میباشند.تکنیک های مدرن تولید قرص باعث میشوند مواد غذایی زیادی در یک قرص کوچک جای بگیرند,و مواد خاصی برای اطمینان از اینکه این قرص ها به راحتی در بدن تجزیه شوند در تولید قرص ها به کار میروند.
  • برای بسیاری مردم قورت دادن کپسول راحت تر از قرص است.کپسول ها گران تر از قرص ها میباشند,و ظرفیت کمتری نیز دارند,بنابراین در مقایسه با قرص ها باید مقدار بیشتری کپسول مصرف کنید تا همان مقدار مواد غذایی را به بدن خود برسانید.
  • پودر ها در مایعات یا ترکیبات حل میشوند,به شکل طعم دار یا بی طعم موجود میباشند.پودرها از نظر اقتصادی به صرفه هستند اما وقتی بسته باز میشود باید سریع مصرف شوند چون وقتی پودر ها در آب یا ترکیبات دیگر حل میشوند زیاد ماندگار نیستند..
  • مایعات گران ترین نوع مولتی ویتامین ها میباشند ولی برای اکثر مردم راحت ترین راه مصرف میباشد.اگر چه ادعا میشود که آنها سریعتر از قرص یا کپسول ها جذب میشوند,ولی ضرورتا مایع بودن از عواملی که بر سریعتر جذب شدن مواد اثر میگذارند نمیباشد,و دقیقا به همین خاطر قرص ها بیشتر ترجیح داده میشوند و دلیل این است که مواد غذایی را با سرعت آرامتری در بدن توزیع میکنند.
  • جویدنی ها برای کودکان و افراد بالغ موجو هستند.به خاطر طعم تندی که ویتامین ها در این نوع دارند,در مقایسه با دیگر انواع نام برده شده کمتر طرفدار دارند.
  • همچنین مولتی ویتامین های خاصی برای زنان,مردان,افراد بالای سن ۵۰,کودکان و زنان حامله وجود دارند.
  • زنان : مولتی ویتامین های مخصوص زنان باید کلسیم بیشتری نسبت به مولتی ویتامین های معمول داشته باشند و بیشتر آنها حداقل ۴۰۰ mcg اسید فولیک دارند.برخی مولتی ویتامین های زنان در نوع های حاوی آهن(معمولا در طول سال هایی که میتوانند حامله شوند مصرف میشود)و بدون آهن در دسترس میباشند.اگر مطمئن نیستید کدام یک مخصوص شماست حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • مردان : اکثر مولتی ویتامین های مخصوص مردان عاری از آهن است,چون آهن زیاد منجر به بیماری های قلبی میشود.
  • سن بالای ۵۰ سال : بیشتر این مولتی ویتامین ها بدون آهن و سرشار از کلسیم(۱۲۰۰ میلیگرم روزانه),ویتامین دی(۴۰۰-۶۰۰ UI ; 10 – ۱۵ mcg),و ویتامین های پیچیده ی بی میباشند.
  • کودکان : مولتی ویتامین های کودکان قطع نظر از شکلی که دارند قدرت و توان کمی دارند.این مولتی ویتامین ها تنها ویتامین های ضروری و مواد معدنی و مقدار کمی از موادی که افراد بالغ نیاز دارند را برای کودکان تامین میکنند.
  • زنان حامله : ویتامین های مخصوص حاملگی آنچنان با مولتی ویتامین های مخصوص زنان متفاوت نیستند.گاهی حاوی اسید فولیک,آهن,کلسیم و دیگر مواد غذایی اضافه میباشند که برای کمک به روان و نرم کردن شکم لازم هستند.
  • گیاهخواران : بسیاری از مولتی ویتامین ها در نوع گیاهخواری موجود میباشند,برای پر کردن خلا های غذایی که به خاطر مصرف نکردن گوشت ایجاد میشوند مانند ویتامین بی ۱۲ مناسب میباشند.

نتیجه تصویری

نحوه ی استفاده از مولتی ویتامین ها

بسیار مهم است که مولتی ویتامین ها را همراه با غذای جامد مصرف کنید,و به طور ایده آل,بهتر است که دز روزانه ی آن را به قسمت های کوچکتر در طول روز تقسیم کنید.اگر این کار عملی نیست,همه ی مقدار دز را همراه با بزرگترین و طولانی ترین وعده ی غذایی طول روز مصرف کنید.زمان روز برای مصرف مولتی ویتامین ها – صبح,عصر یا شب – مهم نمیباشد و تاثیری بر مزایای مولتی ویتامین ها ندارد.

همچنین مهم است توجه کنید که مولتی ویتامین ها نمیتوانند همه ی مواد غذایی ضروری را تامین کنند.جای مواد غذایی حیاتی مانند اسید های چرب امگا ۳ و آمینو اسید های ضروری در مولتی ویتامین ها خالی است یا در برخی انواع استثنائا مقدار کمی از آنها موجود میباشد.بنابراین به همراه مولتی ویتامین خود روغن ماهی یا روغن کتان مصرف کنید تا کمبودهای اساسی آنها را جبران کنند.برای اطمینان از اینکه همه ی آمینو اسیدهای ضروری بدنتان را به دست می آورید,ترکیب های پروتئین آب پنیر نیز به خاطر کیفیت بالا و قابلیت هضم راحت همه ی منابع پروتئینی آن گزینه ی مناسبی برای مصرف به همراه مولتی ویتامین ها میباشد.

عوارض جانبی و اخطار :

مولتی ها را وقتی به همان صورت توصیه شده مصرف کنید بسیار ایمن هستند.در صورتی که مولتی ویتامین را با مقدار نا کافی از غذا مصرف کنید ممکن است حالت تهوع رخ دهد.

منبع : body4life.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا