خودرو

داچیا گرند داستر مدل ۲۰۱۸

داچیا داستر و یا آنچه که در ایران به نام رنو داستر به فروش می‌رسد، خودرویی بالنسبه نام‌آشنا برای اکثر علاقه‌مندان به خودروهای شاسی‌بلند در کشورمان است. این خودرو، نسخه‌ای نسبتاً کارآمد، با کیفیت و ارزان‌قیمت (البته در بازارهای جهانی) از کراس اووری کوچک اندام است، کراس اووری که چه در بازارهای جهانی و چه در کشور ما تا حدی توانسته موفق ظاهر شود.

در بازار کشورمان، رنو/داچیا داستر رقیب مستقیم کراس‌اوورهای چینی به شمار می‌آید ولی این خودرو به لحاظ تکنیکی از این قابلیت برخوردار است که پابه‌پای برخی از کراس‌اوورهای کره‌ای و یا حتی ژاپنی هم بتازد، زیرا که داستر اساساً از دست‌پرورده‌های گروه خودرویی رنو- نیسان بوده و به‌خوبی می‌دانیم که این گروه در دنیای تکنولوژی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. نسل فعلی داستر به‌زودی با نسل جدید آن تعویض خواهد شد و این نسخه نوین هم در یک موضوع حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و آن هم طراحی به‌روز و مدرنش است، ویژگی که نسل فعلی داستر تا حد زیادی از آن به دور بود و تا اندازه‌ای هم این موضوع پاشنه آشیل اش محسوب می‌شد. چنانچه نسخه جدید داستر در آینده‌ای نزدیک وارد ایران شده و بهایش نسبت به نسل فعلی آن افزایش قابل‌توجهی نیابد، کراس‌اوورهای چینی‌ها که سهل است، کره‌ای‌ها و ژاپنی هم به دردسر جدی گرفتار و بازارشان سخت طوفانی خواهد شد. پس تا وقوع این رویداد تنها باید منتظر ماند!

چندی پیش، سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا، نسل جدید داستر را معرفی نمود که در اینجا برگردان متن آن را تقدیم شما عزیزان می‌نمایم.
شاسی‌بلند ارزان‌قیمت داچیا داستر که شامل یک مدل کاملاً جدید هفت نفره و مجهز به سامانه دو دیفرانسیل ۴×۴ است، سال آینده وارد بازار خواهد شد. این مدل (هفت نفره) می‌تواند “گرند داستر” نامیده شود.از سال ۲۰۰۴ میلادی تاکنون داچیا بیش از چهار میلیون دستگاه خودرو را در سرتاسر جهان به فروش رسانده است و برای حفظ این جایگاه قصد دارد که موج جدیدی از مدل‌های تازه‌نفس را بیرون دهد. اجرای این کار هم با برنامه‌ریزی برای ارائه مدل جدیدتری از داستر در سال ۲۰۱۷ کلید خورده است. برای سرمایه‌گذاری برای بازار همواره رو به رشد خودروهای شاسی‌بلند، شرکت داچیا عرضه یک مدل بزرگتر و هفت نفره را در دستور کار خود قرار داده که احتمالاً با نام گرند داستر نشان‌گذاری خواهد شد. این خودرو در سال آینده به بازارهای جهانی خواهد رسید.

این مطلب قابل درک است که داستر جدید طلیعه یک زبان طراحی تازه برای این برند است؛ و در این میان، گرند داستر نگاه نوینی را اتخاذ نموده است. ضمن اینکه در تصاویر اختصاصی نشان داده، شاهدیم که ظاهر دلپذیر و جعبه‌ای نسخه ۵ نفره داستر با بدنه‌ای کمی نرم‌تر و زیباتر تعویض شده است. البته کلیت بدنه هم همچنان تنومند و قوی باقی مانده است.

به‌رغم ظاهری جدید، داچیا ارزش‌های هویتی خود را از دست نداده است. برای پایین نگاه داشتن هزینه‌ها، گرند داستر به یک پلت‌فرم پیشرفته پیوند خورده، پلت‌فرمی که در نسخه ۵ نفره فعلی نیز به کار می‌رود؛ با این تفاوت که برای جاسازی و تطبیق ردیف سوم صندلی‌ها در گرند داستر، فاصله بین دو محور جلو و عقب در آن افزایش یافته است. طول مدل هفت نفره داستر حول و حوش ۴٫۷ متر خواهد بود که اندازه آن از نسخه استاندارد آن در حدود ۲۰۰ میلی‌متر (۰٫۲ متر) بلندتر هست. گو اینکه به همان میزان، نسخه استاندارد ۵ نفره هم نسبت به نسل ۴٫۳ متری فعلی داستر، از لحاظ ابعادی رشد یافته است. پیامد افزایش ابعاد در نسل نوین داستر، افزایش گنجایش حمل بار در هر دو نسخه عادی و گرند آن است. ما انتظار داریم که ظرفیت بار در نسخه ۵ نفره معادل ۵۰۰ لیتر باشد و در روندی رو صعود به ۶۵۰ لیتر در گراند داستر هفت نفره با صندلی‌های قابل خواباندن افزایش یابد.

این نسبت‌ها، گرند داستر را به لحاظ ابعادی در برابر خودروهایی همچون نیسان X-TRAIL و کیا سورنتو قرار می‌دهد، اما این خودرو در بازه قیمتی حول و حوش ۱۳,۰۰۰ پوند جای می‌گیرد که با همین قیمت گردوخاکی حسابی برای رقبای هفت نفره خود برپا می‌کند.

با آنکه گرند داستر از ارزش بالایی (به لحاظ خرید) برخوردار است ولی کابین آن همچنان ساده باقی مانده و از تجهیزات تکنولوژیک کمی بهره می‌برد. با این حساب نباید انتظار یک دگرگونی عمده را در طراحی داخلی آن، آن‌چنان‌که در بدنه آن اعمال شده، انتظار کشید. تیپ‌های پایه این خودرو به طور استاندارد از صندلی‌های پارچه‌ای، شیشه برقی جلو و رادیو DAB و رینگ‌های آلومینیمی بهره می‌برند، اما در تیپ‌های بالاتر، ما شاهد تجهیزاتی همچون تهویه مطبوع خودکار، سیستم مسیریاب ماهواره‌ای و سنسورهای پارک در حالت استاندارد خود هستیم.

Duster_interior
انتخاب پیشرانه برای این خودرو از همان نسخه‌های فعلی داستر صورت پذیرفته است. یک پیشرانه جدید ۱٫۲ لیتری توربو با توانی معادل ۱۲۴ اسب بخار ارائه خواهد شد، اما احتمالاً نسخه دیزلی ۱٫۵ لیتری فعلی آن به نفع یک نسخه قوی‌تر ۱٫۶ لیتری دیزلی ۱۳۰ اسب بخاری حذف خواهد شد، این پیشرانه به وسیله شریک فرانسوی این کمپانی یعنی رنو توسعه یافته، پیشرانه‌ای که فعلاً در مدل کاجار (KADJAR) به کار می‌رود.

برای پایین نگه داشتن هزینه‌ها تا آنجایی که ممکن است، هیچ نوع از گیربکس اتوماتیک در این خودرو عرضه نخواهد شد ولی تمامی مدل‌ها با یک گیربکس ۶ سرعته دستی به صورت استاندارد عرضه می‌شوند، گرچه سیستم چهار چرخ متحرک نیز به‌عنوان یک گزینه (قابل سفارش) همچنان در دسترس مشتریان خواهد بود.
از سال ۲۰۱۳ میلادی که داچیا تحت نظارت رنو فعالیت خود را در بریتانیا آغاز نموده است، در مجموع ۷۸,۰۰۰ دستگاه از خودرو را به فروش رسانده و در نیمه اول سال جاری میلادی (۲۰۱۶)، این برند توانست مکان پنجم را در نمودارهای فروش کشور فرانسه اشغال نماید.

توضیح: تصاویر داستر جدید همگی غیر رسمی و رندر می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا