خودرو

نقد و بررسی چری آریزو ۵

به گزارش ارشاکو به نقل از پردیس خودرو ، بالاخره سدان جدید چری آریزو در نمایشگاه گوانگجو رونمایی شد و ظاهری بسیار نرم و قابل فهم از خود نشان داد که در چندین رنگ مختلف آماده ی عرضه به بازار شده است. یک جلوپنجره ی شکیل و جدید با یک نوار کروم که از روی آن و ال ای دی های بغل می گذرد و بج جلویی را روی خود سوار کرده است. اولین مدلی که به بازار می آید با موتور ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر شانزده سوپاپ با ۸۶ کیووات توان خروجی خواهد بود که ۱۴۸ نیوتن متر توان خروجی دارد و دنده ی دستی یا جعبه دنده ی تغییر پیوسته خواهد داشت.

 

FDS_611_ThuJan21230647IRST2016_آریزو-۵-a
چری آریزو ۵

چری اریزو ۵

بعدتر موتورهایی مجهز به تکنولوژی توربو با گنجاش ۱٫۲ و ۱٫۵ لیتری بر این خودروها سوار خواهد شد که اولی ۱۳۲ اسب بخار توان خروجی و ۲۱۲ نیوتن بر متر گشتاور و دومی ۱۴۵ اسب بخار توان خروجی و ۲۲۰ نیوتنبر متر گشتاور خواهد داشت. ابعاد این خودرو ۴۵۷۲ در ۱۸۲۵ در ۱۴۸۲ میلی متر خواهد بود و فاصله ی بین محورهای عقب و جلو برابر ۲۶۷۰ میلی متر است.

 

چری آریزو 5
چری آریزو ۵

چری اریزو ۵

ظاهر بخش کنترلی جلوی راننده در درون خودرو کمی به هم ریخته به نظر می رسد و ظاهرا این سدان قرار نبوده هیچ وقت نقش کوپه داشته باشد. چون قاعدتا در خودروهای کوپه داشبود و جلوی فرمان ظاهری بسیار ساده دارد و یکی از چالش های مهم مهندسین طراح فضای داخلی خودروهای کوپه این است که چطور آن همه آپشن و اهرم کنترلی را در فضایی که در اختیار دارند به ترتیبی جاسازی کنند که پوشیده باشد و سادگی فضا را تحت شعاع قرار ندهد. راننده در نگاه اول تصور می کند در سمت چپ صفحه ی نمایش کوچک و غیر لمسی این وسیله دکمه ای برای استارت هست ولی وقتی دست می بریم متوجه می شویم که نیست.

 

چری آریزو 5
چری آریزو ۵

چری اریزو ۵

دکمه ها را نیز کوچک و آنالوگ انتخاب کرده اند که حالت اسپورتی بیشتری داشته باشد. دسته دنده ی بلند این خودرو به طرزی راست می ایستد که انگار هنوز آن را به درستی در گیبرکس وارد نکرده اند. از پشت وسیله وقتی نگاه کنیم در سمت چپ آریزو پنج (Arrizo 5) در سمت راست چری اوتو (Chery Auto) در میانه لوگوی چری را می بینیم. یک نوار کرمی دو چراغ عقب را به هم وصل می کند که برخلاف چراغ های جلو نسبتا کوچک طراحی شده است و ظاهرا این نوع طراحی بیشتر مورد سند خریداران بازار سدان های اسپورت است. چون چراغ های بزرگ مخصوصا در جلو اغلب ما را به یاد خودروهای آمریکایی می اندازد که تا مدت ها ابعاد بسیار بزرگی برای خودروهای شان انتخاب می کردند و این با سروصدای زیاد موتور و مصرف بالای سوخت همراه بود.

 

چری آریزو 5
چری آریزو ۵

چری اریزو ۵

 

امروز که می توان گفت در مقایسه با چند دهه پیش خودرو تقریبا حالت لوکس خود را از دست داده است و نه تنها برای مصارف کاربردی ساخته می شود بلکه در مواردی نقش آفرینی های بسیار حیاتی در مسایل انسان ها در جوامع دارد دیگر طراحان فروتنی بیشتری به خرج می دهند و برای به چشم آمدن در میان رقبا انتخاب های غیرعقلانی نمی کنند. همه ی قطعات کم کم از خودنمایی کاسته و به سوی طراحی های کارا و کم هزینه تر پیش می روند و این روحیه ی جوان پسند و معقول همان چیزی است که ما نام آن را اسپورت می گذاریم، تزیینات کمتر، ابعاد جمع و جورتر، کارایی بیشتر و البته در اغلب موارد هزینه ی کمتر.

 

 

 

چری اریزو ۵

در طراحی این خودرو اثراتی از هیوندای قابل مشاهده است و بالچه ی نامحسوس عقب در انتهای درپوش صندوق قرار گرفته است. پنجره ی سوم قسمت سرنشین غیرواقعی است و با پلاستیک سیاه پوشیده شده است. زیر تمام پنجره ها نواری از کروم قرار گرفته است و به نظر می رسد سایز چرخ ها شکیل و درست انتخاب شده است. قیمت این خودرو همان طور که عقلا انتظار می رود چیزی بین آریزو ۳ و آریزو ۷ است. این مساله برای خودروهای چینی بسیار مهم است و البته برای بازار مصرف مشتریان نیز بسیار مهم است.

 

 

چری اریزو ۵

در برخی کلاس های تولید انواع خودروها در جهان می توان گفت در مواردی قیمت گذاری بر اساس معیارهای غیرمنطقی انتخاب می شود مثل خودروهایی که برندهای بزرگی شده اند یا صرفا طراحی های منحصر به فردشان علی رغم کیفیت فنی نه چندان چشم گیری که دارند توجه مشتریان را جلب کرده است و توانسته اند قدرت مند در بازار ظاهر بشوند ولی سبک ورود صنعت خودروسازای چین به بازار جهان به ترتیبی است که این اتفاق را برنمی تابد و فروش بی حاشیه برای شان از هر چیزی مهم تر است. به همین دلیل باید علاوه بر حفظ حالت رقابتی قیمت های مخصوص هر مسوول که یکی از اقتضائات حقوقی بازار است و برندها باید رعایت کنند، کارخانه های خودروسازی خود از ابتدا قیمتی منصفانه را پیشنهاد می کنند که باید به طرز معقولی با سایر مدل های رقیب و مدل های قبل و بعد سازگار باشد. این همان خودرویی است که چینی ها قبلا طرحی مفهومی به نام آلفا ۵ از آن ارائه کرده اند.

 

 

چری اریزو ۵

در برخی کشورها سازندگان چندان محصولات باکیفیتی تولید نمی کنند و قیمت های مناسبی هم برای محصولات شان انتخاب نمی کنند ولی به راه های مختلف به موفقیت های بازاری دست پیدا می کنند که جلوی پیش رفت کیفی کار را می گیرد و به جهت بازار تضمینی که دارد به نوآوری های بدون هزینه هم دست نمی زنند چون حتی اگر کم هزینه است دست کم زمان بر است و به روزرسانی بخش های تولید خود فرایند دشواری است.چینی ها این طور نیستند و اصل اساسی سبک مشارکت شان در این صنعت تریلیاردی در جهان این است که بازار داخل کشور خودشان و نیز بازارهای خارجی را به ترتیبی فتح کنند و در این میان خودروهای تازه نظیر تولیدات چری وقتی وارد بازار می شوند می بینند باید در برابر محصولاتی عرض اندام بکنند که مدت ها سابقه ی تولید دارند، سهام ارزش مندی در بورس دارند، سهم بازار گسترده ای دارند و مدل های متنوع شان رقابت را بسیار سخت می کند.

 

چری آریزو 5
چری آریزو ۵

چری اریزو ۵

به همان ترتیب که حدود یک صد سال پیش بازار آمریکا در اسارت کامل محصولات خارچی بود و سعی کردند با دستانی خالی و حرکت بسیار کند برای اعتلای صنعت خودروسازی کشورشان تلاش کنند امروز هم که چینی ها می بینند بازار مصرف داخلی شان با این حجم بالای تولید در دست کشورهای دیگر است به مرور و با تلاش زیاد دارند سعی می کنند ارتقای صنعتی پیدا کنند. به همین دلیل است که کارخانه هایی مثل چری دم به دم محصولات تازه ای را به بازار معرفی می کنند و تلاش بسیاری در زمینه ی طراحی از خود نشان می دهند. بی دلیل نیست که می بینیم این کمپانی با کمتر از بیست سال سابقه امروز به چندین کشور دنیا خودرو صادر می کند و می تواند از این نظر سرمشق خوبی برای برخی خودروسازان در تمام کشورهای دنیا باشد. اگر کانسپت های به کار رفته در این ماشین ها مدرن و مستقل نبود چنین حضور موفقی در بازار پیدا نمی کرد.

نکات مثبت نکات منفی
رنگ های متنوع موتور معمولی
قیمت مناسب طراحی داخلی سست
ظاهر زیبا  
اندازه گیری های درست و کاربردی  
کیفیت های فنی متنوع و قابل انتخاب

Recent search terms:

  • https://ershaco com/blog/نقد-و-بررسی-چری-آریزو-۵/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا