دنیای دیجیتال

برای کسانی که می خواهند دوربین بخرند؟

اکثر افراد وقتی می­خواهند دوربین دیجیتال بخرندف به قول معروف اینترنت را هزار بار شخم می­زنند  و با هزازان سایت مواجه می­شوند که  درآنها نکاتی در مورد خرید دوربین نوشته شده است اما هرچه پیش می­روند، بیشتر سردرگم می­شوند و با انتخابهای زیادی دچار می­شوند. من هم خودم وقتی میخواستم یک دوربین انتخاب کنم، با همین مشکلات مواجه شدم. امروز می­خواهم تجاربم در موضوع خرید دوربین را با شما در میان بگذارم

اولین چیزی که با آن برخورد کردم و دیدم این بود که اکثر مردم و از جمله خودم، عکسها را با دوربین تلفن همراهمان می­گیریم. و جالب این است که از نتیجه کار هم راضی هستیم. اما خیلی از مواقع هم هست که  به نظر می­رسد دوربین­های تلفن­های همراه چیزی کم دارندو آن چیزی که در واقعیت می­بینیم را نمی­توانیم در عکس منعکس کنیم.

دراین پست ابتدا مفاهیم اولیه و اصطلاحی که در خرید دوربین با آنها مواجه می­شوید را توضیح می­دهیم ودر پستهای بعدی در مورد اینکه چه دوربینهایی برای چه کاربردهایی مناسب هستند صحبت خواهیم کرد.

در مبانی عکاسی سه نکته مهم یعنی دیافراگم، حساسیت به نور و اکسپوژِر. اکسپوژِر یعنی مدت زمانی است که شاتر دوربین باز است. دیافراگم مربوط به میزان باز بودن شاتر است. و حساسیت به نوریعنی به میزان حساسیت نگاتیو و سنسورهای دیجیتال آن به نور است.

هرچه این اکسپوژر سریع تر عمل کند، در نتیجه عکسهای اجسام در حال حرکت واضح تر خواهند بود و تاری کمتری دارند. اما اکسپوژر کند در جاهایی بکار می­رود که نور کم است. اما باید توجه کنید که هرچه اکسپوژر کند تر باشد، در این صورت دوربین نسبت به لرزش دست و حرکت موضوع عکاسی، حساس تر است و احتمال تار شدن عکس بیشتر می­شود. اما اگر دیافراگم کوچکتر باشد، در نتیجه نور کمتر می­شود اما عمق تصویر بیشتر خواهد شد. البته این بسته به این دارد که چقدر روی موضوع فوکوس شود. مثلا،  اگر موضوع عکاسی یک انسان است و صورت این فرد در فوکوس قرار دارد و پس زمنه آن تار است، در این صورت عمق تصویر به اصطلاح  کم است. اما اگر چیزی که در پیش زمینه وجود دارد و چیزی که در پس زمینه وجود دارد هر دو در عکس در حالت فوکوس باشند در این صورت عمق تصویر بیشتر است. که البته این نوع فوکوس بیشتر در عکاسی از طبیعت و عکاسی مستند کاربرد دارد. .

 

خرید دوربین
خرید دوربین

 

 

اما میزان حساسیت به نور در نکاتیوها با شماره نشان داده می­شود. مثلا حساسیت به نور در نگاتیو با شماره ASA100 بسیار کمتر از حساسیت به نور در نگاتیو با شماره ASA3200 است. هرچه این شماره بیشتر باشد، نگاتیو برای عکاسی در نور کم مناسب تر است. اما در دوربینهای دیجیتال این حساسیت با ISO نشان داده می­شود که نشان دهنده حساسیت سنسورها به نور است.. که البته در بیشتر دوربینهای دیجیتال این حساسیت را می­توانید تنظیم کنید که معمولا از ۱ تا ۲۰۰ است.

در دوربینهای دیجیتال ضبط تصاویر با استفاده از سنسورها صورت می­گیرد. در دوربینهای دیجیتال در واقع نو تبدیل به فایل­های دیجیتال می­شود و این همان چیزی است که در حافظه دوربین شما نگهداری می­شود. و در واقع مقتی آن را در کامپیوتر می­بینید دوباه تبدیل به تصویر می­شوند. روی دوربین­های دیجیتال معمولا اصطلاحی به نام مگا پیکسل وجود دارد. نکته­ای که دراینجا وجود دارد این است که هرچه این عدد بزرگتر باشد به این معنی نیست که دوربین بهتر است. در واقع کیفیت عکس­ها فقط بسته به تعداد پیکسل بالا نیست بلکه نوع لنز دوربین، نرم افزار موجود در دوربین که مسیول پردازش اطلاعات از سنسورها استو موارد دیگر نیز در کیفیت عکس دخیل هستند. معمولا اگر عکسهایتان را می­خواهید در ابعاد بزرگ چاپ کنید و یا برای تهیه پوستر می­خواهید، اندازه ۱۲ تا ۱۶ مگا پیکسل برای شما کافی است.

.)

چیزی که نسبت به بقیه موارد بسیار اهمیت دارد، اندزه سنسور است. هرچه اندازه سنسور بیشتر باشد، در این صورت دوربین شما قدرت عکاسی بهتری در نور کم دارد. و در نتیجه نویزهای موجود در عکس کمتر خواهد شد. از طرفی هرچه اندازه سنسور بزرگتر باشد در اینصورت کنترل شما بر رئی عمق عکس بیشتر است. اگر می­خواهید عکسهای پرتره بیندازید و دوئست دارید که پس زمینه بیشتر پیدا باشد، پس دوربینی انتخاب کنید که سنسور بزرگتری دارد.

در پستهای بعدی حتما در خصوص نحوه انتخاب دوربین با توئجه به کاربرد آن صحبت خواهیم کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا