گوناگون

چگونه از رئیس سخت گیر مرخصی بگیرم؟

شاید وقتی به عکس سفر تابستانی دوست‌تان در اینستاگرام نگاه می‌کنید، با حسرت از خودتان بپرسید: «چطور مرخصی گرفته و یک هفته مسافرت رفته؟» اما آه و افسوس فایده‌ای ندارد. چند نکته را رعایت کنید و با طرح قبلی از رئیس‌تان اجازه بگیرید. این احتمال وجود دارد که شما کارمند خوشبخت بعدی باشید که به تعطیلات می‌روید و برای خوشگذرانی تابستانی آماده می‌شوید.

روز مناسبی به اتاق رئیس بروید

به حال و هوای رئیس توجه کنید. اگر می‌بینید که امروز رئیس شما درگیر حل کردن مشکلاتی است یا به دلیل کم کاری یکی از کارکنان اعصاب درست و حسابی ندارد، اصلا سراغش نروید چون احتمال رد شدن درخواست شما زیاد است. وقتی قرار ملاقات مهم رئیس به هم خورده یا از بابت قرارهای کاری نگرانی دارد، چندان عاقلانه نیست که در مورد یک هفته سفر خارج از کشور با او حرف بزنید. درساعت‌های اوج کاری هم برگه مرخصی را نزد رئیس نفرستید.

 

بعضی از دورکاری‌ها را بپذیرید

شاید رئیس با مهربانی نگاهی به چهره‌تان بیندازد و بگوید که می‌توانید چند روزی به مرخصی بروید اما فراموش نکنید که لپ‌تاپ و اینترنت همراه‌تان باشد و هر روز ای‌میل‌های روزانه را چک کنید تا برخی از کارها را از راه دور انجام دهید. در این صورت شاید چهره‌تان در هم رود که نمی‌توانید یک مرخصی بی‌دردسر داشته باشید. به هر حال اگر رفتن به تعطیلات در زمان خاصی از سال برای‌تان اهمیت دارد، این دورکاری را بپذیرید.

 

دروغ نگویید

برای درخواست چند روز مرخصی اقوام و دوستان را به قبرستان نفرستید. لازم نیست دروغ بگویید و به بهانه شرکت در مراسم ختم عزیز از دست رفته برگه مرخصی را به دفتر رئیس ببرید. شاید خبر مسافرت شما از طریق یکی از همکاران یا شبکه‌های اجتماعی مختلف به گوش رئیس برسد ودروغ شما برملا شود. پس به فکر ساختن موقعیت‌های غیر واقعی نباشید و خودتان را بی‌جهت بیمار جلوه ندهید. رفتار صادقانه را در پیش بگیرید. اگر فکر می‌کنید که مرخصی گرفتن حق شماست، درخواست‌تان را به‌طور مستقیم مطرح و البته دلایل منطقی‌تان را بیان کنید.

 

درباره موفقیت‌های‌تان حرف بزنید

اگر برای صحبت با رئیس فرصت کافی دارید، سریع سر اصل مطلب نروید. یک توصیه این است که ابتدا درباه موفقیت‌های کاری اخیرتان به رئیس توضیح دهید و تاکید کنید که در چند ماه اخیر به‌شدت کار کرده‌اید. اگر دغدغه رئیس سختگیر شما این است که مبادا کارمندان هنگام مرخصی از کارشان عقب بمانند، این استراتژی را در پیش بگیرید و سخت‌کوشی‌تان را یادآوری کنید. شاید هم لازم باشد به رئیس بگویید که حاضرید چند روز قبل از مرخصی اضافه‌کاری داشته باشید تا در نبود شما آب از آب تکان نخورد

 

مودبانه درخواست کنید

برای اینکه با موافقت رئیس روبه‌رو شوید، درخواست‌تان را مودبانه بگویید و یادتان باشد که خواهش و التماس نکنید. از رئیس‌تان بپرسید: «می‌توانیم برای تعطیلات تابستانی چند روز مرخصی بگیرم؟» این طورصحبت کردن بهتر از این است که بگویید: «من قصد سفر دارم، برای تعطیلات برنامه‌ریزی کرده‌ام و چند روز مرخصی می‌خواهم.» طلبکار نباشید. درست که مرخصی گرفتن حق شماست اما تحت هر شرایطی ادب و نزاکت را فراموش نکنید.

 

سرنوشت‌تان را قبول کنید

حتی با وجود طرح و نقشه قبلی و انتخاب زمان مناسب، این احتمال وجود دارد که با پاسخ منفی روبه‌رو شوید. کمبود نیروی انسانی، زمان اوج کارها، درخواست مرخصی سایر کارمندان یا ده‌ها دلیل دیگر می‌تواند سد راه سفر شما باشد. بنابراین خودتان را برای رد درخواست هم آماده کنید و اگر با جواب منفی روبه‌رو شدید، واکنش نشان ندهید. آرام باشید و برای یک موقعیت دیگر برنامه‌ریزی کنید. دنیا به آخر نرسیده و می‌توانید زمان دیگری را برای مسافرت در نظر بگیرید تا با آرامش و خیال راحت، سفر دلپذیری داشته باشید و از بابت مشکلات کاری پیش آمده در محیط کاری نگرانی به دل‌تان راه ندهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا