خودرو

نقد و بررسی هیوندای یونیک

به گزارش ارشاکو به نقل از پردیس خودرو خودروسازان کره ای از جمله هیوندای دارند با تمام توان شان سعی می کنند در بازارهای رقابتی خودرو در جهان هم با ارائه ی طرح های جدید که برتری های علمی تکنولوژیکی دارد در برابر یکدیگر سربلند باشند و هم با معرفی خودروهای زیبا و کارا توجه مخاطبین را به خود جلب کنند. چون موفق ظاهر شدن در صنعت خودرو جدا از تمام جزییات فنی و رموز کسب و کاری که دارد، همیشه یک حالت دو بعدی دارد، یک طرف همکاران و رقبا هستند که باید در قبال آن ها چراغ خاموش حرکت کرد و در عین حال در جریان کارشان بود، و یک طرف مشتریان و مخاطبین بازار که باید با راه های مختلف توجه شان را جلب کرد تا از هر محصول تازه ای خوش شان بیاید. خودروی برقی یونیک IONIQ محصول هیوندای یکی از این خودروهای تازه است که قرار است ماه آینده در کره به نمایش دربیاید و بعد در سوییس و آمریکا به فروش برسد. این ماشین به ادعای خودش و تایید خبرگان این عرصه یکی از تاریخ سازان صنعت خودرو در دوران ما است و معلوم است کارخانه ی سازنده هزینه و زمان زیادی را صرف طراحی و ساخت آن کرده است. ولی ابتدا جز چند رندر دیجیتال هیچ عکسی از سر و ظاهر این خودرو به نمایش درنیامدو کمپین های بازاریابی و شرکت های تبلیغاتی که برای نمایش خودروهای این کارخانه در حال کار بودند به غیر از تعدادی طراحی بُرداری کامپیوتری تصویری از آن منتشر نکردند. این هم زمان یک نقطه ی منفی و یک نقطه ی مثبت است. از طرفی عکاسان و منتقدان صنعت خودرو در نشریات مربوطه حرفی برای زدن در مورد یونیک ندارند و خریداران کم طاقت تر و جوان تر فرصتی برای ایجاد علاقه و نظر دادن در مورد ظاهر خودروی جدید پیدا نمی کنند. چون ظاهر خودرو از اساسی ترین عناصر مطرح در بازاریابی برای آن است. و از طرف دیگر آن زمان که خودرو را برای اولین بار در نمایشگاه ارائه می دهند طبعا سروصدای بسیاری خواهد کرد و مخصوصا با این توانایی های جدیدی که کارشناسان می گویند دارد، می تواند به صورت یک انفجار تبلیغاتی برای خودرو عمل کند.

 

هیوندای-یونیک

آن چه در تصاویر منتشره ی اولیه قابل دیدن است یکی طرح اندام ماشین است که مثل یک قطره ی آن طراحی شده است و از ابتدایی ترین بخش تا قسمت انتهایی کاملا ایرودینامیک طراحی شده است. می توان انتظار داشت مقاومت هوا در برابر بدنه ی خودرو در زمان حرکت با سرعت های بالا حداقل باشد. این نکته برای مصرف حداقلی سوخت و اساسا تمام دینامیسم درونی صنعت خودرو بسیار اهمیت دارد. طرح اندکی نامتقارن از داشبود که با مخفی کردن پدالها، دنده، اهرم های فرمان و جزییات دیگر تهیه شده بود ذهن بیننده را به سوی سفینه های فضایی متمایل می کرد.

زمانی خودروهای آمریکایی سعی می کردند با بزرگی بدنه و ارتفاع شاسی از زمین خودروهای شان را به کشتی شبیه کنند، امروز کره ای ها سعی می کنند با نوردهی و طراحی اشکال هندسی ظاهری از سفینه های فضایی برای خودروهای شان درست کنند. البته در این وضعیت معلوم نیست اهرم های کنترل، ولوم ها و دکمه ها تا چه میزان حذف شده است. آیا این داشبورد که چیزی مثل داشبوردهای الانترا و سوناتا است، واقعا برای ایجاد ظاهری شیک این قدر خالی است یا مثل فرمان و دنده دکمه هایش را در تصویر حذف کرده اند.

 

FDS_611_ThuJan14125709IRST2016_هیوندای-یونیک-b
هیوندای یونیک

هیوندای-یونیک

اما چنان که در ویدئوی تبلیغی جدید یونیک آمده است و عکس هایی که طبق معمول به ادعای کارخانه ی سازنده در عکس برداری های تبلیغی در آمریکا “لو رفته است” این خودروی دوستدار محیط زیست که با پریوس تویوتا و چِوی ولت در مبارزه است، قرار است در سه مدل هیبرید معمولی (HEV)، باتری برقی (BEV) و پلاگ این (PHEV) عرضه شود.

تا به حال این طور نبوده است که با اسم بردن از خودروهای برقی یا دوستدار محیط زیست اولین نامی که به ذهن ما می آید هیوندای باشد ولی ظاهرا این کارخانه دارد تلاش می کند با عرضه ی سه پاورتِرِین هم زمان این ذهنیت را تغییر بدهد. این مساله برای بازاریابی خودروهای ساخت هیوندای اهمیت بسیاری دارد چون علاوه بر امکانات مالی و معافیت های حقوقی که برای تشویق تولید این گونه خودروها در تمام جهان وضع می کنند، مشتریانی که به برند یا به خاصیت های آن توجه دارند به احترام به طبیعت به دیده ی یک امتیاز نگاه می کنند برای خرید سایر ماشین های این کمپانی نیز راغب تر خواهند بود و تولید خودروی برقی با این همه تبلیغات به عنوان جواهر تاج کارخانه ی سازنده، باعث می شود در یک نگاه کلی هیوندای را یک کارخانه ی دوستدار محیط زیست بشناسیم که البته واقعیت ندارد.

هیوندای-یونیک

هیچ کدام از کارخانه های سازنده تا زمانی که مجبور نشوند، یا تبلیغ برای تکنولوژی های سبز به نفع بازارشان نباشد کوچک ترین اهمیتی به مسایل زیست محیطی نمی دهند. در اروپا تشکل های حافظان محیط زیست وجود دارند که حالت حزب پیدا کرده اند و از طریق نمایندگانی که در پارلمان های کشورشان یا در نهادهای اتحادیه دارند می توانند با راه اندازی کمپین های زمان بر و دشوار، مسیر تجاری شرکت های صنعتی چندملیتی را مختل کنند تا به خواسته های محیطی شان توجه کنند و زیر فشار رسانه ها و افکار عمومی جهان، از میلیاردها دلاری که با ضایع کردن حقوق محیط زیست به دست می آورند چشم بپوشند.

 

 هیوندای یونیک
هیوندای یونیک

هیوندای-یونیک

وضعیت سازندگان هیوندای یونیک نیزبه همین ترتیب است. این سدان چهاردرب ناچبک (با پنجره ای نوک تیز در جعبه ی سوم) که جلوپنجره ی شش ضلع و چراغ های C شکل دارد ساخت کارخانه ای است که رو به حفظ محیط زیست آورده است. ال ای دی های مه شکن خودروی یونیک صورت عمودی قرار داده شده است. قسمت جلویی این خودرو دقیقا همان است که هیوندای همیشه داشته است و می توان گفت هر قسمت از طراحی بخش جلویی آن از یکی از مدل های قبلی هیوندای به وام گرفته شده است. ولی بخش عقبی آن که حجیم است و پنجره ای کوچک دارد، به طرح رقبا نزدیک تر است و دید عقبی راننده را کمی محدود می کند. یک موتور کوچک ۱٫۶ لیتری تک رده دارد که اغلب برای خودروهای دوگانه سوز از این نوع موتورها استفاده می کنند و علاوه بر وزن کم و هزینه ی مصرف اندک، نسبتا کم توان است و چیزی بین موتور ۱٫۵ لیتری چوی ولت و موتور ۱٫۸ لیتری تویوتا پریوس است. از این بین صرفا یونیک است که اجازه می دهد راننده ICE را به طور کامل حذف کند؛ از این نظر مثل ب ام و i3 است و با نیسان لیف رقابت می کند. در عین حال هنوز در این مورد که موتور یونیک چقدر سوخت مصرف می کند، چه قدر گنجایش دارد یا با یک بار سوخت گیری چه مسافتی را طی می کند اطلاعات فنی منتشر نشده است.

هیوندای-یونیک

مدیربخش تحقیق و توسعه ی جهانی هیوندای یانگ وونگ چول می گوید دیدگاه ما برای خودروهای آینده این است که رانندگان بتوانند از بین پاورتِرِین های مختلف بر اساس سبک زندگی شان دست به انتخاب بزنند بدون این که چیزی از کیفیت طراحی خودروها یا لذت رانندگی از دست برود. یونیک محصول تلاش ما برای کسب مقام اول در بازار خودروهای سبز در جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا