لوازم خانگی

درجه ترموستات یخچال در فصول مختلف سال

یخچال یکی از ضروری ترین لوازم خانگی به شمار می رود که در انواع مختلف تولید شده است. به محض اینکه مشکلی برای یخچال در منزل هر یک از ما پیش می آید و یا کارکرد  و آرایی یخچال پایین می آید مشکلات زیادی به همراه دارد. مخصوصا وقتی که هوا گرم باشد و نیازمان به یخچال چند برابر شود. برخی از ما به خاطر اطلاعات ناقص و یا کمی که داریم و به دلیل توجه نکردن به نکات لازم در نگهداری و استفاده مناسب از یخچال، نا آگاهانه باعث می شویم که کارایی یخچال پایین آید.

یکی از مواردی که بسیار اهمیت دارد و خیلی از ما در مورد آن دچار اشتباه می شویم تنطیم درجه ترموستات یخچال است. اینکه در چه فصلی در چه اندازه ای تنظیم کنیم و یا هر یخچال نسبت به نوع و استفاده آن و یا محیطی که در آن قرار دارد می تواند شرایط متفاوتی نیز داشته باشد.

دمای مناسب یخچال دو تا پنج درجه سانتی‌گراد است اما توجه داشته باشید که دما در همه قسمت‌های یخچال یکسان نیست؛ بنابراین با قرار دادن مواد غذایی در طبقات مختلف از آنها بهتر نگهداری کنید.
کشوهای پایینی با دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد، مخصوص نگهداری میوه و سبزیجات هستند. خنک‌ترین قسمت یخچال طبقه پایین، روی کشوی مربوط به میوه و سبزیجات است که ۲ درجه سانتی‌گراد دما دارد. گوشت و ماهی‌های تازه را باید در این طبقه نگهداری کرد. «تخم مرغ، محصولات لبنی، باقیمانده غذاها، شیرینی‌جات و محصولاتی که بعد از باز کردن باید در یخچال نگهداری شوند» را در طبقه میانی (۴/۵ درجه سانتی‌گراد) و طبقه بالای آن (۸ درجه سانتی‌گراد) نگهداری کنید.
خانه بندی‌های روی در یخچال، گرم‌ترین نقاط یخچال هستند که دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد داشته و مخصوص نگهداری محصولاتی است که به سرمای زیادی نیاز ندارند؛ از قبیل نوشیدنی‌ها، سس‌ها و کره.

untitled

دمای درون فریزر معمولا ۳ تا ۴ درجه زیر صفر و دمای درون یخچال باید ۳ تا ۴ درجه بالای صفر باشد، تنظیم نادرست ترموستات علاوه بر این که سبب فاسد شدن و یخ زدگی مواد غذایی می شود مصرف انرژی را هم افزایش می دهد.

اگر می خواهید یخچالتان دوام بیشتری داشته باشد: یخچال را در جایی قرار دهید که دور از وسایل حرارتی از قبیل اجاق گاز و آبگرمکن باشد. برای افزایش طول عمر نوار دور یخچال باید همیشه تمیز باشد تا قدرت چسبندگی آهن ربای نوار بیشتر شود. برای تمیز کردن یخچال همیشه از دستمال نمدار و سپس خشک استفاده کنید. قسمت موتور یخچال را با جاروبرقی یا سشوار تمیز کنید تا مخفی گاه سوسک نشود. درفصل زمستان از درجه های بین ۱ تا ۲ و در تابستان از درجه های ۲ تا ۴ استفاده کنید.

مناسب‌ترین درجه ی سرمای درون فریزر که هم مواد غذایی را سالم نگه می‌دارد و هم مانع از بین رفتن ویتامین‌ها و خواص خوراکی‌ها می‌شود، ۱۶- تا ۲۰- درجه سانتی‌گراد است.

دمای یخچال باید طوری تنظیم گردد که همیشه چهار درجه سانتی گراد و یا پائین تر (این دما در ماه های گرم و سرد سال با هم تفاوت دارد) باشد. اندازه گیری دمای یخچال هنگام قطع برق بسیار مهم است زیرا اگر غذاها بیش از دو ساعت در دمای بالای چهار درجه قرار بگیرند فاسد شده و قابل مصرف نیستند.
اندازه گیری دما
برای اندازه گیری دمای یخچال به شیوه زیر عمل کنید:
دماسنج را در یک لیوان آب گذاشته و در طبقه وسط یخچال قرار دهید.
به مدت پنج الی هشت ساعت صبر کنید سپس با مشاهده دمای یخچال با دگمه کنترل آن را تنظیم کنید.
سپس از پنج الی هشت ساعت بعد دما را مجدداً چک نمائید.
پس از تنظیم دمای یخچال، دماسنج را از لیوان آب بیرون آورده و مستقیماً در یخچال قرار دهید تا دمای هوای درون آن را نشان دهد. همین کار را هنگام قطع شدن برق انجام دهید. در صورتی که دمای یخچال پس از اتصال مجدد برق، چهار درجه و یا کمتر بود، از سلامت غذاها اطمینان حاصل کنید.

efe68c0b6949a4393d0381fed43c64ad

به طور خلاصه برای تعیین دمای یخچال کافی است یک دماسنج برای مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه را درون یک ظرف آب در یخچال قرار دهید و پس از باز کردن در یخچال سریعاً دمای آن را بخوانید. این عمل را می توان برای تعیین دمای فریزر نیز تکرار کرد. به ازای هر ۱۲ درجه کاهش دمای یخچال، میزان انرژی مصرفی تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا