ورزش و سلامتی

7 نشانه از کمبود ویتامین ها که باید آنها را جدی بگیرید

ممکن است شما با مواردی در بدن خود مواجه شوید که حتی احتمالش را هم نمیدهید ناشی از کمبود ویتامین است .درست است که خستگی و خواب آلودگی یکی از شایع ترین نشانه های کمبود ویتامین است شما همیشه نمیتواند یک هشدار و علامت ثابت باشد .در ادامه با ما همراه باشید تا 7 نشانه کمبود ویتامین ها را با هم ببینیم .

1 – درد عضلانی

اگر بی هیچ دلیل مشخصی مثلا ورزش و یا کار سنگین دچار دردهای عضلانی میشوید احتمالا به کمبود ویتامین D در بدنتان مبتلا شده اید .کمبود این ویتامین در بدن میتواند بر روی استخوان ها ،دندان ها و عضلات تاثیر بگذارد به همین دلیل در صورت درد ناگهانی در هر کدام از موارد ذکر شده لازم است به پزشک مراجعه کرده و سطح این ویتامین را اندازه گیری کنید .ویتامین D را به راحتی میتوانید از غذاهایی مانند ماهی سالمون ،ماهی تن و به طور کلی ماهی های چرب ،شیر و لبنیات غنی شده با این ویتامین و … دریافت کنید یا اینکه روزانه مدتی را در معرض نور آفتاب باشید .

2 – کرخت شدن پاها

اگر دچار کرختی پا هستید و یا اینکه گاها در راه رفتن دچار مشکل هستید و زمین میخورید احتمالا ویتامین B12 در بدن شما کم است .این ویتامین مسئول برقراری ارتباط بین مغز و سایر اعضای بدن است و اگر دچار کمبود این ویتامین باشید احتمالا با چنین نشانه هایی از کرختی مواجه خواهید شد .ویتامین B12 را میتوانید از غذاهایی مانند مرغ ،ماهی یا سبزیجات حاوی این ویتامین و لبنیات به همراه غلات غنی شده نیز دریافت کنید .

3 – دید ضعیف در شب

شاید شما ترجیح میدهید به دلیل دید ضعیفتان در شب در خانه بمانید و شب ها از منزل خارج نشوید .اگر دچار چنین حالت هایی هستید شاید به کمبود ویتامین A مبتلا شده اید .کمبود این ویتامین در بدن باعث دید شعیف و سایر مشکلات بینایی میشود .این ویتامین در بدن مسئول ساختن رنگدانه های سلول های گیرنده نور در چشم است .سبزیجا برگ سبز مانند اسفناج یا کلم برگ ،سبزیجات نارنجی مانند هویج ،فلفل دلمه رنگی و همچنین تخم مرغ منابع خوبی برای ویتامین A هستند .

4 – کند شدن عملکرد

اگر در هنگام رانندگی ،کارهای روزانه و یا گرفتن یک توپ در حال پرتاب کمی کند هستید و اختلال دارید احتمالا دچار کمبود ویتامین E شده اید .این ویتامین نیز مانند ویتامین B12 در مغز مسئول برقراری ارتباط است و اگر دچار کمبود آن باشید با چنین نشانه هایی مواجه خواهید شد .یکی از منابع غنی این ویتامین جوانه گندم است همچنین دل ،جگر ،قلوه و … نیز حاوی این ویتامین هستند .آووکادو ،تخم مرغ ،مغزها و دانه ها حاوی ویتامین E هستند .

5 – دیر بهبود یافتن زخم ها

اگر زخم های بدنتان دیر التیام می یابد ممکن بخشی از آن به دلیل کمبود ویتامین C در شما باشد .ویتامین C در بدن شما نقش های ایمنی و التیام جراحات را بر عهده دارد که اگر دچار کمبود آن باشید ممکن است در بهبودی جراحات به مشکل بربخورید .مرکبات از جمله گریپ فروت ،لیمو و … سبزیجات برگ سبز و کلم حاوی این ویتامین هستند .

6 – احساس غم و افسردگی

همیشه و در همه حال نمیتوان گفت که احساس غم و افسردگی از علائم کمبود ویتامین است اما اگر فکر میکنید این حالت در شما زیادی طولانی شده بهتر است احتمال کمبود ویتامین B1 را نیز بدهید .انواع گوشت سفید و قرمز ،لوبیا ،نخود و عدس همگی از منابع این ویتامین هستند .

7 – بوی بد دهان

اگر همیشه به خوبی مسواک میزنید و از نخ دندان استفاده میکنید اما همچنان بوی دهان شما آزاردهنده است ممکن است دچار کمبود ویتامین B3 شده باشید .کمبود این ویتامین باعث اختلال عملکرد کبد ،معده ها و روده ها و در نتیجه بوی بد دهان میشود .برای جبران کمبود این ویتامین موادی مانند دل ،جگر ،قلوه و … مغزها و دانه های خوراکی و ماهی های چرب گزینه های خوبی هستند .

اگر احساس میکنید نشانه های ذکر شده را دارید بهتر است ابتدا به یک پزشک مراجعه کنید چرا که کمبود ویتامین ها در بدن به سادگی از سوی فرد قابل تشخیص نیست و پزشک شما با یک معاینه و آزمایش خون ساده میتواند کمبود ها را متوجه شود و به شما اعلام کند .

لطفا نظرات ،تجربیات و یا نقد های خود را در مورد مقاله فوق با ما مطرح کنید و برای استفاده دوستان و آشنایان خود این مطلب را به اشتراک بگذارید .

Recent search terms:

  • https://ershaco com/blog/7-نشانه-از-کمبود-ویتامین-ها-که-باید-آنها/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا