لوازم خانگی

نکاتی در مورد انواع بخاری و گرم کردن منزل

زمستان هر سال که نزدیک می شود به فکر خرید و یا نصب بخاری می افتیم. بخاری از لوازمی است که در انواع مختلف آن در روزهای سرد و برفی زمستان حتما نیاز هر خانواده ای است. با توجه به امکانات و شرایط هر خانه ای یکی از انواع بخاری در آن خانه وظیفه گرمایشی را به عهده دارد. بخاری های هیزمی قدیمی که اکنون خیلی کم و آن هم در برخی روستاها دیده می شود (البته بخاری هیزمی جدید و لوکس نیز اکنون تولید شده اند و جزء گرانقیمت ترین بخاری های دنیا هستند که از تکنولوژیهای جدید بهره می برند.)، بخاری های نفتی، بخاری های گازی، بخاری های برقی، الکلی … .

اما در این میان بخاری گازی به دلیل نوع سوخت و ویژگی های دیگری که دارد بیشترین نوع و بیشترین استفاده را دارد و پس از آن به نطر بخاری های برقی شاید بیشترین استفاده را داشته باشند. هر دو بخاری برقی و گازی نسبت به دو نوع دیگر آلودگی کمتری دارند و برای زندگی های امروزی مناسب ترند. بنابراین به بررسی بیشتر این دو نوع می پردازیم.

آنچه اغلب در انتهای هر مطلب نوشته می شود را، اینبار در ابتدا می گوییم، چرا که شما ارزشمند هستید و هر آنچه ارزشمند باشد درخور این است که برایش وقت و هزینه صرف کرد. سلامتی و زندگی شاد هدیه ای ارزشمند است و این هدیه برای وجود شمایی که ارزشمندتر هستید می باشد. برای وجود ارزشمند خود بیشتر وقت و هزینه صرف کنید؛ با ارشاکو همراه باشید.

بخاری های برقی بسته به اندازه ، توان مصرفی ، نوع طراحی ، نوع المنت گرمازا برای محیط های مختلف مناسب بوده و به منظور دسترسی به بهترین نتیجه از بخاری مناسب در فضای موردنیاز استفاده گردد. بخاری برقی یکی از لوازم برقی خانگی است که به حد وفور در اختیار مصرف کنندگان می‌باشد. زیرا بازده گرمایی آن زیاد است و آلودگی آن در مقایسه با آلودگی ناشی از سوختهای مثل نفت ، گاز و زغال سنگ خیلی پایینتر است..

انواع بخاری برقی (با توجه به نوع و محل استفاده و ..) را که به صورت تیتروار می توان نام برد به صورت زیر می باشد:
  • رادیاتور برقی
  • بخاری تابشی
  • بخاری فن دار
  • بخاری کانوکتوری بدون فن
  • بخاری حمامی
  • اتاق خواب
  • سالن
  • محیط های اداری
  • فضای باز
  • حمام و سرویس بهداشتی

در صورتی هم که برای گرم کردن یک مکان کوچک به خرید بخاری برقی فکر می کنید یابد بدانید که این بخاری ها از هزار تا ۲ هزار وات طراحی شده اند و مصرف بالایی دارند .بخاری برقی یکی از وسایل پر مصرف انرژی الکتریکی می باشد و اگر چه تبدیل انرژی الکتریکی به حرارت در بخاری برقی دارای بازدهی صد درصد است، اما عمدتا نحوه کنترل این تبدیل انرژی در بخاری برقی می تواند سبب اتلاف انرژی گردد.

bb10

توجه اشته باشید که بخاری های برقی اگرچه بسیار مفید بوده و استفاده تمیز و راحتی دارند، ولی می بایستی به دستی نگهداری شوند و در صورتی که مشکلی به وجود آمد و یا احساس شد که بخاری برقی کارایی خوب سابق را ندارد، در صورتی که شما سررشته ای از تعمیر آن ندارید باید مراقب باشید که دچار صانحه ای نشوید بنابراین در مورد بخار برقی به نکات  مهم زیر توجه کنید.

۱ – اگر دستی به برق‌کاری دارید برای باز کردن و بستن بخاری برقی از ابزار مناسب استفاده کنید.
۲ – به هنگام باز کردن و بستن بخاری برقی دوشاخه سیم رابط را کاملا از پریز جدا کنید.
۳ – هرگز از بخاری برقی برای پخت و پز و گرم کردن غذا استفاده نکنید.
۴ – همیشه بدنه فلزی دستگاه را به سیم ارت اتصال دهید و هر چند وقت یک بار اتصال آن را کنترل کنید.
۵ – هرگز از بخاری برقی با المنت معیوب استفاده نکنید.
۶ – هرگز بخاری برقی را در آب فرو نکنید و هرگز آن را نزدیک مواد قابل اشتعال قرار ندهید.
۷ – بخاری حمام را در قسمت رختکن و به صورت صحیح و محکم نصب کنید.

و اما بخاری های گازی که شاید بیشترین محبوبیت را داشته باشند. در خرید بخاری بیش از آنکه بخواهید به زیبایی ظاهری بخاری توجه کنید و یا مثلا به عنوان صرفه جویی به دنبال ارزان قیمت ها بگردید ، بهتر است تا به نکات ایمنی و استانداردها توجه کنیم. چرا که گرمای بخاری همیشه لذت بخش نیست و به خصوص بخاری های گازی حوادث تلخی را در صورت رعایت نکردن ایمنی در پی دارند که هزینه هایی چند برابر هزینه اولیه خرید یک بخاری استاندارد و البته هزبنه هایی جبران ناپذیر به خانواده تحمیل می کند.

بخاری گازی می تواند در نوع زمینی و دیواری و با توجه به محل نصب آن و فضایی که داریم انتخاب و استفاده شود. بخاری های گازی زمینی که تقریبا در تمام منازل دیده می شود می بایستی دارای ویژگی هایی باشد که در درجه اول ایمنی و تولید گرمایش مناسب در آن رعایت شود و به علاوه موضوع صرفه جویی انرژی در نظر گرفته شده باشد.

bokhari3

اگر برای منزل خود به گزینه بخاری های دیواری فکر می کنید باید بدانید که حرارت بخاری دیواری از زمینی کمتر است و فضای کمنری را اشغال می کنند اما از آنجایی که بخاری دیواری را شرکت های سازنده برای مکان هایی با متراز پایین طراحی کرده اند مثل اتاق کار و یا یک اتاق کوچک در منزل ، پس نهایتا تا هفت هزار کیلو کالری در ساعت قدرت دارند ، بنابراین مناسب مکان هایی با متراز های بالا نسیتند.

۱۵۱۱۹۴۲۴۰۱۴۳۱۶۸۱۴۲۲۴۱۶۸۵۸۱۸۸۶۰۲۳۹۱۵۵۸۶۵۴۹۴

توجه به این نکته بسیار مهم است که مدل بدون دودکش این بخاری ها تنها برای مکان هایی باز مثل مغازه ها که رفت و آمد نیز در آنها زیاد است ، مناسب است و اصلا برای منازل و فضاهای بسته پیشنهاد نمی شود.

هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش استاندارد و مجزا و مجهز به کلاهک باشد.
همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز را بازرسی و از استحکام و ثبات آنها اطمینان حاصل نمایید.

مسدود شدن سر دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم کننده و برگشت چنین گازهایی به داخل فضای زندگی شده و موجب گازگرفتگی و مرگ می شود.

دودکش وسایل گازسوز در محل عبور از شیشه های پنجره نباید مستقیم با شیشه در تماس باشد. زیرا در چنین حالتی امکان شکستن شیشه در اثر حرارت و لق شدن و افتادن دودکش وجود دارد. در صورتی که دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده است باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی، از محل خروج از پنجره باشد.

هرچند وقت یک بار کلاهک دودکش های وسایل گازسوز را بازرسی وچنانچه کلاهک افتاده باشد، آن را در محل خود نصب کنید. قابل ذکر است که کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیا به داخل دودکش جلوگیری می کند، در منظم سوختن وسیله گازسوز نیز موثر است. در ضمن از فشردن بیش از اندازه کلاهک که موجب تغییر حالت وگرفتگی منافذ خروج گازهای دودکش می شود نیز خودداری کنید.

انتهای دودکش های توکار باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد.
حتی الامکان از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش خودداری کنید. زیرا زانو کارآیی دودکش را کاهش می دهد.
هرگز دودکش وسایل گازسوز و هواکش (فن) را از یک لوله یا کانال مشترک عبور ندهید.

برای دودکش داخل و بیرون دیوار نباید از لوله های پلاستیکی و غیرمقاوم در برابر حرارت استفاده شود.
دودکش باید از ورق های ضد زنگ (گالوانیزه) و به نسبت ضخیم انتخاب شود.

آبگرم کن و بخاری حتما باید مجهز به دودکش باشد. از نصب این وسیله ها بدون دودکش در محیط های بسته جدا خودداری کنید.
استفاده از دودکش های مشترک باید با نظر متخصصان و مشاوران تأسیساتی انجام شود.
استفاده از دودکش های آکاردئونی آلومینیومی به علت نبود امکان آب بندی در ابتدا و انتها خطرناک است.

هنگام عبور دودکش از داخل دیوار و تقاطع آن باید قطر لوله فلزی به طور کامل یکسان باشد. کم کردن قطر لوله هنگام خروج از ساختمان (دیوار یا سقف) مجاز نیست.
از نصب دودکش درحیاط خلوت های رو بسته خودداری کنید. داکت دودکش ها باید خروجی از بالا و پایین به هوای آزاد داشته باشد و به هیچ وجه هیچ گاه بالای داکت مسدود نشود.

نکنه بسیار مهم دیگری که به استفاده از بخاری گازسوز مربوط می شود بستن دریچه های کولر در زمستان است. دریچه‌ی کولر به علت داشتن ارتفاع و قطر بیشتر نسبت به دودکش ساختمان می‌تواند عمل دودکشی را انجام دهد. (دود و محصولات حریق به‌جای آنکه از مسیر دودکش بخاری خارج شوند به خاطر ارتفاع بالاتر و قطر زیادتر کانال کولر به‌صورت معکوس عمل کرده و در فضای خانه منتشر و از دریچه کولر خارج خواهد شد).هرچقدر فضای منزل که وسایل گرمایشی در آن روشن هستند، بسته، محدود و بدون تهویه لازم باشد، پدیده‌ی مکش معکوس با سرعت بیشتری انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب که وسیله‌ی گرمایشی به خاطر نبودن اکسیژن کافی در محیط از مسیر خود دودکش در دیوار اقدام به جذب اکسیژن کرده و دود و گازهای خطرناک را در محیط خانه منتشر خواهد کرد که می‌تواند سبب گازگرفتگی افراد شود.

کمبود اکسیژن سبب ناقص سوزی و پدیده مکش معکوس خواهد شد که با ورود هوای تازه در منزل از این مشکلات می‌توانید عبور کنید بنابراین نباید تمام منافذ ورود و خروج هوا را در منزل ببندیم.

۶۹۳۱_۱۶۴

برای اینکه پس از خرید ، هزینه های کمتری را برای تعمیرات و نگه داری متحمل شوید باید پیش از هر چیز به رده انرژی توجه کنید، رده انرژی همان خط های رنگی است که تا به حال بارها بر روی لوازم خانگی خود دیده اید ، اما معمولا در موقع خرید اصلا به چشمتان نمی آید. در خرید بخاری برای خانه خود باید به این نکته نیز توجه کنید که اگر می خواهید از نظر بهینه سازی مصرف سوخت بخاری قابلیت بیشتری داشته باشد،باید بسته به بزرگی یا کوچکی خانه خود از چند بخاری در نقاط مختلف منزل استفاده کنید، چرا که یک بخاری برای گرمایش بخش محدودی از فضای ساختمان، کاربرد موثر دارد.بنابراین یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب بخاری، درنظر گرفتن متراژ خانه که قرار است بخاری، گرمابخش آنجا باشد است پس باید در نظر بگیرید که هرگز نباید یک بخاری بزرگ را برای یک محیط کوچک تهیه کرد و همچنین تهیه یک بخاری کوچک برای فضایی بزرگ اشتباه است.

در انتها ضمن آرزوی سلامتی و خوشبختی برای تمام شما دوستان ارشاکویی که تا پایان این مطلب را مطالعه کرده اید، پیشنهاد می کنیم برای انتخاب درست و ایده آل بیشتر وقت بگذارید و در صورتی که سوال و پیشنهادی داشته باشید با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا