ورزش و سلامتی

خطرهای پنهان ۶ غذای سالم

آب میوه,شیر بدون چربی و تمام آن غذاهای سالم مصنوعی را کنار بگذارید.در این قسمت نیک لودلو به شما میگوید که چرا ۶ انتخاب غذایی معمول ممکن است خیلی سالم نباشند.

اجازه دهید این مقاله را با عبارت رفع مسئولیت زیر آغاز کنم:

ممکن است چون بدن شما میتواند غذاهای نام برده شده در زیر را بدون هیچ مشکلی تحمل کند با من موافق نباشید.علاوه بر این,ممکن است با موفقیت کامل و بدون اشکال این غذاها را در رژیم غذایی سالمتان گنجاده باشید.

با در نظر داشتن این گفته,باید بدانید که هدف این مقاله وادار کردن شما به کنار گذاشتن این غذا ها از رژیم غذاییتان نیست.بلکه,برای آزمایش کردن غذاهای”سالم”معمول که آن چیزی که انتظار میرود نیستند میباشد.اگر تا به حال این غذاها را خورده اید و متعجب شده اید که چرا بعد از تلاش برای تصفیه و بهبود رژیمتان احساس خیلی خوبی ندارید,پس این مقاله را تنها یک نظر و ایده به حساب بیاورید.

با تیتر”زیاد برای شما خوب نیست” میگویم که غذاهای مورد بحث که در محفظه هایی محفوظ میباشند دارای مشخصات زیر هستند اما محدود به آنها نیستند:

  • کمبود ارزش غذایی
  • دارای تاثیرات منفی بر بافت معده.
  • ایجاد تداخل و مزاحمت برای جذب ویتامین و مواد معدنی.

برای هر کدام از غذاهای مورد بحث این مشخصات”نه خیلی مفید”را بیان کرده و گزینه های مناسب برای جایگزینی آنها را که باعث میشوند اشکالات و ضررهای آن موارد غذایی مورد بحث و آزمایش قرار بگیرند را معرفی میکنم.

گفتن اینکه اگر میخواهید لبنیات مصرف کنید,لبنیات تمام چرب یا لبنیات با با میزان چربی معتدل مصرف کنید تا جذب ویتامین بهینه باشد هیچ اشکالی ندارد.

لبنیات بدون چربی جذب ویتامین را کاهش داده و آهسته میکنند

امروزه بدون آموزش متخصصین تغذیه,حرفه ای های بدنسازی و مادرتان در مورد مزایای لبنیات به جایی برسید.لبنیات منبع فوق العاده ای از کلسیم,ویتامین دی(اگر آن لبنیات حاوی این ویتامین باشد) و پروتئین میباشند.محصولات لبنیاتی مایع مانند شیر نیز روش آسانی برای افزایش مصرف کالری و جذب آب میباشد.

به هر حال,لبنیات بدون چربی همیشه بهترین گزینه ی انتخاب نیستند.اول از همه,لبنیات بدون چربی باعث کمبود چربی میشوند!حضور چربی,۹ کالری در هر گرن از ماکرو مواد غذایی,برای جذب ویتامین های حلال چربی مانند ویتامین های آ,دی,ای و کا حیاتی میباشد.

با این حال مقدار چربی مورد نیاز برای جذب بهینه ویتامین ای نا معلوم است,غلظت آلفا – توکوفرول(یا همان جذب ویتامین ای)همراه با غذای دارای چربی بیشتر(۱۷٫۵ گرم چربی)در مقایسه با غذای با چربی کمتر(۲٫۷ گرم چربی)و غذاهای آبکی(۰ گرم چربی)به مقدار چشمگیری بیشتر بود.مقادیر ویتامین کا,که توسط مناکوئینون – ۴ – اندازه گیری شده است,وقتی مطالعه همراه با مصرف مکمل های دارای منابع چربی (مثل کره)بود در مقایسه با مصرف غذاهای بدون چربی بیشتر بود.

بر اساس دو مطالعه ی اشاره شده در بالا,یکی میتواند به راحتی پیشبینی کند که جذب کلی ویتامین آ و کا با حضور منبع چربی بیشتر خواهد بود.به هر حال,به نظر می آید حداقل میزان چربی مورد نیاز برای جذب بهینه ی این ویتامین های کلیدی از فرمول یا توصیه ی خاصی پیروی نکند و هنوز نامعلوم است.

بر اساس این منطق, گفتن اینکه اگر میخواهید لبنیات مصرف کنید,لبنیات تمام چرب یا لبنیات با با میزان چربی معتدل مصرف کنید تا جذب ویتامین بهینه باشد هیچ اشکالی ندارد.اگر کاملا از مصرف لبنیات پر چرب یا چربی متوسط خودداری میکنید,لبنیات بدون چربی خود را همراه با یک منبع چربی مانند آجیل,روغن زیتون,ماهی های چرب یا آووکادو مصرف کنید.

مطمئنم همه ی ما زمانی به قدری پروتئین آب پنیر مصرف کرده ایم که نفخ معده ی مافضای اتاق را پر کند.بر اساس محاسبات دست اول و معتبر,با صحبت با حرفه ای های زیبایی اندام,و تصادفا خواندن داستان های انجمن ها با وجود جزئیات زیاد در مورد موضوع آنها,اکثر مردم فهمیدند که لبنیات نقش مهمی در وضعیت معده(GI)دارند,مخصوصا وقتی مصرف آنها افزایش یابد.

با توجه به منابع وبسایت موسسه ی غذایی سلامت ژنتیک,”تقریبا ۶۵% از جمعیت انسانی بعد از دوران نوزادی دچار کاهش قابلیت هضم لاکتوز میشوند.ناسازگاری با لاکتوز در دوران بزرگسالی رایج ترین موضوع وراثتی در مردم آسیای شرقی میباشد,که بیش از ۹۰% از بزرگسالان این جوامع را تحت تاثیر قرار میدهد.ناسازگاری با لاکتوز تقریبا در مردم آفریقای غربی,عرب,یهود,یونانی و ایتالیایی بسیار رایج است.”

کاهش قابلیت هضم لاکتوز ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند نفخ,گاز,اسهال و جوش صورت شود.اگر خودتان را در مواجهه با هر کدام از این مشکلات یافتید مصرف لبنیاتتان را تا زمانی که این نشانه ها کمتر شده یا کاملا از بین بروند کاهش دهید.به مدت یک هفته این کار را بکنید و سپس دوباره شروع به افزایش مصرف لبنیات کنید تا بفهمید با مصرف چه مقدار از لبنیات این نشانه ها برای شما پدیدار نمیشوند.تا زمانی که این نشانه ها ظاهر نشوند از حداکثر مقدار مصرف لبنیات خود آگاه نخواهید شد,اما به محض اینکه این حد را پیدا کردید خود را در پشت این خط قرمز قرار دهید.

اگر لگوم ها هنوز هم از نظر معده ای و عملکرد خون برای شما ایجاد مشکل میکنند,پیشنهاد میکنم از گشوت و لبنیات پر چرب به عنوان منبع پروتئین استفاده کنید.

لگوم ها از جذب مواد معدنی جلوگیری میکنند

لگوم ها یک انتخاب رایج و معمول برای مشتاقان به بدنسازی برای افزایش مقدار پروتئین,فیبر و آهن بدنشان است.برای مشتاقان به بدنسازی که گیاهخوار هستند,لگوم ها عنصر حیاتی از رژیم غذایی آنها میباشند چون وقتی با برنج همراه باشند یک منبع کامل پروتئین را تشکیل میدهند.قبل از اینکه مقدار زیاد و نفخ آور از لگوم ها را مصرف کنید,اجازه دهید محتوای اسید فیتات و اسید فیتیک آنها صحبت کنیم.اسید فیتیک دارای مشخصات آنتی اکسیدانی است اما همچنین دارای مواد معدنی حیاتی نیز میباشد.اسید فیتیک از جذب هر دو نوع آهن خالص و آهن تقویت شده ی غذاها جلوگیری میکندد,که میتواند به مرور زمان اگر لگوم های زیادی مصرف کنید باعث کمبود آهن شود.با این حال مطالعات در فراهم کردن فرمولی برای مشخص کردن مقدار مصرف لگوم ها موفق نبودند.اما میتوان به صورت تجربی مصرف روزانه ی لگوم ها را به مدت ۶ تا ۱۲ ماه با حداکثر مقدار طبقه بندی کرد.

 

مواد معدنی ای که از فرآیند جذب آنها توسط حضور فیلات ها جلوگیری میشود,برای بیشترین کاهش تاثیر فیلات ها میتوان از روی,کلسیم,آهن,مس و منیزیم استفاده کرد.تکرار این جمله که برای جذب آن دسته از مواد معدنی که تاثیر منفی بر روی بدن شما میذارند باید مقادیر زیادی از لگوم ها را در طول زمان مصرف کنید حائز اهمیت است – به سادگی مصرف لگوم های درون غذاهای سرشار از روی مانند صدف دریایی به طور کامل اثر منفی جذب روی را از بین نمیبرد.

علاوه بر محتوای اسید فیتات و اسید فیتیک آنها,دارای چنان تاثیری بر وضعیت معده ی شما خواهند داشت که کودکان به درستی در مورد آن میخوانند”لوبیا,لوبیا برای قلب خوبه,لوبیا,لوبیا باعث نفخ معده میشه,هر چه نفخ بیشتری داشته باشی  احساس بهتری خواهی داشت,پس لوبیا,لوبیا برای هر غذا زود بیا”مصرف بیش از حد لگوم ها باعث وارد شدن مقدار زیادی فیبر به بدن شما میشود که این به معنی قرار گرفتن وضعیت معده ای شما در خطر است.

نمیخواهم برخی مطالعات که بیان کردند فیبر موجود در لگوم ها خطرناک هستند را ذکر کنم,اما بی خیال دوستان,اگر میخواهید در جامعه یا یک محیط شلوغ باشید در مورد زیاد خوردن لگوم ها عاقلانه فکر کنید.هیچکس دوست ندارد صدا یا بوی چیزی را که اول صبح خورده اید بشنود.اگر نمیخواهید لگوم ها را کاملا از رژیمتان حذف کنید,روش هایی وجود دارند که میتوانند مقادیر اسید فیلات و اسید فیتیک و تاثیرات جانبی معده ای آنها را کاهش دهند – پختن,جوانه زدن,تخمیر<خیساندن و خود کافت/خود هضم کنندگی.

اگر لگوم ها هنوز هم از نظر معده ای و عملکرد خون برای شما ایجاد مشکل میکنند,پیشنهاد میکنم از گشوت و لبنیات پر چرب به عنوان منبع پروتئین(همراه با مقدار معتدل سویا)و میوه ها,سبزیجات و غلات(مانند جو,کوئینوا و گندم)به عنوان منابع اصلی فیبر استفاده کنید.

(اکثر)کیک های برنجی بسیار فرآورده ای میباشند

آه کیک های برنجی – یک انتخاب کربوهیدراتی “تمیز”برای برادران بدنساز در هر جایی.در طول سالیان,بسیاری از برادران آموختند که مصرف کیک ها روش بسیار عالی ای برای افزایش مقادیر انسولین است.بسیاری از مقالات ادعا میکنند که دلیل اصلی برای پرهیز از کیک های برنجی به خاطر بالا بودن ارزش شاخص گلیسمیک(۱۱-/+۸۲)و شاخص انسولین(۱۲-/+۷۳) میباشد.

اجازه دهید یک جنبه ی متفاوت برای اینکه چرا باید از کیک های برنجی دوری کنید را معرفی کنم – آنها از لحاظ فرآورده غنی و از لحاظ مغذی بودن خالی میباشند.بله,متوجه هستم که آنها نسبتا کنترل شده هستند,اما چرا به سادگی محصول اصلی و واقعی را نخوریم؟یک فنجان برنج قهوه ای دانه بلند پخته شده حاوی ۸۸% از مقدار منگنز مورد نیاز روزانه,۳۴٫۷% از سلنیوم,۲۳٫۱% از فسفر۲۱٫۱% از مس,۲۰٫۹% از منیزیم و ۳٫۵ گرم فیبر مورد نیاز روزانه ی شما میباشد.مطمئنا,ممکن است قادر باشید آن مواد غذایی را از کیک های برنجی نیز به دست آورید,اما حاضرم شرط ببندم آن قدر ها هم که به نظر میرسد با جیب و وضعیت مالی شما مهربان نباشد.

برای مثال,کیک های نمک سود کواکر تنها حاوی دو ماده ی غذایی میباشند – برنج قهوه ای دانه بلند و نمک.اما اجازه دهید صادق باشیم;اکثر مردم محصولات خوش طعم را انتخاب میکنند.محصول ذرت کاراملی حاوی ۸ ماده ی غذایی است,محصول ترد شکلاتی حاوی ۱۴ ماده ی غذایی است,و محصول چدار سفید حاوی تنها ۲۰ ماده ی غذایی است.

اگر میخواهید مصرف غذاهای فرآورده ای را متوقف کنید,برنج را به فرم اصلیش مصرف کنید یا کربوهیدرات کمتر فرآورده ی دیگری را مانند سیب زمینی,شوربا یا کوئینوا انتخاب کنید.اگر نمیپذیرید که کیک های برنجی را از رژیمتان حذف کنید,حداقل تغییر دادن آن را به محصولات بدون نمک یا کمتر نمکدار و اضافه کردن مواد عالی مانند کره ی بادام زمینی یا پنیر ایتالیایی پارمسان یا یک ترکیب پودری سینامون/شکلاتی را مدنظر قرار دهید.

غذاهای میان وعده ای”کاملا سالم”واقعا سالم نیستند

واقعا جالب است که بازاریابی چگونه میتواند کاملا نظر جامعه را در مورد اینکه چه چیزی یک غذا را سالم میکند تغییر دهد.ظاهرا,کسی تصمیم گرفته است که یک غذای ناسالم میتواند سالم شود اگر محصول جدید(برای مثال سیب زمینی برشته به جای شیرینی)بتواند طعم باهتری با کالری کمتر ارائه کند.

غذاهای غیر معمول رایج حاوی ۱۰۰ بسته کالری,میان وعده هایی که از طریق تکنولوژی حذف کننده ی چربی دارای چربی کمی میباشند,و غذاهایی که تبلیغات آنها گویای این است که از ۱۰۰% میوه ی خالص تولید شده اند میباشند.این غذاها تقریبا همیشه دارای فیبر,پروتئین و چربی های سالم کمی میباشند اما سرشار از کربوهیدرات های فرآورده ای,رنگ ها,چاشنی ها و نگهدارنده های مصنوعی میباشند.این غذاها حس سیری کمی ایجاد میکنند و پتانسیل مصرف کننده را برای پرخوری افزایش میدهند چون گفته شده است این میان وعده ها کاملا سالم هستند.

من همیشه وقتی میبینم شخصی به جای اینکه اصل محصول را بخورد,با خوردن حدود ۵ بسته سیب زمینی برشته ی اورئو با ۱۰۰ کالری در هر بسته احساس گناه نمیکند,خنده ام میگیرد.برای آنهایی که دارای سطح بالایی از خود کنترلی میباشد و دارای قابلیت مصرف تنها یک بسته میباشند سوالی دارم”چرا برادر؟”برای یک ۷۰ کالری دیگر میتوانید یک نوبت کامل از اورئو که احتمالا قرار است در طول روز بخورید داشته باشید و حداثل اینطوری خودتان را گول نمیزنید.

علاوه بر طبیعت فرآورده ای و سیر کننده نبودن این غذاهای میان وعده,من همچنین شما را تشویق میکنم تاثیر مصرف مقدار زیادی از مواد مصنوعی موجود در این غذا ها را در طول زمان در نظر بگیرید.مطمئنا,یک یا دو بسته در هفته یا حتی بیشتر شما را نمیکشد,اما اگر در مورد تنها نصفی از مواد تشکیل دهنده ی آنها تحقیق کنم تا بفهمید واقعا چه هستند,احتمالا متوجه خواهید شد که این غذاها بهترین انتخاب برای مصرف منظم نیستند.

سه غذای میان وعده ای اصلی من که در زمره ی دسته ی غذاهای میان وعده ی ناسالم قرار نمیگیرند عبارتند از بادام,گوشت گاو خشک و کل میوه ها.بادام و گوشت گاو خشک شده منابع عالی ای از چربی های سالم و پروتئین ها میباشند.میوه ها منبع عالی از فیبرها,ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها میباشند.هر سه گزینه های میان وعده حاوی کربوهیدرات های افزوده یا فرآورده ای نمیباشند,به هر حال,به ندرت این محصولات را در بسته بندی های درخشان میبینید چون آنها نیاز به حقه ها و غلو های بازاریابی نیستند تا اثبات کنند سالم هستند.

آب میوه ها سرشار از شکر هستند که این باعث کاهش ارزش غذایی میشود

هیچ تعجبی نیست که آب میوه ها در این لیست قرار گرفتند – آب میوه یک ماده ی فرآورده ای غیر ضروری است,دارای ارزش غذایی کم میباشد و جامعیت طبیعت سیستم تحویل عالی که وقتی میوه ها به طور طبیعی رشد میکنند ایجاد میشود را نابود میکنند.آب میوه دارای کمبود محتوای فیبر طبیعی میوه هستند اما حاوی قند های میوه ی طبیعی آن هم با غلظت زیاد هستند که این امر میتواند باعث افزایش قند خون شود که میتوانست توسط فیبر های موجود در میوه تعدیل شود.

سیستم تحویل مایع آب میوه نیز حس سیری زیادی در مقایسه با خود میوه ایجاد نمیکند و در نتیجه,شخصی ممکن است این محصول سرشار از کالری را سریع مصرف کند که میتواند باعث جلوگیری از چربی سوزی در یک رژیم غذایی با کالری محدود شود یا باعث افزایش چربی های غیر ضروری در یک رژیم افزایش وزن شود.

میوه هایی مانند پرتقال و انگور ۶۰ و ۱۲۰ دقیقه پس از مصرف در مقایسه با محصولات آب میوه ای آنها سریعتر حس سیری بیشتری ایجاد میکنند.به سادگی میتوان تشخیص داد که این تفاوت در ایجاد حس سیری به خاطر وجود فیبر رژیمی میوجود در میوه ی اصلی است.مصرف میوه به شکل اصلی خودش سرعت هضم میوه را کاهش داده و به این صورت باعث کاهش حجم کلی انرژی میشود – بسیار ساده تر است که یک سیب,موز,انبه و بلوبری را با هم ترکیب کرده و به یک باره مصرف کرد تا اینکه همه ی آن میوه ها را به یک باره در یک ظرف به شکل اصلیشان مصرف کرد.

اگر از حذف کردن میوه از رژیم غذاییتان خودداری میکنید,که قابل درک است,مصرف همه ی میوه ها در بیشتر اوقات همراه با در نظر گرفتن جایگزینی آنها با میوه های آب دار را در نظر بگیرید.اگر هنوز هم نگرانید که ممکن است در مصرف میوه زیاده روی کنید,من فهمیدم که سبیزیجات هم در صورتی که مقادیر همان ویتامین ها و مواد معدنی را برای کالری کمتر و ایجاد حس سیری بیشتر افزایش ندهند,حس مشابهی ایجاد میکنند.

مصرف زیاد گیاهان دریایی میتواند باعث اختلال در تیروئید شود

گیاهان دریایی مانند اشنه دریایی,کلورلا,اسپیرولینا و واکامه از معروف ترین گیاهان دریایی هستند چون اکثر جمعیت در ورزش ها و تغذیه های خود در مورد آنها می آموزند.گیاهان دریایی حاوی مقادیر زیاد ایدوئین میباشند که یک عنصر حیاتی برای رشد,پیشرفت و متابولیسم میباشد.

اگر مصرف ایدوئین بسیار کم باشد,پس ممکن است متابولیسم به خاطر غیر فعال بودن تیروئید کاهش یابد,اما بیشتر,همیشه بهتر نیست – مصرف فراوان گیاهان دریایی میتواند باعث ایجاد اثرات جانبی بیشتری در برخی افراد شود.”به صورت طبیعی,تیروئید سالم,مصرف مقادیر زیاد ایدوئین دارای تاثیر ماندگاری کمتری خواهد بود حتی وقتی با دز زیاد مصرف شود(۱۰۰۰ – ۲۰۰۰ug/day).

وقتی مصرف ایدوئین زیاد باشد,تولید هورمون تیروئید در بدن به مرور کاهش میابد یا موقتا قطع میشود تا خنثی شود.”مصرف زیاد ایدوئین همچنین مرتبط با افزایش مشکلات ایمنی تیروئیدی یا مشکلات تیروئیدی هاشیموتو میباشد,دلیل اصلی کم کاری تیروئید”.کم کاری تیروئید میتواند عمدتا کیفیت زندگی را نابود کند و بازگشت آن بدون مداوا بسیار مشکل است.

نشانه های کم کاری تیروئید ممکن است عوامل زیر باشند اما محدود به فقط این عوامل نیستند:

خستگی,افزایش حساسیت به سرما,یبوست,خشکی پوست,افزایش وزن غیر منتظره,صورت پف کرده,گرفتگی صدا یا سینه,ضعف عضلات,افزایش مقادیر کلسترول خون,درد عضلات,کوفتگی و سختی عضلات,درد,کوفتگی یا تورم در مفصل ها,دوره های قاعدگی سختر تر از معمول یا نا منظم,ریزش مو,ضربان قلب آرام,افسردگی و حافظه ی معیوب.

لطفا متوجه باشید که من سعی در ترساندن شما نسبت به گیاهان دریایی ندارم,من تنها سعی در تشویق شما به پرهیز از مصرف بیش از حد گیاهان دریایی به منظور افزایش متابولیسم بدنتان از طریق فعالیت تیروئید دارم.اگر یک فرد سالم هستید,به سادگی از یک جدول یدیزه کننده ی نمک استفاده کیند و مصرف گهگاه گیاهان دریایی باید عملکرد تیروئید شما را در محدوده ی طبیعی نگه دارد.

با این حال این لیست به هیچ عنوان جامع و دقیق نیست,اگر در تلاش برای رسیدن به اهداف زیبایی اندامتان هستید و با فکری روشن این غذاها و محصولات غذایی را مصرف میکنید,کاهش یا حذف آنها از برنامه ی غذاییتان را تا زمانی که احساس کنید میتوانید با امنیت کامل بدون به خطر انداختن برنامه ی اهدافتان آنها را مصرف کنید را در نظر بگیرید.

منبع : body4life.ir.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا