گوناگون

حافظ خوانی در شب یلدا

شب یلدا فقط خوردن و خوردن و خوردن نیست که ! از قدیم الایام رسم بر این بوده است که مردم در این شب به حافظ خوانی و شاهنامه خوانی بپردازند و محفل خانواده را در لحظات سرد شروع زمستان گرمی بخشند .

البته برخی معتقدند که تنها خانواده های با فرهنگ و اهل دانش و ادب به سنت حافظ خوانی وفادار مانده اند. همچنان که درگذشته هم افراد فرهیخته و اهل سواد و دانش این شب را با شاهنامه خوانی همراه می کردند.

شاید بتوان گفت که همه خانواده ها در شب یلدا به حافظ خوانی نمی پردازند و فقط قشر اندکی که اهل فرهنگ و ادب می باشند هنوز که هنوز است به این رسم پایبند مانده اند .

اگر رسم ها و آیین های یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله بدانیم، به یقین باید گفت که فال حافظ در سده های اخیر به رسم های شب یلدا اضافه شده است. شاهنامه خوانی و قصه گویی وحافظ خوانی پدر بزرگ و مادربزرگ در کرسی برای کوچکترها از آیین های کهن شب یلداست که این روزها در خاطر بزرگترهای فامیل حک شده است و ریشه دار بودن این سنت شیرین را نشان می دهد.

 

یلدا
یلدا

فال حافظ گرفتن در شب نشینی های زمستان و مناسبت هایی چون چهارشنبه آخر ماه صفر، چهارشنبه سوری، شب سیزده صفر، بعداز ظهر سیزده به در، تیرماه سیزده شو(جشن تیرگان درمازندران) هم از باور های همگانی است اما با این حال سنت حافظ خوانی درشب یلدا بیشتر وصف الحال است و رواج بیشتری بین خانواده های ایرانی دارد.
با این حال مردم ایران در شب یلدا اشعار لسان الغیب را با نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و آرزوی دل خویش رااز اوطلب می کنند. در بعضی دیگر از نقاط ایران هم شاهنامه خوانی رواج دارد. نقل خاطرات و قصه گویی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هم از دیگر مواردی است که یلدا را برای خانواده ایرانی دلپذیر تر می کند.

همه این نکات و توصیه ، همه و همه بهانه ای بیش نیستند تا خانواده ها را دور هم جمع کنیم و گرما و صمیمیت را بیش از پیش در بین شان ایجاد کنیم و با خانواده ای گرم و صمیمی به استقبال روزهای سرد سال و ننه سرما برویم.

به امید یلدای شاد شاد برای شما دوستان گل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا