معرفی انواع عطر و ادکلن های جدید

داستان دستکشهای خوشبو

مثل خیلی از از داستانهای قدیمی، ریشه داستان دستکشهای خوشبو هم از ایتالیا می­اید. اواخر قرن ۱۵ یکی از نوادگان قدیمی تری خانواده رومی، موزیو فِرانگیپانی، پودری ساخت که از ریشه زنبق، زباد و مشک ساخته شده بود. بر اساس بعضی از افسانه­ها، کاترین دو مدیسی از این پودر برای خوشبو کردن دستکش­هایش استفاده کرد.

بعضی می­گویند که اولین بار این عطر را یکی از سم ­پاشان باغچه­های سلطنتی ایتالیا به نام رنه فلورنتین ساخته بود اما شواهد و داستانهای زیادی هست که میگه اولین بار فرانگیپانی این پودر را ساخته!

 

eeew

 

کاترین دو مدیسی و پسرش چارلز نهم

موزیو در باغ­های کاخ چارلز نهم یعنی پسر کاترین دو مدیسی کار می­کرد و جای تعجب  است که دو عطر ساز از یک باغ یکدیگر را نمی­شناختند، و البته اینکه اسم رنه فلورنتین به خاطر عطرهایی که ساخته همه جا به چشم می­خورد به معنی این نیست که ساخت تمام عطرهایی که به او نسبت می­دهند کار خودش بوده باشه.

داستان پودر ساخته شده نشان می­داد که فرانگیپانی یکی از اسرار آمیز ترین عطر سازان ان زمان به حساب می­امد. البته در تاریخ اسم نوه او یعنی مرکوریو هم به عنوان اولین کسی که استفاده از الکل به همراه ماده اصلی عطر را شروع کرد. در ان زمان دو تا از مشهور ترین ماده های اصلی عطر یکی “آمورز سایت” بود و یکی هم “فراگیپان” که از این دو ماده دمیتری مرژکووسکی  در رمان “پیوتر و الکسی” به انها اشاره کرده.

بعد از این ماجرا یعنی استفاده از این پودر برای خوشبو کردن دستکش، تمام دربار لویی ۱۳ از این روش برای خوشبو کردن دستکشهایشان استفاده کردند و افرادی فقط برای اینکه ابزار وسایل خاص را خوشبو کنند آموزش می­دیدند.

بعد از لویی ۱۴ در فرانسه  و دیگر کشورها صنایع زیادی به وجود امدند. در این زمان دستکش­ها به دوروش خوشبو می­شدندف یکی با غوطه ور کردن آنها در محلول عطر و یا اینکه عطر و واکس را مخلوط­  می­کردند و دو طرف دستکش را به ان آغشته می­کردند.

امروزه تولیدکنندگان لوازم تزیینی، بر اساس عطری که تولید می­کنند شناخته می­شوند . عطرهایی که در فرانسه تولید می­شوند بر اساس اینکه از بنفشه، زنبق و یا شکوفه­های بهار نارنج ساخته شوند، انواع ملایمی دارند. اولین خانه تولید عطر که کار معطر کردن دستکش­ها را شروع کردف گالیمارد بود که توسط جین دو گالیمارد در سال ۱۷۴۷ در فرانسه بنیان­گذاری شد.

بهتر است بگوییم که گسترش کار معطر کرن دستکش­ها با پیچ و خم زیادی روبرو بود، در سال ۱۶۸۵، لویی ۱۴  قانون دین پروتسان را لغو کرد و آزار و اذیت مردم در سراسر کشور شروع شد. در میان شهرهایی که تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفته بودندف گرنوبل و گراس بودند. جایی که مرکز اصلی بیشتر خانه­های عطر و اتلیه­ها بود. خیلی از استادان و کسانی که مشغول حرفه های هنری و صنایع دستی بودند مجبور به ترک این شهرها شدند اما ساکنان شهر گرنوبل استقامت زیادی از خود نشان داند و در قرن ۱۸ میلادی بود که ساخت سازه­های  چرمی، که احساس امنیت بیشتری به ساکنان شهرها مید­اد روی کار امد.( در سال ۱۷۸۷ در گرنوبل ۶۴ شرکت وجود داشت که کار معطر کردن عطرها را انجام می­داد).

اما داستان به اینجا ختم نمی­شود.

ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا