متفرقه

استفاده از هل را فراموش نکنید

هل از ادویه های معوفی است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. ولی اغلب ما از هل برای طعم دادن به غذاها و نوشیدنی ها استفاده می کنیم. هل گیاهی است که در مناطق حاره و گرم می روید . وطن آن هندوستان می باشد و حدود ۸۰ درصد هل مصرفی دنیا از هندوستان تامین می شود. نام علمی این گیاه Elettaria cardamomum است. میوه ی هل، بیضی شکل و به رنگ های زرد، سبز یا سیاه است. دانه های معطر و مطبوعی به رنگ قهوه ای در میوه ی آن وجود دارد که به عنوان ادویه و برای خوشبو کردن نوشیدنی ها و غذاها به مصرف می رسد. عطر خوش و اثر گرمابخش و اشتهاآور هل، این دانه را به یکی از بهترین طعم دهنده ها برای انواع نوشیدنی، دسر و شیرینیتبدیل می سازد. در هندوستان، خاورمیانه، اروپا و آمریکای لاتین، این ادویه روغنی برای تهیه انواع نان ، کیک و شیرینی ها و همچنین چای و قهوه به کار می رود. در بسیاری از شیرینی ها و دسرهای سنتی ایرانی نیز از هل کوبیده یا آسیاب شده استفاده می شود.

هل نام های دیگری نیز دارد و به عبارتی با نام های مختلفی معرفی و شناخته می شود. نام‌های دیگر آن: قاقله، هیل، هال، قاقله کبار، قاقله ذکر، قاقله غراب، قاقله صغار، قاقله انثی، خیربوا، هیل بوا، هال بوا، هیل غراب، حماما و هیل ذکر می‌باشد. از خواص هل می توان به دم کرده آن اشاره کرد، مصرف دم کرده هل مفرح مقوی دل و معده لطیف و بادشکن و بیماری های صرع جنون و احشاءو سر درد و ضد رطوبت مزاج است. اثر روحی وروانی هل که دارای اسانس می باشد انسان را سر حال می اورد از ترس و وحشت انسان می کاهد و روحیه خوش بینی را القاء میکند.البته مصرف زیاد ان تپش قلب را افزایش میدهد و برای بیماری های قلبی و ریه و در مزاج های گرم ضرر دارد و باید با شکر خورده شود .توجه کنید که مقدار مصرف باید از یک مثقال بیشتر نشود.

cardamom_plant

از جمله فواید سلامت هل می توان به حفاظت از دستگاه گوارش، کنترل کلسترول، کنترل سرطان، تسکین مشکلات قلبی و عروقی، و بهبود جریان خون در بدن اشاره کرد. این گیاه برای درمان بیماری های دهان و دندان و عفونت های دستگاه ادراری مانند التهاب مثانه، نفریت، و سوزاک مفید است. هل دارای ویژگی های تقویت کننده میل جنسی است و همچنین به عنوان درمانی برای ضعف جنسی، اختلال در نعوظ، و انزال زودرس نیز استفاده می شود.

جویدن دانه های هل پس از صرف غذا ضمن کمک به هضم و گوارش بهتر غذا، می تواند بوی نامطبوع دهان(مثل بوی سیر و پیاز) را نیز خنثی کند. دانه های هل خواص گرمابخشی داشته و معده و روده ها را تقویت می کنند. هل اشتها را تحریک می کند و عمل هضم غذا را بهبود می بخشد. از هل به عنوان دارو برای معالجه سرفه، سرماخوردگی و تب استفاده می ‌کنند. در صورتی که عرق بدبویی دارید یا دهان شما بوی خوبی نمی ‌دهد، ۶ گرم هل را( با غلافش) به‌ صورت چای دم کنید و در طول یک روز به مرور بنوشید. برای درمان استفراغ و تهوع نیز توصیه می ‌شود، مقداری دم کرده هل مصرف کنید. هل تقویت ‌کننده قلب و اعصاب نیز است، ولی می‌ گویند مصرف زیاد آن هم تپش قلب را افزایش می ‌دهد و هم برای بیماری‌های روده و ریه مفید نیست. مصرف هل برای رفع سردرد و کاهش حملات بیماری صرع نیز توصیه می ‌شود.

به طور کلی هل را می توان ه صورت زیر نیز معرفی کرد:

– تقویت کنده قلب است.

– بادشکن بوده و گاز معده و روده را از بدن خارج می سازد.

– تقویت کننده بدن است.

– ادرار آور است.

– قاعدگی را باز می کند.

– زخم های دهان را برطرف می کند، بدین منظور دم کرده هل را در دهان قرقره کنید.

– خوشبو کننده دهان است.

– برای تسکین درد گوش ، گرد هل را در گوش بریزید.

– تب را پایین می آورد.

– معالج سرماخوردگی است.

– برای تسکین درد روماتیسم مفید است.

– ضد مسمومیت است.

– برای رفع بیماری های چشم مفید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا